Hoi, Ik zit even met een vraagje. Onze dreumes van bijna 13 maanden hebben wij, vanaf dat zij 5/6 maanden was, stukje bij beetje geleerd om zelf in slaap te vallen door haar wakker in bed te leggen als ze moe was. Na een tijd ging dit prima en sliep ze binnen maximaal 15 minuten zelf in. Heel lang geen problemen mee gehad, ook niet qua huilen. Tijdens haar sprongetjes ging het soms iets lastiger maar alsnog viel zij altijd zelf in slaap. Tot nu dan, sinds enkele weken lukt het haar amper zelf in te slapen. In ieder geval niet zonder slag of stoot, vaker wel dan niet ben ik minstens een uur bezig met elke 5 minuten erheen gaan, troosten en weer terug leggen. Zodra ik haar oppak is ze stil (of in ieder geval zeer snel) en na een paar minuten wil ik haar dan opnieuw in bed leggen, en dit maakt haar ontzettend boos! Meestal gaat ze direct op haar knieen zitten met de armen omhoog zodat ik haar weer oppak. Terug neerleggen, niet oppakken of troosten in bed werkt gewoon weg niet! Pak ik haar weer op, is ze stil, maar zodra ze weggelegd dreigt te worden begint ze te huilen of klampt zich aan me vast. Ik weet niet goed hoe ik dit kan doorbreken en haar rustig zelf in slaap kan laten vallen zonder deze strijd. Vooral voor haar vind ik het enorm zielig, want ze is dan wel echt moe. En voor mezelf is het ook vermoeiend omdat ik niet meer weet hoe ik haar het beste kan helpen. De enkele keer dat ze binnen 10 minuten slaapt wordt ze snel opnieuw wakker (na een half uur/uur) en krijgen we dan de strijd. Wat zou dit kunnen zijn en wat kan ik eraan doen? Ik begrijp dat ze fases doormaken, maar deze duurt al geruime tijd (langer als anders) en met veel meer strijd als eerst. Ook overdag begint het nu een strijd te worden en slaapt ze korter als eerst. 1 Slaapje overdag hebben we geprobeerd, maar dit trekt ze (nog) niet. Ik let heel goed op de vermoeidheidssignalen en dit ging altijd prima, heb al geprobeerd haar net ervoor of iets langer na deze signalen op bed te brengen maar ook dit werkt niet. Hopelijk kan iemand me advies/tips geven om deze cirkel te doorbreken zodat ze weer lekker in slaap valt!
Fase! Heeft onze zoon ook lange tijd last van gehad. Het leek erop dat hij in een ruk overging van de 8 maanden naar 13 maanden sprong. Daarvoor kon hij prima zelf inslapen, in die periode helemaal niet. In die periode zijn We gewoon bij hem gebleven tot hij sliep. Niks zeggen gewoon naast z'n bedje zitten en over z'n rug of buik aaien. Als hij sliep liepen we weg. Soms probeerde we het om wakker bij hem weg te lopen. Zodra hij begon de huilen liepen we direct terug en bleven we bij hem. Tot hij oneens stil bleef en zelf ging slapen. Sterker nog, ik zwaaide hem gedag bij de deur en bij zwaaide notabene terug om vervolgens te gaan slapen! Wist niet wat me overkwam haha. Kortom, mijn ervaring is dat het vanzelf over gaat. Ga de strijd niet aan, just go with the flow...
En als je zegt dat ze in je armen in slaap mag vallen en dat als ze slaapt je haar in haar bedje legt? Ben je dan minder tijd en strijd nodig?
Dan hoop ik idd maar dat het een fase is Helaas valt ze in mijn armen niet in slaap, ze denkt dan dat ze mee naar beneden mag dus dat is ook geen optie helaas. En bij haar blijven tot ze slaapt heb ik nog niet geprobeerd omdat ze in het verleden dan bleef huilen tot ik haar oppakte, of ze ging zitten spelen.. Maar ik ga dat zeker nog eens proberen, als het werkt zou ik dat zo fijn vinden voor haar, rustig in slaap vallen!