Wat nu?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Floortje27, 21 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Floortje27

Floortje27 Fanatiek lid

26 dec 2012
    1.029
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 Floortje27, 21 jun 2014
    Laatst bewerkt: 21 jun 2014
    Ik ben even ten einde raad. Onze zoon van 5 weken heeft veeeeel honger!
    Hij is al bijna 6 kilo en krijgt nu 6x 150 cc. De bedoeling is om de 4 uur maar hij komt toch steeds om de 2,5 uur. De nachten wel om de 4 uur maar overdag dus echt om de 2,5 uur. Vorige week contact met cb gehad die raden nutrilon forte aan. Die gebruik ik nu. Dit leek eerst te helpen maar ik merk toch dat hij sinds gister weer om de 2,5 uur komt. Het cb raadde aan nog geen 180 te geven omdat hij nog zo jong is. Maar goed hij is wel bijna 6 kilo dus heeft het misschien wel nodig? Hij heeft echt honger dat weet ik zeker; zoeken met zn mondje, flink op de speen zuigen, huilen neh neh neh... Hebben jullie nog advies? Ik zit nu steeds 1,5 uur van tevoren al met een hongerige baby zo zielig voor hem ook. Hij doet trouwens 20-30 min over een fles van 150 cc.

2. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Misschien kun je proberen ipv 150+5, 160+5 te geven, dus 10 cc extra water.
    Hou in je achterhoofd dat ze niet meer dan 1L water en 30 schepjes poeder mogen per dag (=24uur)
    Hoe lang doet hij over een fles? Een baby heeft pas na 15min een verzadigd gevoel. Als hij te snel drinkt kun je een prematuurspeentje proberen. Ook pauzes houden terwijl je de fles geeft is dan een optie, geef hem in de tussentijd dan een speentje (mevrouw hier word altijd super boos en panisch als je dr fles uit dr mond haalt als ze honger heeft).
    Als je trouwens 180 gaat geven, mag hij waarschijnlijk maar een flesje minder, dus ik weet niet of je daar wat mee op schiet.

Verder is dit ook mijn eerste kindje dus heb niet zo veel ervaring, ik dacht ik vertel je wat ik weet/mijn ervaring met mijn dochter..

Gefeliciteerd nog!!

3. lolliebol

lolliebol Bekend lid

15 nov 2012
    647
    0
    0
    Proberen of hij het met extra water in de fles prima vind. Je mag tot maximaal 20cc extra water in de fles doen. Waarom niet meer? Omdat dan de verhoudingen van water + schepjes een beetje zoek raakt.
    Je geeft nu neem ik aan 150/5 wat 165cc is? Dat zou ik ook tellen in totaal. Je hoeft ook nog niet alle flessen op te hogen en het is inderdaad vroeg, maar ik heb het met mijn zoon ook gehad en je doet er niks aan. Je zou bijvoorbeeld de ochtend en de avondfles kunnen ophogen naar 180/6 en de rest van de flessen zou je 170/5 kunnen maken. Kijk dat eens een weekje aan, blijf de forte voeding geven. En als dat dat nog niet helemaal werkt kun je weer 1 fles ophogen. Dat weer een weekje aanhouden, werkt het niet weer 1 fles erbij ophogen. Als dat nog niet werkt dan kun je de 5de en dus laatste fles (niet meer als 30 schepjes) ophogen en dat weer een week aankijken. Werkt dat nog niet volledig dan flessen met extra water doen. Het advies wat ik toendertijd van het cb heb gekregen was als volgt:
    Liever af en toe 1 of 2 schepjes meer per dag, als te vroeg (dus eerder als 4 maanden) met bijvoeding beginnen. En ook rijstebloem is bijvoeding, dus echt niet doen hebben ze mij toen op het hart gedrukt.

Je mag ook altijd een pb-tje sturen;)

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hij is wel erg jong voor megaplassen en ook erg jong voor om de 4 uur een fles.

Kun je het roer niet drastisch omgooien?
    Op verzoek flessen geven, die je babyvriendelijk aanbiedt, d.w.z. newbornspeen, dop er stevig op, speen niet in mond doen, maar kind naar speen laten zoeken, speen diep in de mond (lippen tegen harde rand), kind rechtop laten zitten, fles horizontaal, halverwege fles boer/verschoonpauze en van arm wisselen

Forte maakt sommige kinderen juist hongeriger. Beste is ook om, als je met forte begint, niet meteen de hele fles met forte maken, maar eerst 1 schepje vervangen, en ook niet meteen alle flessen met forte te geven.

Daarnaast, per fles mag je 15-20cc extra water toevoegen.

Ik zou nu eerst eens beginnen met flessen van 3 scheppen met 110cc water, op een babyvriendelijke manier, en helemaal op verzoek. En dan kijken hoe het gaat.

5. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ik had precies hetzelfde met m'n dochter. Ze kwam om de 2,5 uur.
    Ik ben er achter gekomen dat dat door de H.A. voeding kwam.
    Die is veel minder verzadigend. Toen ik op aandringen van het consultatiebureau overstapte op de standaard, kwam ze om de 4 uur.

Forte was hier geen succes. Ze kreeg verstopping en buikpijn.
    Er zitten veels te veel eiwitten in.

6. lolliebol

lolliebol Bekend lid

15 nov 2012
    647
    0
    0
    Dirksmama:
    Ieder kind reageert verschillend op voeding en ik ben het dus uit ervaring absoluut niet met je eens. Jij zegt dat het beste is om 1 schepje voeding te vervangen maar hier is uit ervaring gebleken dat dat lang niet altijd het beste is. Heb dat ook gedaan toen ik overging op forte voeding maar man, wat een gekrijs van mijn ventje. Vanaf het moment dat ik geen voedingen meer ging mengen, is het goed gegaan.
    Hij reageerde dus heftig op 2 verschillende voedingen en het ging dus prima toen ik volledig die voeding gaf.

7. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik zou wel kijken hoe het gaat met een kleinere speen, wellicht geeft dat meer voldoening qua verzadiging en zuigbehoefte waardoor het wel gaat? Heb vaker gezien dat het super helpt.

Wordt er ook naar andere zaken gekeken? Is het wel honger? Of wil hij door maagzuur steeds drinken?

8. Floortje27

Floortje27 Fanatiek lid

26 dec 2012
    1.029
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor het meedenken!
    We moeten deze week sowieso naar de kinderarts voor controle na de geboorte. Ik merk dat hij na de fles veel kreunt, zich overstrekt, vaak de hik heeft en snel hongerig. Ik heb ook aan verborgen reflux gedacht maar hij huilt dus nooit na de fles pas na 2,5-3 uur. Maar ik ga die vraag ook zeker bij de kinderarts voorleggen.

Hij doet 20-30 min over de fles tussentijds altijd boeren en verschonen. Hij is gewoon voor 5 weken al erg groot ik denk dat dat ook mee speelt. Wij geven hem nu 3 schepjes forte en 2 standaard per fles. Ik proberr nu iets meer water erbij te doen (15cc) dat leek vandaag te helpen. Zelf denk ik wel dat hij echt honger heeft hij zuigt op zn hand, zoekt met zn mondje, zodra de fles uiteindelijk komt zoekt hij de speen zelf.

9. Michelle123

Michelle123 Actief lid

31 mei 2014
    156
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tjah.... zelf ben ik altijd voor voeden op verzoek. En heeft hij dus nog honger, dan ook extra geven.

Wij zijn in het begin ook zo bezig geweest met extra water... forte voeding....speentje... etc. Maar uiteindelijk werkt dat allemaal niet. Hij krijgt zelfs nu nog de forte voeding, maar ik heb van het begin af aan er niks van gemerkt eerlijk gezegd. Ben toen wel gewoon in 1 keer overgestapt.

Ik probeer het af en toe weer eens, dat extra water, bij de fles, of erna, maar toch helpt het niet.

Bij het consultatiebureau zeggen ze dat hij wel teveel krijgt, maar dat je er eigenlijk verder weinig aan kan doen. Dus ik laat het maar zo.

Trouwens die van ons was pas met 3 maanden 6 kilo en kreeg toen al rond de liter voeding per dag.

10. Michelle123

Michelle123 Actief lid

31 mei 2014
    156
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat hij na 2,5 /3 uur huilt, is dat niet gewoon omdat hij weer honger heeft?
    Die van ons heeft echt tot een maand of 2 /3 om de 2 / 2,5 uur een voeding. Alsof er een groot gat in z'n maag zat ;)

Dat kreunen, overstrekken en de hik dat herken ik ook. Heeft hij hier ook erg gehad. Maar is uiteindelijk steeds minder geworden. Nu helemaal niet meer. Behalve de hik af en toe ;) Is denk ik ook redelijk normaal voor jonge baby's.

Deel Deze Pagina