Welke vetten gebruiken jullie in het groentehapje en op brood voor jullie baby? Ik lees vaak dat margarine goed is voor op brood, maar volgens mij zitten er transvetten in margarine. Ik gebruik nu roomboter, maiskiem olie en olijfolie.
Alle harde vetten schijnen niet zo goed te zijn! Dus de roomboter ook niet. Kijk anders eens op voedingscentrum.nl
Juist wel roomboter, olijfolie, volle zuivelproducten (kwark/yoghurt).... Dacht dat juist margarine niet geadviseerd werd???
hier gebruiken we olijfolie, maiskiemolie, zonnebloemolie in de groentehap en op het brood doen wij op aanraden van de kinderarts margarine om te smeren. Hoe zachter de boter hoe beter.
Volle, pure producten, dus inderdaad roomboter en voor te koken bv maïs of zonnebloem of olijfolie. Kokosvet is ook zeer geschikt. Margarine zou ik alleen voor een kind met koemelk allergie voor kiezen.
Eens met kylietjuh zie ook deze link; Wat kun je je kind geven? | Voedingscentrum en dan onder vetten en olieën!
Toen mijn kinderen zo klein waren als die van jou, gaf ik alleen plantaardige oliën en vetten. Bijvoorbeeld olijfolie, margarine, zonnebloemolie. Pas toen ik zeker wist dat ze goed tegen koemelk konden ben ik ook af en toe roomboter gaan geven, maar ik blijf de voorkeur geven aan plantaardig vet (te veel verzadigd vet is namelijk niet goed - en dierlijk vet bevat meer verzadigde vetten). Transvetten zitten in minieme hoeveelheden in margarine, kijk maar op het etiket. Dat was vroeger anders, vandaar de soms nog slechte reputatie van margarine.
Hier ook, bij de jongste. Oudste had KEA dus daar alleen olijfolie. Is nog steeds dol op brood met olijfolie.
Hier roomboter, maiskiemolie en arachideolie. Margarine weiger ik te gebruiken, voornamelijk omdat ik het smerig vind.
Ik gebruik blue band goede start (ik vind roomboter zelf echt vies en mijn oudste lust het ook niet), olijfolie als dressing (met citroensap) door de salade en arachideolie (pindaolie) om in te bakken (olijfolie en zonnebloemolie zijn eigenlijk niet geschikt om tot zulke hoge temperaturen te verhitten dus daar bak ik niet in). Toen mijn oudste begon met bijvoeding deed ik vaak een scheutje olijfolie door de groenten, ook handig tegen verstopping.
Ongerafineerde kokos olie is een van de gezondste vetten die er bestaan. Het is veel lichter verteerbaar dan andere en bevat laurinezuur, wat ook in borstvoeding zit! Deze helpt ook bij de weerstand en ondersteunen de darmpjes van kleine kindjes. Ik gebruik het sinds de eerste bijvoeding. Je kan er ook in bakken en op brood smeren. Het heeft ook een hele zachte smaak(niet overweldigend kokos) en doet een saaie groentehap heel rijk en lekker smaken,heerlijk spul!
Verdorie ik bak juist in zonnebloemolie omdat ik dat niet meer in olijfolie doe haha. Maar ook dat is dus niet goed om te verhitten? Olie van pinda's is wellicht weer niet geschikt voor de hele kleintjes..
Zonnebloemolie kan je juist heel goed verhitten! Het heeft hetzelfde kookpunt als gewone olijfolie dus niet de extra vierge.
Ik heb er destijds een ochtend op internet naar gezocht maar zonnebloemolie en olijfolie zijn echt niet heel geschikt om in te (roer)bakken. Staat zelfs tegenwoordig op de fles zonnebloemolie zag ik (niet verhitten boven 80 graden uit mijn hoofd). De meningen verschillen wel maar ik gebruik gewoon arachideolie om te bakken, dat is zeker niet slecht, goed betaalbaar en geeft geen smaakjes af. In welke olie bakken? - Goeie Vraag
Mmm, ben ik het niet helemaal eens Eylem! Kokosolie is heel zuiver en heeft een kookpunt van 240 graden en kan derhalve haast niet verbranden. Olijfolie heeft ook een hoog kookpunt: 210, maar heeft een lager walmpunt door de vele smaak- en geurstoffen die verbranden. A) roomboter verbrandt al bij ongeveer 150 graden. B) ik weet niet hoe heet je een biefstuk bakt, maar laag bakken (braden) kan prima in de roomboter, maar roerbakken dus niet.
Je moet vooral zorgen voor voldoende essentiële vetzuren. Dat zijn vetzuren die je lichaam niet zelf kan aanmaken. Zie Alles over Kinderen: kinderen hebben goede vetten nodig! Lees hier meer over gezond eten met vet. De essentiële vetzuren zijn: alfa-linoleenzuur en linolzuur, deze vetzuren kan het lichaam dus niet zelf maken. Het is belangrijk dat deze in de voeding voorkomen. Wat gebeurt er als je een tekort essentiële vetzuren binnen krijgt: veranderingen in de huid verminderde weerstand tegen infecties verlaagde groeisnelheid verminderde motorische ontwikkeling De essentiële vetzuren zijn dus voor de groei en ontwikkeling van kinderen belangrijk. IN WELKE PRODUCTEN ZITTEN DEZE ESSENTIËLE VETZUREN? plantaardige margarine (voor op brood) alle soorten plantaardige oliën noten en pinda's halvarine en margarine in een kuipje vloeibare bak- en braadproducten vloeibaar frituurvet mayonaise, fritessaus (deze producten zijn op basis van olie) vette vis avocado's eieren Praktische tips om voldoende essentiële vetzuren binnen te krijgen: kies voor margarine/ halvarine uit een kuipje besmeer elke boterham met margarine/ halvarine voor vet bij de warme maaltijd telt dat er 1 eetlepel vloeibaar bak- & braadvet of olie per persoon gebruikt mag worden. Voor kinderen jonger dan 1 jaar kan er minder dan 1 eetlepel gebruikt worden eet 2x per week vis, waarvan 1x vette vis (makreel, tonijn, zalm). Vis kan ook prima als broodbeleg worden gebruikt. Geef je kind tussendoor ook eens wat nootjes, eierkoek, zelfgebakken cake met margarine uit een kuipje.
Uhh cake voor de goede vetten?? Er lopen twee een beetje gelijken discussies Ik denk dat het van belang is dat je voldoende (niet teveel) plantaardige én dierlijke vetten geeft. Dierlijke vetten (óók verzadigde) zijn nodig, met name voor een lichaam in de groei. Met name voor je hersenen en bepaalde organen zoals je darmen zijn ze essentieel. Peuterdiarree ontstaat bijvoorbeeld ook vaak door een tekort aan vetten. Wat in ieder geval slechte vetten zijn, zijn transvetten. Dit zijn 'nepvetten', gemaakt dus en komen niet in de natuur voor (in mindere mate in dierlijke producten zoals vlees en zuivel, maar deze transvetten hebben dan weer minder negatieve effecten dan de 'gemaakte' transvetten). Ze verhogen je cholosterol op een slechte manier en veroorzaken hart-en vaatziekten. Transvetten moet je dus vermijden. Waar zitten ze in? Even wat random quotes: