Onze dochter is 5,5 maand. Nadert dus de 6 maanden. Elke dag geven we nu een paar hapjes fruit of groente, maar daar eet ze niet zoveel van. Ze krijgt nog 5 flessen van 180+6 schepjes. Alleen bij de laatste fles doen we rijstebloem. Ze komt vrijwel elke ochtend om 6u voor de eerste fles. Dus meestal drinkt ze rond 6u, 10u, 14u, 18u en dan rond 21u de laatste voeding. Soms ook later als ze slaapt en we haar (later) wakker maken. Ze slaapt meestal rond 19u of 20u, maar wordt s avonds nog wel eens wakker en s nachts soms ook voor de speen. Langer slapen dan 6u of 6u30 lukt niet. Na die vroege voeding gaat ze nog wel even slapen tot 8u of 8u30. Nu moeten we denk ik wel binnenkort echt naar 4 flessen... Maar ik weet niet hoe we dat voor elkaar gaan krijgen. Ook rijstebloem in de eerste fles doen bijvoorbeeld? Ze nadert de 6 maanden dus moet dan minder melk en meer bijvoeding gaan krijgen, toch? En is het echt abnormaal dat onze dochter altijd zo vroeg alweer wil drinken? Ik lees vaak dat baby's pas om 8u de eerste voeding willen...
Ik zag ook erg o ptegen het overstappen naar 4 flessen, vooral omdat als ik de kleine man niet wakker maak 's avonds rond 10 uur, hij toch 's nachts komt. Bij CB aangegeven en gevraagd hoe ik dat moet gaan doen, maar ik moet vooral naar hem kijken , zien wat hij nodig heeft, als dat er 5 zijn, geen probleem! (erg fijne CB-arts!!!) Nu is hij ook lang en slank, dus misschien dat het daar mee te maken heeft. Verder eet hij sinds een week steeds meer groente en fruit, en heeft hij minder melk nodig, hij gaat dus uit zichzelf melk laten staan, en dan gaat het m.i. op een veel natuurlijker wijze. ons "schema" 6.30: 180/6 met granen 10.00: fruit (half potje) 12.00: 180/6 16.00: groente (half potje) 17.00: 180/6 22.00: 180/6 met granen Soms eet hij minder fruit, dan geef ik de melk meteen na de bijvoeding. Dan drinkt hij meestal 100/120 cc. Vaak eet hij die dag ook minder groente, dan doe ik hetzelfde. Dan heb ik dus al bijna een hele fles "over", die kan ik dan mooi 's avonds weer geven. Mocht hij een keer meer willen, dan geef ik dat gewoon. Als ik borstvoeding zou geven, zou ik dat ook op verzoek doen, en zoveel als hij opkan. Hoop dat je er iets mee kunt. Ik zou gewoon m'n gevoel volgen. Trouwens, moet ook zeggen dat de opvolgmelk wel verzadigender lijkt dan de zuigelingenvoeding. Succces!
Hier precies hetzelfde dilemma, maar ik ga het maar gewoon doen. Heb een schema bedacht die ik vanaf vandaag ga gebruiken, die ziet er zo uit. 06.00 uur(ongeveer, dan is hij vaak wakker) 1e fles 190+6 09.00 uur 200 gram vers -maar wel gekookt en gepureerd- fruit en wat thee/diksap/water. 11.00 uur 2e fles 190+6 14.00 uur 3e fles 190+6 17.00 uur groente 120 gram(eerst even wennen, courgette gaat goed morgen bloemkool proberen) vers -maar wel gekookt en gepureerd-, bambixkoekje en wat water/diksap/thee 19.00 uur/ 20.00 uur 4e fles 190+6 En als hij na het fruit/groente langer kan wachten dan is dat prima, eerder ook, als hij wil drinken krijgt hij gewoon zijn fles. Dan is gelijk je vraag van vroeg komen beantwoord, Remus sliep altijd tot 7 uur maar sinds de klok verzet is tot 6 uur. Slaapt trouwens ook nog niet door, wil steeds zijn speen en soms een nachtvoeding. Hij zit nu nog aan de 1000ml en ik hoop dat het met minder afkan. Maar ik heb wel een reservepak friso1 staan. Mocht hij dan echt een extra fles willen dan krijgt hij een flesje erbij met nr1. Want mooi niet dat ik met een over de zeik van de honger - mannetje ga zitten Dat vind ik zielig..
Zeker doen, als je kleintje honger heeft en er niet lekker onder is, gewoon nog wat melk geven! Wat dat vroege betreft, ik zie dat onze kleine 's morgens vaak om 5 uur/half 6 al wakker is, maar dan moet hij poepen, als ik hem dan even zijn gang laat gaan (wel uit bed) en z'n luier verschoon, gaat het nog wel een uurtje of anderhalf goed. Ik geef ook verse groenten en fruit, maar weet niet hoeveel gram dat is, ik maak het in in potjes, en weet zo ongeveer hoeveel hij eet, al is dat helemaal aan hem. Vandaag is hij toevallig helemaal van de leg, ik denk dat we de 6 flessen in totaal wel gaan halen... Zijn er dan wel 2 teveel, maar jammer dan!!!!!