Ik ben nu sinds een week begonnen met een groentehapje voor mijn zoon. Hij is ruim 5 maanden oud en ik kan niet zeggen dat het echt goed gaat. Hij snapt niet echt dat hij moet happen en doorslikken. Ik stop een beetje in zijn mond, hij trekt een heel vies gezicht en werkt er alles met zijn tong weer uit. Hij maakt die sabbel beweging niet zeg maar. We hebben alleen nog maar wortel gegeven deze week. Bij mijn oudste zoon zijn wij met 6 maanden en 1 week begonnen met bijvoeden vanwege eczeem en hij hapte gelijk maar hij was dan ook ruim een maand ouder als mijn jongste nu. Hoe ging dat bij jullie kindjes jonger dan 6 maanden? Moesten zij het ook echt leren of hapten ze gelijk en aten smakelijk. Ik hoop dat het goed komt want we hebben al een hele slechte eter in huis (vooral het avondeten is drama) en ik zou een 2e slechte eter niet echt fijn vinden. Maar goed, ik hoor dus graag hoe het jullie ging?
Geef het de tijd niet meteen in de stress schieten dat voelt hij! Op naar de volgende groentesoort maar wel blijven aanbieden wat je al geprobeerd hebt! Het vervangt nog lang geen bv/fv!
Ik was eerst begonnen met 4 maanden (ongeduldige mama ) maar mijn zoontje reageerde toen ook zo! Ben toen weer gestopt en met 6 maanden weer begonnen en toen ging het meteen hartstikke goed....
Mijn eerste gedachte was ook: waarom dan niet nog even wachten? Nu heb je alleen maar kans het te forceren doordat je er zelf ook gefrustreerd en gestrest van raakt...
Hier ook drama. Vanaf 4 maand af en toe een likje fruit/groente, en met 5,5 maand echt bijvoeding begonnen. De eerste 1-2 hapjes gingen naar binnen en werden uitgespuugd. Daarna ging zijn mond echt niet meer open. Niet voor groente, niet voor fruit, niet vers, niet potjes. We sloegen ook wel daagjes over, omdat het toch mee frustreerde dan leuk was. Pas een paar dagen voor de 7 maand begon hij spontaan mee te werken en ging het snel goed. En nu bij 8 maand eet hij normaal. Alleen brood ging wel snel goed na de 6 maand, dus daarmee konden we de 5e fles wegwerken. Maar nr1 voeding tot 6,5 maand gegeven, omdat hij anders teveel nr2 kreeg.. de oudste heeft voor de 5,5 maand niks geproefd, en at daarna vanaf dag 1 goede porties weg.. 2 kinderen, en we hebben bij allebei gewoon rustig gekeken naar hun behoeftes. Het komt vanzelf wel.. (al twijfel je natuurlijk wel eens, als je kind weer iets weigert en hij had een doorgeknipt tongriempje, dus hoopten dat het daar niet mee te maken had)
Zoon (5 maanden): gelijk goed en veel. Heel makkelijke eter Dochter week (6 maanden): moest echt wennen en oefenen. Duurde een week of 2-3
Hier met 6 maanden begonnen, ze hapte meteen en kauwde ook goed (op zachte worteltjes en banaan), heeft eigenlijk nog nooit iets uit haar mond gewerkt of gespuugd ofzo. Mja, ik zou 't gewoon even afwachten, het heeft geen haast
De eerste hapjes gingen gepaard met een paar gekke bekken, en een vertrokken gezicht Al heel snel ging het beter, en at ze alles wat ik aanlever met veel smaak! Hier is nooit iets geforceerd, als ze niet meer hoeft gaan die lippen stijf op elkaar... dan niet denk ik dan. Tot op de dag van vandaag gaat dat prima, ze kunnen het heel goed aangeven!
We zijn nu een week verder en het gaat nog steeds niet geweldig. Als hij niet wil dan stop ik er mee want wat ik niet wil is gefrustreerd raken. Dat ben ik al genoeg (en soms nog) geweest met de oudste. Dit betekend dat ik er vaak al na 4 hapjes die hij er met de tong weer uit werkt mee stop. Ik las in een ander topic een artikel dat kindjes dit heel vaak doen omdat ze het kokhalseffect nog niet onder de knie hebben. Ze snappen zeg maar niet dan ze moeten happen en slikken.Dat merk ik dus ook me mijn zoon dat hij het niet snapt. Ik heb wel geduld en doe het rustig aan. Ga vandaag wat bloemkool koken en pureren, misschien dat hij dit wel lust.
Hier met 4 mnd begonnen met groente, dat lukte niet, daarna fruit, dat ging wat beter maar ook niet super. Toen maar even een tijdje gestopt en daarna weer begonnen, en toen lukte het wel! Met brood ook zo. Nu eet hij alles met smaak.
Onze zoon was zes maanden, hij slikte ook de verkeerde kant op in het begin Dat kpis goed gekomen hoor, zie het gewoon echt als oefenhapjes.
Puree ging hier absoluut niet bij de oudste, paar weken later stuk broccoli ging er meteen in. Bij jongste geeneens meer puree geprobeerd. Eten naar buiten werken is natuurlijk beschermingsmechanisme van je kind, betekent dat het nog niet er aan toe is.
Ik ben bij allebei begonnen na 6 mnd. Bij zoonlief heeft het zeker nog 2 mnd geduurd voordat hij een noemenswaardige hoeveelheid vaste voeding binnenkreeg; het interesseerde hem niet. Hij at een halve druif of een dun plakje komkommer, prak vanaf een lepeltje wilde hij eerst ook niet (later wel). Dochter daarentegen was een geboren eter, zij at meteen hele bordjes leeg. Sowieso was dat een veel grotere eter dan haar broer. Grotere stukken met het handje was bij haar geen succes, zij moest echt geprakt eten krijgen (anders ging ze schrokken en overgeven). En nu zijn het allebei prima eters. Met af en toe een dag dat ze haast niks willen, en meestal eten ze van alles wat. Don't worry.
Misschien kun je eens proberen om de pap wat dikker te maken en deze met de lepel te geven. De pap is een bekende smaak en leert dan toch van de lepel te eten..
hier begonnen met 3 maanden met fruit begonnen hij eet er lekker van alleen hij heeft zijn tong nog niet helemaal onder controle. met 3,5 maanden begonnen met groenten dit gaat net zo als met fruit die mond gaat open hij slikt maar die tong is soms wel erg vervelend maar hij geniet van het eten en daar gaat het mij om
Meisje met 4 maanden fruit gaan geven. Begin was moeizaam maar na een weekje oefenen geniet ze nu lekker van haar hapje. Groente met 5 maanden mee begonnen en dat gaat nu nog niet goed. Vandaag voor het eerst wortel gecombineerd met aardappel en appel en dat ging 2 hapjes redelijk en daarna weer niet. Ik blijf het gewoon iedere keer rond dezelfde tijd aanbieden tot het goed gaat maar ga het niet forceren. Het blijf bijvoeding. Morgen geef ik haar als wij gaan eten een stukje komkommer in de hand want ze kijkt wel letterlijk het eten uit onze mond iedere avond. Misschien dat ervoor zorgt dat ze het hapje ook zal gaan nemen.
Hier op 4 maanden voor het eerst groentenhapje geprobeerd....paar dagen maar meneer vond er niks aan zat heel de tijd te kokhalzen...dus zijn we er mee gestopt. Maandje later nog eens geprobeerd en nu eet hij super flink zijn groentjes op...Het kan niet snel genoeg gaan, als hij nog maar ziet dat ik de aardappelen aan het schillen ben wordt hij al gek . Fruit vindt hij echter niet zo lekker... Ik denk dat je best gewoon het ritme van je kindje volgt, een paar dagen proberen maar als je kindje het echt niks vind of gewoon de techniek met de lepel nog niet onder controle heeft, heeft het weinig zin om te blijven pushen
Wij zijn dus nu sinds 1 september met bijvoeding aan het oefenen maar nog steeds lukt het niet en doet hij zijn mond niet open. Na een paar hapjes, die hij er weer uit duwt met zijn mond gaat zijn mond op slot en wil hij niet meer. Wij zijn al bijna een maand aan het proberen, moet ik me nu zorgen maken? Hij snapt het happen nog steeds niet en als ik echt iets in zijn mond krijg dan gaat hij nog steeds kokhalzen. Ik hoop wel dat het eens gaat lukken. Hij eet nog niet eens een kwart potje leeg. Ik maak tegenwoordig zelf (groente, aardappeltje en groentenat) en dan eet hij maximaal 1 ijsblokvormpje. Na een paar hapjes stop ik dan weer mee want ik wil ook niks forceren en het moet wel leuk blijven. Hebben jullie nog tips!
NEE, geen zorgen maken.. Mijn jongste was 7 maand, toen had hij het opeens door. Terwijl hij de eerste hap bij 4,5 heeft geprobeerd.. Vanaf 5,5maand echt dagelijks. Na die dag, dat hij het doorhad, is hij ook normale porties gaan eten. Hij kreeg elke dag wat hapjes aangeboden, maar at echt maar 1-4 hapjes, en dan klaar. Ik heb verder ook niks gedwongen, het kind was gewoon nog niet zover..