Help! Baby 7 maanden wilt geen opvolgmelk meer

Discussion in 'Flesvoeding' started by 1984mama24, Apr 27, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 1984mama24

Aug 14, 2008
    40
    0
    0
    rotterdam
    Hallo,

Ik had al eerder een berichtje geplaatst. Over toen mijn 6 maanden oude zoontje die geen opvolgmelk meer wilde drinken met het straten van groente en fruit. Na een tijdje ging het weer goed. Maar nu hij 7 maanden is en wij gestart zijn met brood is het weer een ramp!

We krijgen er gewoon niet meer van 500 cc per dag binnen en het gaat nu 2 weken zo :( Ik maak me echt heel erg veel zorgen.

Voedingsschema die wij aanhouden:
    's ochtends 8 uur fles 180 + 6 met 2 schepjes pap of bordje pap (dit gaat meestal wel leeg, vandaag helemaal niet).
    dan tussen 10 uur een 11 uur fruit: ongeveer 3 kwart potje
    tussen 13:00 uur en 14:00 uur weer een fles van 180 +6... mag blij zijn als hij 90 cc drinkt.
    Daarna een halve boterham rond 15:00 uur en probeer hem dan nog wat slokjes melk te geven (als het lukt, met een goede dag drinkt hij ongeveer 50 cc)
    om 17:30 uur krijgt hij zijn avondeten: een heel potje of verse groente.. dit gaat altijd goed
    net na zijn avondeten nog een toetje (ook helemaal op)
    en dan zijn fles rond 20:30 uur... Dit is altijd DRAMA! als hij hem niet leegdrinkt maken we hem om 23:00 uur altijs wakker, anders heeft hij gewoon te weinig binnen.

Met het wakkker maken om 23 uur zit hij dus ongeveer op 500cc opvolgmelk. Meneer is al niet 1 van de dikste, maarja dat zijn zijn papa en mama ook niet.

Met 6 maanden woog hij 7700 gram, maar is wel een uitschieter in de lengte.

Ow ja, hij heeft verder nog geen tandjes en die zijn ook nog niet op komst (ik voel iig niks)

Wat kan ik doen? Als ik al die voedingsschema's van andere baby's bekijk dan denk ik: hij drinkt veel te weinig.

Alvast bedankt allemaal

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik zou kijken of als je hem wat minder fruit, groente en geen toetje meer geeft hij weer meer melk gaat drinken. Melkvoeding is nu nog het belangrijkst en de rest is gewoon bijvoeding. En zo te zien zit ie al vol van de bijvoeding en wil dus de hoofdvoeding niet meer.

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Sorry, dat was 2 keer ;)!

4. Blondie3

Blondie3 Fanatiek lid

Apr 15, 2007
    2,869
    1
    0
    Truckdriving Woman
    Brabant
    Hoi 1984mama,

Het lijkt wel of jouw kind mijn kind is.
    Ook mijn (b)engel wil geen opvolgmelk meer drinken, hij drinkt zelfs nog minder als jouw ukkie.
    Wat bij ons wel helpt voor de avondvoeding is pyamapapje geven, die lust hij nl. wel een drinkt hij helemaal op. (Is geen garantie dat hij dat lust mijn oudste zoon moest er niks van hebben)
    Rodey krijgt nu 's ochtends een papfles en 's avonds pyamapapje.
    Als ik hem overdag melk aanbied drinkt hij er niks van, dus ik probeer dat niet meer dagelijks. Ik wil er geen gevecht van maken.
    Hij krijgt wel zijn fruit, avondeten en een toetje en tussendoor drinkt hij wat (ook niet veel)
    en ik hoop maar dat hij binnenkort weer wel zin heeft in zijn fles.

Rodey woog met 6 maanden maar net 7 kilo en ook hier geen tandjes.

@ Bolbuikje: minder fruit e.d. had hier geen nut, hij at eerst maar een half potje en ik ben blij dat hij nu wel wat meer eet omdat hij echt zijn fles niet wil.

5. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,819
    3,344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik geloof dat ik zou blijven doen wat je nu doet. 500 cc opvolgmelk + nog yoghurt (is ook zuivel tenslotte) komt op 600 cc zuivel. Dat is volgens mij niet heel slecht. Natuurlijk kan het beter, maar het kan ook een fase zijn die overgaat...
    Misschien kun je verder eens drinken aan gaan bieden uit een andere fles of beker?

Wat zeggen ze op het cb? Hebben ze daar niet nog tips? Of maken zij zich zorgen?

6. 1984mama24

Aug 14, 2008
    40
    0
    0
    rotterdam
    Hoi!

Bedankt voor de reacties. CB zegt idd minimaal 500 cc opvolgmelk... maar het probleem is... dat krijg ik er met moeite in, het is echt een gevecht. en dat vind ik zo zielig voor hem.

Minderen met groente en fruit heb ik al geprobeerd, heeft ook geen zin. Meneer wilt gewoon geen melk.

Gisterenavond heb ik geen toetje gegeven en in plaats van toetje 100 cc opvolgmelk. dat ging er wel in. Alleen zn laatste fles dronk hij weer maar 90, van de overige 110 cc heb ik een papje gemaakt en toen at hij het wel op.

@ Blondiedfu:

Frustrerend is het he? We proberen het zo goed mogelijk te doen, maar toch lukt het niet. Een paar maanden geleden was hij erg ziek geweest, hij had een middenluchtweginfectie opgelopen en daardoor dronk hij dus ook heel slecht. Toen naar de KA geweest, allemaal bloedonderzoeken gehad. Hij was echt helemaal overstuur. Het was zo zielig! Dit wil ik gewoon niet nog een keer meemaken.

Vanavond probeer ik een pyamapapje. Heb ik net gehaald. En als dat niet lukt bel ik morgen weer met het cb. Heb ook niet echt het idee dat hij veel aankomt. Hij is een slanke baby. in de breedte past hij maat 62 gewoon nog. Maat 74 past hij wel maar zakt van zn billetjes af.

Ik hoop zo dat dit niet lang meer gaat duren. Want ben zo bezorgd.

Hoeveel drinkt jullie zoontje per dag ongv aan opvolgmelk?

7. Blondie3

Blondie3 Fanatiek lid

Apr 15, 2007
    2,869
    1
    0
    Truckdriving Woman
    Brabant
    Hoi 1984mama24

Rodey drinkt nu maar ongeveer 400cc aan opvolgmelk.
    Meer krijg ik er echt niet in.
    Ik geef hem nu overdag ongeveer hetzelfde als onze oudste zoon:
    Fruithap
    boterham met drinken
    koekje
    avondeten met toetje

Dat gaat nu wel goed dus ik hou het maar zo.

Rodey past trouwens nog steeds in maat 62 en soms 68.

Ook hier een verleden met drinkproblemen, misschien dat we daardoor wat extra oplettend zijn ;)
    Maar wat jij ook al zei: pushen helpt niet en dadelijk krijgen ze er helemaal een hekel aan.

Ik kijk het nu nog even af, 12 mei moet ik weer naar het CB en dan ga ik het met hen overleggen.

Heel veel succes en ik hoop dat het avondpapje er wel in wil.

8. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Hier dus precies hetzelfde... ineens wil het (altijd hongerige mannetje) geen melk meer... krijg er met moeite 3 flessen in, waarvan ik vandaag al van 1 fles een papje heb gemaakt met rijstebloem en zijn laatste fles is een pyamapapje...

9. 1984mama24

Aug 14, 2008
    40
    0
    0
    rotterdam
    @ LovelyDK:

Ik lees dat jouw prinsje 5 maanden is. Dus neem aan dat hij nog aan 4 flessen zit? heeft hij ook bijvoeding? Is hij toevallig ziekjes?

Mijn mannetje had tussen de 4 en 5 maanden ook niet veel zin in melk. Toen naar de ka arts geweest en bleek dat hij een infectie had opgelopen... ka arts zei ook hij moet sowieso 50 cc per kilo lichaamsgewicht binnenkrijgen om niet uit te drongen. hij woog toen ongv 7 kg dus dat was 350 cc op een dag.

Papfles ging hier niet :( heb hem maar een bordje pap gegeven. Hij zit vandaag weer op 500 cc. Hij wilt gewoon echt niet :(

10. san 14

san 14 Actief lid

Dec 22, 2008
    130
    0
    0
    Brabant
    hallo
    ik doe altijd een schepje opvolgmelk door het fruit en groente hapje heen dus krijgt hij zo al meer binnen
    (ik geef wel altijd vers dus met een potje heb ik dit nog nooit geprobeerd)
    succes ik hoop dat het maar een fase is! groetjes

11. Tesske

Tesske VIP lid

Mar 24, 2009
    6,799
    0
    0
    Tess drinkt nog maar ongeveer 350 cc aan opvolgmelk en meer krijg ik er ook niet in (zuivel mag ze niet ivm kma).
    500 cc opvolgmelk + zuivel is volgens mij helemaal niet zo verkeerd en als je ukkie het er toch goed op doet en netjes groeit is het toch niet zo erg? Wat zegt het cb over zijn groei?

12. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

May 14, 2007
    9,519
    1
    36
    Female
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Mijn zoontje is 7 maanden en wilde opeens ook bijna geen flessen meer.
    Normaal zat hij op 3 flessen van 200cc en die gingen allemaal leeg, ook pap Bambix of pyjamapapje ging er zo in.
    Maar opeens sinds 1,5 week geleden wilde hij niks meer.. Alleen fruit en groente gingen nog redelijk. Er was verder niks aan hem te merken, dus we boden gewoon steeds om de 2 uur kleine flesjes aan zodat hij toch iets binnenkreeg.
    En opeens van 't weekend hoge koort, naar de HAP gegaan.. Bleek, keelontsteking!
    Daarom dronk ons knulletje dus bijna niks meer..
    Hij zat normaal op de 600/650cc opvolgmelk en dus de laatste dagen maar hooguit 350cc ofzo, maar de HAP zei dat hij aan de grote kant was dus wel even kon met minder gelukkig!
    Hopelijk als het kuurtje aanslaat hij weer wat meer gaat drinken.
    Zo niet, ook goed.. dan zal hij wel genoeg hebben aan wat hij nu aan melk drinkt en bieden we gewoon tussendoor ipv sap/water ook 100cc melk aan.

Dat zou dus mijn advies zijn, niet dwingen want dan gaan ze flesdrinken als iets negatiefs ervaren. Maar bied anders gewoon om de 2 uur 100cc aan of als je het geld eraan uit wilt geven, melk met een smaakje zoals Goeiemorgen van Friso en Goedenacht ofzo..
    Misschien omdat dat lekkerder smaakt het wel opgedronken wordt.

13. Sann

Sann VIP lid

Jan 27, 2007
    16,307
    2
    38
    Brabant
    hier hetzelfde. Een tijdje geleden gingen de flessen schoon leeg en moest ik vaak zelfs nog een schepje bij maken en ineens was het over. Met veel pijn en moeite gaat alles er in. De avondfles gebruiken wij ook tegenwoordig standaard een pyamapapje zodat ze het met die fles toch tot zo'n 500 cc redt. ik zal blij zijn als ze 1 jaar is en die druk van minimaal 500 cc er af is, want loop de halve dag te goochelen en te rekenen of ze wel genoeg heeft.

14. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Sann, jou kindje is al ruim 9 maanden, dan geld die 500cc norm niet meer hoor. Ik heb hier een schemaatje voor me liggen van het cb en daar staat dat je kindje 1-2x 200ml opvolgmelk mag hebben. Bij minder dan 200ml opvolgmelk moet je echter wel vitamine D bij gaan geven...

Ts, op het zelfde schema staat voor jou kindje van 7 maanden dat je per dag 2-4x 200 ml opvolgmelk mag geven. Dus dan kom je op een minimum van 400ml per dag...Als pap dan wel goed gaat, kun je de dag starten met een bord pap van 200ml opvolgmelk met pap (dat is alvast 1 melkvoeding) en ook zet dat lekker aan voor jou slanke kindje. Misha was ook altijd erg lang met in verhouding een laag gewicht en ons werd iig een stevig bordje pap aangeraden in de ochtend. Dan kun je eens proberen om het boterhammetje aan te bieden rond 12 uur en dan rond 13 à 13.30 een fles melk, mss heeft hij dan meer dorst en gaat de fles er beter in....Mocht niet de hele fles erin gaan, dan kun je altijd nog een kleine fles aanbieden voordat hij naar bed gaat. En vol=vol hoor, je kunt je kind niet dwingen. Wees blij met wat je erin krijgt, als hij verder erg goed eet, zal hij niet snel iets te kort krijgen. Niet te druk maken, dat voelt je kindje ook aan en dat kan alleen maar averechts werken. En je hebt best kans dat het even een periode is en dat over een week de melk ineens weer goed gedronken wordt...

Succes :thumup:

15. Sann

Sann VIP lid

Jan 27, 2007
    16,307
    2
    38
    Brabant
    Dat is vreemd zeg. Bij mij op het cb werd juist gezegd dat ze tot een jaar minimaal 500 cc moest hebben en liefst nog 600 cc en dat ik als ik vaker onder de 500 kwam vit. d bij moest geven.
    Verwarrend zeg.

16. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
  17. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Nou hier is het van kwaad naar erger gegaan... krijg er met moeite 300cc in per dag..

Van de week naar de dietiste geweest, en moet er idd geen strijd meer van maken en het even laten voor wat het is.. mijn manneke is een flinkerd 8260 gram en 69cm maar ik maak me er tóch wel druk over..

Verder eet hij heel goed... ik doe nu ook wat schepjes melkpoeder door zn fruithapje, en geef hem dat dan ook ipv een toetje na zn warme eten... ook maak ik het manneke om 23:00 gewoon weer wakker voor een flesje, meestal drinkt die dan 80 ofzo maarja alle beetjes helpen!

Ben nu i.o.m. de dietiste ook begonnen met het 'gewoon standaard' eten van brood... gaat er zo goed in! Mannetje heeft vanmorgen 2 (!!!) boterhammen op.. !

18. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,810
    4,192
    113
    Hier ook een meisje die al maanden geen opvolgmelk wil.
    Zit nu op dit schema
    08.00 120cc+9 bambix
    10.00 koekje+sap
    12.30 boterham +90cc (gaat meestal maar 50 leeg)
    15.00 1 a 2 stuks fruit +90cc (ook meestal maar 50 leeg)
    18.00 warme maaltijd+flinke bank volel yoghurt
    19.30 150cc (meestal 100cc leeg)

Zoals je ziet erg weinig melk, ze was bij 4 maanden eigenlijk al "melkmoe"
    Zolang zij overige maaltijden goed eet en het goed doet maak ik me er niet druk om. Wat er niet in gaat gaat er niet in.( hier trouwens 7 mnd 3 wkn, 66cm en 8010 gram)

Share This Page