Onze dochter van bijna 1 weigert oppeens haar avondeten. We geven haar niet oppeens iets anders. De eerste twee happen gaan er makkelijk in en daarna schudt ze nee, als ik er toch een hapje in krijg, dan haalt ze het eruit. Gisteren hadden we worteltjes met aardappel en tijdens het proberen viel er een hapje op tafel en die at ze met haar handjes op. Heb toen haar bordje voor haar neus gezet en toen ging ze met haar handjes eten en heeft de helft opgegeten. Fijn, maar niet de bedoeling zo. Brood, pap, banaan, melk, cracker etc gaat eet allemaal in als koek. Ik dacht eerst dat het kwam doordat ze zelf wilde eten, maar de pap krijgt ze met de lepel. Er is net een boven tandje door en de tweede komt eraan, zou het hierdoor kunnen komen?
Waarom is het niet de bedoeling dat ze met haar handjes eet? Volgens mij is dat juist heel normaal. Eten met bestek komt dan later wel. Ik zou er heel wat voor geven als onze dochter het zou doen maar ja die stopt niks in haar mond.
Ja inderdaad, waarom is het niet de bedoeling dat ze zelf eet (met haar handen)? Ik zou dat juist stimuleren, lekker zelf laten doen en proberen af en toe een hapje extra toe te stoppen met een lepel. Sowieso is de hoeveelheid eten nu nog niet echt van belang, het is al top dat ze een paar hapjes proeft en de structuur proeft/voelt.
Onze uk is 15 maanden en eet al maanden met de handen.het is juist belangrijk om de structuur en temperatuur te voelen. Sinds een paar weken moet hij een lepel voor zich zelf hebben.soms probeert hij het en als het lukt is hij Mega trots.tot het hem lukt eet hij lekker met zijn handen. Geweldig om te zien hoe hij reageert op nieuwe dingen dan vind hij grappigment omdat het anders voelt.lekker zelf met de handen laten eten. Tip een bord met eigen eten en een klein bordje of schaaltje waar je eten op doet waar ze zelf van mogen eten.wanneer het op de grond gaat heb je de rest nog.(eten ze ook niet meteen het lekkerste op)
Nou dat wordt vanaf nu dus met de handjes eten. Ik dacht juist dat dat niet goed was, verkeerde gedrag aanleren. Heb haar van de week toen we buiten aan het eten waren, haar zelf het lepeltje gegeven en haar gang laten gaan. Alles zat onder, maar geweldig dat ze het vond. Goeie tip ook owly.
Ik sluit me bij de rest aan, waarom niet met de handjes eten? Omdat het dan zo'n kliederboel wordt? Hoort er helemaal bij! Sooner or later gaan ze met hun handjes eten en ontdekken. Kleed of zeil onder de stoel, schortje om en eten/knoeien maar Leren eten is meer dan alleen maar voedsel binnen krijgen, dat is vasthouden, fijnknijpen, opeten, uitspugen, weer in de mond stoppen en ja, ook gooien
Waarom niet? Ze is nog geen 1, bestek hanteren is dan lastig, terwijl ze wel de wil krijgen om dingen zelf te doen. Lekker laten gaan dus, ze gaat vanzelf zien dat jullie bestek gebruiken en dat nadoen. Verder: vanaf deze leeftijd groeien ze veel minder hard dan eerder, waardoor de behoefte aan energie dus ook afneemt en ze minder gaan eten. Dat in combi met eigen regie ontdekken, geeft dat eten een drama kan worden. Niets van aantrekken: je biedt aan en zij bekijkt wat ze wil eten. Geen alternatieven aanbieden: als ze niet eet en wel honger krijgt, haalt ze het volgende eetmoment wel weer in. Zo gaat dat op deze leeftijd.
Haha ik ben t eigenlijk wel met je eens dat ze niet alles met handen mogen eten. Maar mijn oplossing is een lepel in haar hand en een in die van mij. oké er word wel geknoeid maar das beter dan als ze het met dr handen eet. ze heeft er nog wel een handje van ok dan alles fijn te knijpen in dr handen en vervolgens weg te gooien omdat het dan bah is. ik probeer haar als we bv yoghurt eten haar een lepel te geven waarmee ze kan experimenteren en mij hapjes kan geven en dan schuif ik dr af en toe een hapje bij haar in. Verder is het een fase ook hoor. hier tuft ze de laatste dagen dr eten ook weer uit..
We gaan haar als ze het lepeltje niet wil gewoon met haar handjes laten eten. Ik vond het nl zo frappant v dat ze alles eet, behalve haar avond eten nu.
Vanavond krijgt ze een broodje omdat ze op het kdv warm krijgt, ben benieuwd hoe het daar gaat, Maar daar doet ze toch alles net ff anders dan thuis.
Dit. Ik was op die leeftijd dolgelukkig geweest als mijn dochter met haar handjes haar halve bord leeg zou eten! Ze is langer dan een jaar gemiddeld zo'n 5 dagen per week zonder eten naar bed gegaan, omdat ze werkelijk geen hap at: geen aardappelen, pasta, soep, vlees, groenten en zelfs geen toetje. De andere twee dagen in de week had ik appelmoes en/of een boterham. Ze is nog steeds een moeilijke eten met avondeten. Ik zou het lepeltje wel steeds neerleggen. Waarschijnlijk zal ze dan soms met haar handjes eten, maar soms zelf het lepeltje pakken, omdat dat ook interessant is. Zo leert ze het vanzelf. Het zal echter nog wel een tijdje duren voor ze echt netjes met een lepel kan eten, zonder te knoeien. Dat is best nog lastig voor die kleintjes. (Mijn dochter knoeit vaak minder als ze met haar handen eet, dan wanneer ze bestek gebruikt. )