Hoi meiden, Na gezegend te zijn geweest met een kind dat álles at (ook bietjes, avocados, pompoen, citroen, tofu, olijven.... alles) eet Fay nu alleen nog maar fruit (alle fruit), brood (wel met hartig beleg, ook currysmaak bijv), ontbijt (musli met yoghurt, bijv.)... maar ze weigert avondeten. Nou ja, macoroni met kaas vind ze nog wel lekker, maar de rest eet ze niet. Ze proeft het niet eens! Zo krijgt ze dus geen groente binnen. Ik probeer vanalles, dikke soepjes (liever niet, ze moet ook echt "stukken" leren eten, zeg maar), groente in "saucijsjes", groente in de saus bij spaghetti.... het gaat er niet in. Ze is nu 1,5 (ik weet het, hoort erbij), maar hoe krijgen jullie je kids aan de groente en het avondeten? Nog geniale - vega - kinderrecepten? We zetten het nu gewoon neer en "letten er niet op", we willen geen strijd aan tafel. Mijn vriend probeert dat wel eens en dat werkt niet echt (eerder averechts). Mss een handige tip qua reageren?
Eet ze geen enkele groente meer? Anders de dingen die ze nog wel wil maar wat vaker eten. Wij reageren hetzelfde als jullie. Geen aandacht aan schenken en ondertussen heel nadrukkelijk zelf al die lekkere bloemkool opeten, vaak zie ik dan vanuit m'n ooghoek toch nog wat in zijn mond verdwijnen. - Komkommer en rauwe paprika. Dat geef ik vaak van tevoren, als hij tijdens het koken blok aan m'n been speelt. Twee vliegen in één klap Cherrytomaatjes kunnen ook. - Verstopte groenten lukt ook meestal wel. Dus kleingesneden door de nasi e.d.
Hahaha... ja, dat negeren werkt hier ook het beste. Soms wil er dan nog wel eens wat het mondje in gaan. Eergisteren nog paella, notabene Maar ik kan even geen groente bedenken die ze wel eet. Ook de "kindergroenten" niet (komkommer, worteltjes, tomaatjes). Ik het wel proberen om het eens een keer heel klein te maken, mss is dat wel de gouden tip! We kunnen de groente niet altijd onder een kaassaus blijven verstoppen, natuurlijk. Dat is tot nu toe het enige dat werkt.... ze is dol op kaas.
Hier ook een meisje dat tijdens het avondeten geen groente eet. Dan staan er namelijk ook aardappelen/pasta en vlees op tafel, dus die kiest dan eieren voor haar geld natuurlijk. Dus zorg ik dat haar groente er vóór het avondeten al inzit. Dan kook ik tegen een uur of 5 wat groente die ze lekker vindt; in een bakje op tafel tijdens het spelen, eet ze hem zo leeg. En tijdens het snijden van de groente stop ik haar ook nog wat toe (als het rauw gegeten kan worden natuurlijk )
Mijn dochter heeft 8 maanden geen groenten gegegeten (uitgezonderd spinazie in onze beroemde spinaziepannenkoek..)... dat gaat nu een stuk beter. Blijven aanbieden, blijven stimuleren en creatief zijn. Varieer in bereidingswijze (stomen, koken, grillen, rauw etc), maak er leuke dingen van en geef het goeie voorbeeld. Inmiddels worden hier groene groenten weer gegeten (nog niet heel gemakkelijk maar doperwtsen, snijbonen en sperziebonen gaan er weer in... joepie)
Hey wat een goed idee, voor het eten al beginnen! En die spinaziepannenkoek lijkt me echt een heel goed idee. Omeletjes kan natuurlijk ook. Oke.... pannenkoekjes, omeletjes, klein snijden en voor het eten beginnen! We eten thuis sowieso voornamelijk groenten en fruit en ik kook erg gevarieerd, dus dat deden we al. Met niet al te best resultaat nog. Ik kan niet wachten tot ze het weer een beetje lekker gaat vinden. Lastig hoor, als je ook al geen vlees of vis eet.
Hier eet ze ook al een paar maanden GEEN groenten. Alleen doperwtjes en maïs wil ze soms nog weleens eten. Soep, pasta, dat eet ze ook gewoon niet. Gisteren zaten we helemaal verbaasd, na het eten waren er nog sperziebonen over dus ik pakte de pan voor me en at ze zo uit de pan. Ze stak dr handje uit, proefde er 1 en at toen ineens 5 boontjes op. Helemaal verbaasd, maar misschien komt 't wel weer goed? In soep drinkt ze wel de boullion maar spuugt de worteltjes en prei stukjes uit
Ik maak hier ook vaker pastasaus van verse groenten: champignons, courgette, aubergine en tomaat. Allemaal even bakken/ wokken en daarna in de blender met evt wat water om de dikte aan te passen... Daarna lekker met penne eten. Saus gaat ín de penne zitten en ze smikkelt het zo op! Doe ik dat niet en gewoon in stukjes tussen de penne, dan pikt ze alle pennes er uit en de rest blijft liggen.... Verder sluit ik me aan bij de rest!
Heerlijk herkenbaar dit. Hier ook al vanalles geprobeerd, maar niks 'werkt'. Spinaziepannenkoeken? Zo snel de gewone pannenkoeken erin gaan, zo lang bleef deze liggen Saus aan de pasta? Nee, alleen kale pasta is lekker Soep? Wil niet eens proeven. Eigenlijk wil hij qua groenten niks proeven, terwijl hij het vlees overal zó tussenuit weet te pikken. Ik blijf het maar gewoon aanbieden, wij smikkelen lekker ons eten op (ik heb nog nooit zo vaak gehoord dat ik lekker heb gekookt, hahaha ) en zoon eet wat hij wil eten. Eten nu ook afwisselend pasta, aardappelen en iets met bonen (die lust hij dan weer wél). Beetje vlees erbij en overdag een vitaminepil. Gelukkig gaat fruit er nog wel in. O ja, laatst eens appel-wortelsap meegenomen en dat vond zoon ook nog wel lekker
Ken je die fruit/groentensapjes van Zonnatura?? Zijn gewoon pakjes drinken en gaan er hier altijd wel goed in... Krijgt ze met name bij maaltijden waar weinig groenten in zitten (frietjes, pannenkoek etc).
Nee, die ken ik niet. Ga straks gelijk eens kijken, zou ook nog wel een (tijdelijke) oplossing kunnen zijn. Thanx!
Herkenbaar, herkenbaar ... Loslaten is het (jeuk)woord! Dus geen negatieve maar ook geen positieve aandacht aan schenken. Dus ook niet als ouder gaan mmmmmmm-en bij die ooooooooo zo lekkere BLOEMKOOL!!! Mijn zoontje at geen hap avondeten tussen 18 maanden en 24 maanden, dus niet alleen geen groente, maar ook niks anders. Nu eet hij als warme groente alleen broccoli en sperziebonen. Voor het eten krijgt hij iedere dag een variatie aan komkommer, rode paprika, cherrytomaatjes en olijven met feta. Dan eet hij aan tafel nog rijst, pasta of brood en heel soms wat vlees. Een appel of kiwi toe. Is ook gezond. Ik ken trouwens geen ouder waarvan het kind nooit een periode met slecht (groente) eten heeft gekend! Zolang jij je kind verantwoorde hapjes voorschotelt, je kind gelukkig is en zich lichamelijk en mentaal goed ontwikkeld, zit het wel goed.
Oh, in die pakjes sap zit maar iets van 25% groente (vnl wortel en biet). Kan je beter zelf (groene) groente blenden. Ik ben overigens geen voorstander van groentesap. Zo leren ze nooit die textuur, geur etc. waarderen.
Die pakjes kunnen natuurlijk nooit een goede groentenmaaltijd vervangen. Hier wordt het dan ook wel vaker gebruikt tijdens 'snelle' maaltijden! Rauwkost gaat er hier niet in... Het is inderdaad ook wel een idee om zelf groenten te blenden, maar natuurlijk niet als 'standaard' vervanging want ben het zeker met je eens dat ze de textuur, geur, smaakt etc moeten leren waarderen!