Ookal is dit mijn derde kind, ik ben hard op zoek naar een fijn slaap- en eetschema want de nachten zijn nu vreselijk. Hij heeft denk ik slaapassociaties met de borstvoeding en met mij want hij wordt heel veel wakker savonds en snachts en alleen ik kan hem enigzins troosten en weer in slaap krijgen. Ik ben helemaal op en het moet echt veranderen. Daarom wil ik graag overdag oefenen met hem zelf in slaap laten vallen en ik wil een schema aanhouden dat werkt voor ons. Hij krijgt dus borstvoeding (en fruit, boterham, klein tussendoortje en avondeten) maar die krijgt hij overdag zo rond 11.00 u en 15.00 voordat hij gaat slapen. Ik heb gelezen dat het wenselijk is om hem juist te voeden als hij net wakker is, om die slaapassociatie er af te krijgen maar wanneer zou hij dan voeding kunnen krijgen en wanneer slapen? Wie wil zijn/haar schema van kindje delen met mij?
Hier is de starttijd wat variabel als hij uit kan slapen schuift t gewoon een beetje door maar de middag trekken we dat weer recht. 0700 fles en dan spelen 0900 slapen 1100 fles (ik is uitgehoooongerd!!!) 1200/1300 fruit met wat brood en een flesje drinken (water of wat diksap want dat brood is raar spul maar wel lekker) 1400 fles 1800/1830 avondeten (prak), tandenpoetsen (die hele 2) en naar bed. Afhankelijk van zn bui en honger moet daar dan later nog een fles bij, dat merk je op de dag wel hoe hij zn flessen en overig eten wegwerkt. Hij neigt naar 3 maar nog niet consistent. Dr zitten nog wat bunkerdaagjes bij en dat is een voorteken van een groeispurt of ziekte in dit huis.
Dank voor het delen @Vero0504 Heeft hij smiddags ook nog een slaapje? En zo ja, van hoe laat tot hoe laat ongeveer?
Zo van 1430/1500 tot 1700 neemt hij nog graag een pauze. Soms loopt die pauze wat uit, dan schuiven we iets maar qua eten hoeven we dat doorgaans niet. Daarom is zn bedtijd ook wat marge. Maar aan slaap komen we niet, tenzij t echt moet (vanwege een afspraak buiten de deur bijv) of dat we merken dat de avonden wel errug lang worden omdat meneer "nog laaaang niet moe" is.
Hier bijna 8 maand 8.00 opstaan 8.30 borstvoeding 9.30 fruit 10.00 slapen 11.00 uit bed 12.00 borstvoeding en daarna boterham 13.30/14.00 naar bed 15.30 borstvoeding Als ze korter dan 1.5u heeft geslapen krijgt ze nog een kort dutje van half uur aangeboden 18.00 eten 19.30 borstvoeding 20.00 naar bed. Als jou kind van 19-7 slaapt schuift dus alles uur eerder op. Dochter gaat best laat na bed
07.00 u opstaan en flesje 08.00 u boterham 09.15 / 09.30- 10.00 dutje 10.00u fruit +-/ 12.00 u lunch 2 boterhammen 13.00-15.00u slapen 15.00u klein flesje + tussendoortje 17.30u avondeten 18.30u fles hierna naar bed Leren zelf in slaap vallen zou je eens naar waiting approach methode kunnen zoeken. Ik hoop snel op betere tijden voor je. Snap het helemaal dat je aan het einde van je latijn bent. Mijn schema komt trouwens van slaaptipsvoorbaby’s. Heb deze ingeschakeld toen mijn kindje 4 maanden was. Na zo’n 3-4 weken gingen we echt verbetering merken. Je kunt wel iets schuiven met tijden maar als dutjes tijd voorbij is en je kindje slaapt dan maak ik hem wakker. Dat is bijna altijd het geval bij ons.
Mijn zoontje is ondertussen al wat ouders en ik geef geen borstvoeding meer, maar ik heb altijd meteen ná het wakker worden gevoed (behalve voor het slapengaan 's nachts). Ik heb mijn zoontje ook nooit wakker gemaakt, hij sliep gewoon zo lang of kort als hij wilde en daar schoof de rest van het schema in mee. Alleen avondeten stond vast qua tijd, dus soms zaten voedingen wat korter of langer uit elkaar. Voor ons werkte dat goed, maar kan me voorstellen dat het lastig is om het patroon van voeden vóór het slapen nu te doorbreken. De dag zag er in ieder geval ongeveer zo uit: Wakker worden + borstvoeding in bed +/- een uur na ochtendvoeding fruit Ochtendutje Borstvoeding en daarna wat stukjes brood Spelen Middagdutje Borstvoeding Na +/- een uur (of als wij zelf gingen avondeten) groenteprakje Borstvoeding Slapen voor de nacht Succes en hopelijk lukt het om in ieder geval overdag de borstvoeding en het slapen uit elkaar te trekken!
Het schema van mijn jongste weet ik nog wel, het was vrij simpel. Hij sliep wel vrij veel op die leeftijd. 7:00/7:30 maakte ik hem vaak wakker en kreeg hij een fles 9:00 fruit en aansluitend ochtendslaapje 11:00 fles 12:30 brood geweekt in wat water of zijn restje melk 13:00 -16:00 slapen en bij het wakker worden wat water/dixap/maisfingers 17:30 groentehap 18:30/19:00 fles en naar bed Als wij naar bed gingen, gaf ik hem nog een droomvoeding, want hij was een slechte drinker en zo kwam hij nog aan zijn halve liter vocht.
Bedankt voor ieders reactie! Hier kan ik wat mee en geeft me wat houvast. @Milkyway7 die methode willen we inderdaad gaan toepassen. Alleen wonen wij in een gebied met bizar veel muggen en mijn zoontje reageert licht allergisch op muggenbeten (voelt zich er niet lekker door, krijgt verhoging en wordt heel jengelig) dus we hebben een mooie klamboe-constructie voor hem gebouwd aan onze eigen klamboe (hij slaapt naast mij op de kamer) maar hij gaat daar dus iedere keer aan trekken. Zo erg dat het gewoon gevaarlijk is en ik hem niet alleen kan laten want binnen twee tellen heeft hij zichzelf als een mummie ingewikkeld in de klamboe. Anders had ik makkelijk gezegd van, ‘speel’ nog maar even in je bedje, klets nog wat. Maar ik durf hem dus niet alleen te laten hierbij want dan hangt hij in die klamboe. En klamboe weghalen betekent heel veel gestoken worden en daar dus echt wat ziekjes van worden… pfff gedoe. Ik moet nu dus eigenlijk op zoek naar een klamboe voor zijn bedje waar hij niet bij kan. Ok dit was even wat hardop denken van mij, heeft niet heel veel met die methode te maken haha maar het is dus 1 vd redenen waarom ik nog niet met die methode begonnen ben.
Kan je niet met pvc buizen en bochten een soort kubuskooi maken en die klamboe daar overheen spannen met smalle tiewraps?
Dat zou zeker kunnen. Ik heb mijn oog nu hier op laten vallen: https://www.bol.com/nl/nl/p/deryan-luxe-klamboe-voor-campingbed-klamboe-voor-ledikant-babyklamboe-universeel/9200000079256441/?bltgh=gydtCHT6UWRonHujU9RALw.2_23.24.ProductImage Denk dat ik het maar gewoon ga bestellen want die muggen zijn hier tot februari nog actief.
Ze is inmiddels 11 maanden maar met 8 maanden was het ongeveer: 06:00 bv 07:00 bordje pap 08:45 bv 09:00 slapen 11:00 fruit 11:30 bv 12:15 boterham 13:00 slapen 14:30 bv 15:00 tussendoortje 16:00 slapen 17:15 avondeten 18:45 bv 19:00 slapen 21:00 bv 01:00 bv 04:00 bv
Bij jou dus ook nog best veel bv toen? Vond je dat niet moeilijk? En sliep ze snachts tussen de voedingen door wel goed?
ja soms nog meer. Nee maar dat doet ze nu nog steeds niet. We zitten vrijwel nog op hetzelfde aantal voedingen Ik ben nu langzaam aan het overstappen naar kv omdat ik er behoorlijk door heen zit.
Mijn zoontje is bijna 1, maar heeft sinds 8 maanden exact hetzelfde ritme. Hij slaapt volgens het 2-3-4 ritme (van de Droomritme methode). Dit houdt in dat hij na wakker worden in de ochtend, 2 uur later weer in z’n bedje ligt. Na dat dutje na 3 uur en na dat dutje na 4 uur. De 2-3-4 staat dus voor hoe lang hij wakker is tussen slapen. Ik zweer bij de Droomritme methode. Beide zoontjes hebben het hier altijd goed op gedaan. Het is liefdevol en volgend maar wel duidelijk. Het volgt je kindje in z’n slaapbehoefte ipv strak tijden hanteren. Voeden en eten is hier gekoppeld aan de slaapjes. Hij bepaald wanneer hij wakker wordt. Het is vaak wel ongeveer hetzelfde, maar ik maak hem dus nooit wakker uit slaap. Er kwam wel een duidelijk ritme in vanzelf. Meestal duurt 1 slaapje 1,5-2 uur. In de ochtend na wakker worden (meestal tussen 7:00-8:00): borstvoeding en brood. Na dutje 1 borstvoeding en fruit Rond 12:00-13:00 brood Na dutje 2 borstvoeding en snack Tussen 17:00 - 18:00 avondeten Voor slapen gaan borstvoeding Op die leeftijd had hij nog 1 soms 2 nachtvoedingen. Inmiddels niet meer. Wat betreft zelfstandig inslapen; ik heb mijn zoontje steeds wakkerder in bed gelegd. Dus eerder afkoppelen. Dit duurde een tijdje (lees weken) maar is wel volledig gelukt zonder te laten huilen.