Fruit en Groente ?

Discussion in 'Voeding' started by kleintje88, Jul 12, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Esmay krijgt al eventjes fruit (ivm moeilijke ontlasting en op advies van arts) en soms ook wat groente!
    Nu heb ik haar vandaag in de ochtend zo'n 50 cc fruit gegeven en nu net 50 cc groente...

Dit kan toch gewoon fruit en groente op 1 dag? in totaal komt ze dan met 100 cc op 1 potje (klein potje) of kan ik beter gewoon 1 potje fruit op een dag geven en dan de dag erna groente ofzo?

Ze zit trouwens op 4 flessen (al een tijd)

2. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Je kindje mag als ik het goed heb ong. 125 gram fruit en 125 gram groente per dag hebben.. Vanaf 6 maanden is dat 200 gram fruit en 200 gram groente.. Het is wel afhankelijk van hoe lang je haar al vast voedsel geeft.. Wij zijn begonnen met groenten totdat hij daar helemaal aan gewend was en goed van de lepel hapte.. Na ong. 1.5 week hebben we daar rustig aan wat fruit gegeven in de ochtend..

Je zou eventueel even de arts na kunnen vragen (aangezien je er bij meldt dat het op advies van de arts was)

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    afgezien van dat ze wel erg jong is, dingen waarvan je weet dat ze er geen last van heeft kun je samen op een dag geven.

De eerste 4-6 weken is het wel beter om maar 1 soort groente 3 dagen lang te geven. Fruit komt pas later, dat irriteert sneller en voedt minder.

4. tulip

tulip Niet meer actief

het ligt er een beetje aan hoelang ze al fruit krijgt, je zei al eventjes. Maar ik ging groenten geven toen ze ongeveer 3 a 4 fruitsoorten goed at.

dirksmama, fruit komt pas later:( Dat maakt iedereen toch voor zichzelf uit? Ze is al met fruit begonnen, dus lijkt mij een onnodige opmerking. Dat fruit irriteert en dan ze dan groenten minder goed eten geldt niet voor elk kind hoor, ik heb hier een levend voorbeeld.

5. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Wij zijn juist begonnen met fruit omdat dat vaak wat "wateriger" is en dus ook wat beter voor de ontlasting....
    Ze is al gewend aan verschillende fruitsoorten en dat eet ze ook allemaal goed, ook worteltjes en sperziebonen eet ze goed (heeft ze ook al gehad) maar ik was dus benieuwd of ze niet teveel zou krijgen als ze in totaal dus ongeveer 1 potje zou krijgen... (een halve met fruit en een halve met groente)

En idd of je begint met fruit of groente moet je helemaal zelf weten daar zijn verder geen richtlijnen voor...

6. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Als ze het idd al een tijdje krijgt kun je het gewoon allebei geven.. Als ze aangeeft nog honger te hebben na het fruit/groentehapje kun je langzaamaan beginnen met een heel potje fruit/groente..

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je kunt prima zowel groenten als fruit geven. Let er wel op dat het milde groenten en fruitsoorten zijn. De darmen van je meisje moeten nog heel erg wennen aan vaste voeding.
    En belangrijk is dat voor 6 maanden de vaste voeding geen melkvoedingen moet vervangen. Dus als je merkt dat ze door het fruit en / of groenten minder melk wil drinken dan moet je wat minder geven. Vanaf 6 maanden mag het melkvoedingen gaan vervangen en dat kan heel snel gaan. Wij zaten bijvoorbeeld met 7 maanden nog op 2 melkvoedingen en waren begonnen met bijvoeden met ruim 5 maanden.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Geen officiele richtlijnen van een Nederlands CB, maar vaak wordt toch geadviseerd om met groente te beginnen (dit is dus niet voor jou, maar voor meelezende andere moeders bedoeld). Groente is namelijk milder dan fruit, minder allergeen, minder uitgesproken van smaak en voedzamer. En het is vezelrijker, wat juist bij moeilijke ontlasting een rol kan spelen. Fruit is toch vooral water, suikers, beetje vitamines en beetje vezels. Groente is substantieler.

Maar in elk geval, je kunt je kind als ze geen last krijgt gewoon geven wat ze lust, zolang het zoals Cygnet al zegt de melkvoedingen niet in de weg zit. Vers is beter dan pot, omdat pot veel toevoegingen bevat.

Als je wilt weten wat milde begingroentes en -fruitsoorten zijn, kijk dan even hier:
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden
    Daar staan heel veel groente- en fruitsoorten op die je kunt geven (en zelf meteen ook kunt eten, hier aten ze vanaf dag 1 gewoon met de pot mee). Ook soorten waar je zelf misschien niet zo snel aan denkt, en dat maakt het wat leuker en gevarieerder.

Share This Page