Opstandige dreumes!

Discussie in 'Voeding' gestart door Lief of Stoer, 6 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.032
    2.895
    113
    't Gezellige Brabant
    Onze dreumes maakt echt een drama van het avondeten. Nu lees ik natuurlijk van heel veel mama´s hier dat ze slecht eten bij de avondhap. Maar zouden jullie eens mee willen kijken en evt. je gedachte delen over haar schema? Alle tijden zijn zo ongeveer;

8.30 boterham met melk
    10.15 fruit
    12.00 boterham
    12.30-14.00 slapen
    14.30 rozijntjes/koekje of iets dergelijks
    17.00 avondeten
    19.00 fles ca. 180/6

Tussendoor is haar drinkfles altijd beschikbaar. Ze drinkt ook gewoon goed. De avondfles krijgt ze in overleg met het consultatieburo nog, omdat ze klein van stuk is en vrij weinig weegt. Ze was 2 weken terug nog geen 8,5 kilo (bij 14 maanden). Ze heeft 'm echt nog nodig. Maar het probleem is dus het avondeten. De rest gaat er prima in. Ze at overigens 's ochtend altijd 2 boterhammen, maar dit hebben we i.v.m. het slechte avondeten teruggebracht naar eentje.

De eerste paar hapjes lukken vaak wel, maar dan.... schreeuwen, tegen de lepel slaan, uiteindelijk huilen en het op een krijsen zetten. We hebben haar al in de hoek gezet met stoel en al. Niet echt onder de indruk en gewoon weer verder gaan met schreeuwen als we het dan weer proberen. Met ons samen eten, er voor eten, niets helpt. Zou het helpen om de groentehap tussen de middag gaan geven?

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Je kan idd proberen om de groente tussen de middag te geven, maar het kan ook liggen aan het simpele feit dat het groente is en dt ze juist dat niet wil eten.

Als de boterham minder geen effect heeft zou ik die wel weer geven, juist omdat ze zo klein/licht is.

Verder kun je het beste het slechte eetgedrag negeren en het goede belonen. Wij hebben dat hier ook; als je niet eet prima, maar wij wel en we zitten met zn allen aan tafel.

Je eet schema vind ik niet vreemd.
    Het tussendoortje smiddags zou je kunnen minderen of weglaten om te kijken wat voor effect da heeft.

3. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Ik lees geloof ik tussen de regels door dat je voert. Is het een idee om haar meer zelf te laten eten? Of allebei een lepel zodat ze zelf kan helpen? Dat hielp bij ons goed.

4. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.032
    2.895
    113
    't Gezellige Brabant
    Dat klopt. Ze gooit alles direct op de grond. Maar ik zou haar natuurlijk wel een lepel er bij kunnen geven. We zullen het eens proberen. Haar brood doen we bijvoorbeeld samen. We houden samen het vorkje vast en stoppen het broodje dan in haar mond. Vind ze prachtig. Ik moet ook even op zoek naar een kindervorkje, want nu doen we dat met een gebaksvorkje. Daar mag ze niet alleen mee eten.

5. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier dacht ik ook meteen aan!
    Gewoon 1 of 2 stukken voor haar neerleggen en laten eten...
    Dat knijpen/smeren/likken etc hoort erbij, gooien was voor ons reden om het weg te pakken en na een tijdje weer te proberen!
    Maar dat is een fase waar ieder kind doorheen moet, of je nu bij 6 maanden al met Rapley begint of pas bij 2 jaar zelf laat eten (en alles wat er tussen zit natuurlijk!)

Tussendoor kun je dan toch nog wel steeds een hapje voeren!
    Weet ook niet trouwens of je nog een prak maakt of gewoon in stukken aan biedt?? Want met 14 maanden hoef je echt niet meer te prakken namelijk... geef haar wat meer uitdaging!

Overigens kreeg ze hier rond die leeftijd 4 kiezen tegelijk, was ook reden om slecht te gaan eten (samen met de leeftijd). Maar daardoor at ze de boterham ook heel slecht, niet alleen het avondeten...

6. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Ook waar inderdaad! En daardoor kan ze ook kiezen wat ze eet (aardappels, vlees of groente) en kun jij beter zien wat ze wel of niet lekker vind. Daar kun je dan weer op inspelen.

7. adi

adi Niet meer actief

Waarom mag ze niet eten met een gebaksvorkje? Mijn kinderen eten vanaf 8 mnd ermee, en het ging altijd prima.
    die plastic kindervorkjes zijn echt ondingen, daar krijgt een kind bijna niks mee aangeprikt (te bol).

En ik zou idd gewoon hapklare stukken voor haar neerleggen. Laat haar maar eerst met haar handen eten.
    alle kindjes gaan door een 'zelf-leren-eten fase'. Hoe lang je er ook mee wacht. De kliederboel accepteren, die gaat vanzelf wel over.

8. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Ik heb inderdaad juist het kindervorkje vervangen door een gebaksvorkje, met zo'n kindervorkje is het heel lastig prikken.

Schema ziet er normaal uit maar als ze 's morgens twee broodjes wil zou ik gewoon twee broodjes geven, heeft denk ik geen invloed op het avondeten...dat is echt een fase en die fase kan lang duren. Hier gaat het avondeten heel wisselend, zo zit ie heerlijk te smikkelen en zo gaat ie zonder eten naar bed. Heb 'm altijd z'n gang laten gaan maar ineens wil ie niet meer met z'n handjes eten, hij probeert het nu wel zelf maar is nog lastig met bestek en dan help ik 'm nog wel hoor...en sommige dingen wil ie geprakt hebben en dat doe ik dan ook gewoon. Tis soms een kwestie van proberen en accepteren, hoe moeilijk soms ook maar geen strijd van maken ;)

Deel Deze Pagina