Uit welke ........... thee/sap laten drinken?

Discussie in 'Voeding' gestart door Grassprietje, 24 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    Ivm tandcariës (marit heeft 2 tanden) en alle rare verhalen erom heen heb ik de laatste weken Marit haar sap /thee uit de difrax antilek beker laten drinken...echter ze snapt de bedoeling hiervan nog niet helemaal,en wil er niet uit drinken...als ik het haar in een flesje aan bied drinkt ze zo door (dan heeft ze dus ook dorst)...

Hebben jullie de gouden tip voor een tussenstap "beker"

Edit moderator: verplaatst naar Voeding. Graag goed opletten waar je iets plaatst.

2. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
  3. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Jarissa krijgt haar drinken ook gewoon uit een fles. Cariës is pas een probleem als ze de fles continue tot hun beschikking hebben en steeds een slokje nemen.

4. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Misha krijgt haar drinken ook nog gewoon uit een fles hoor. Gewoon aanbieden, drinken laten en als ze genoeg heeft fles weer afnemen, zodat ze er niet aan blijft lurken, want dat is inderdaad slecht. Antilek beker is net zo slecht voor de tanden, als je het goed wil doen, dan is drinken uit een gewone beker het beste..Dat probeer ik nu af en toe eens met haar en gaat best redelijk, maar haar tijdens haar drinkmomenten gewoon nog het flesje..

5. alice

alice Fanatiek lid

16 aug 2006
    4.014
    0
    36
    Overijssel
    Bij een tuitbeker heb je trouwens hetzelfde als met een fles hoor, ivm caries. Het beste is zelfs zo snel mogelijk uit een beker te laten drinken.
    Mijn dochter drinkt nog wel uit een tuitbeker en af en toen slokjes uit een gewone.
    Aanleren tuitbeker is vaak aanbieden en soms een andere beker uitproberen. Maar is idd al een topic over.
    Succes!

6. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    en toch snap ik dat nog steeds niet met die caries.
    Als je uit een beker drinkt dan komt het juist langs de tanden. En als je bijvoorbeeld uit een rietje drinkt ( of uit tuitbeker of fles ) dan komt het gelijk achterin de mond en NIET langs de tanden.
    Dus hoe kan het dan zijn dat de tuitbeker enzo voor caries zorgt en een beker niet?
    Of denk ik nou zo simpel en dom? ;)

7. jacoba

jacoba Fanatiek lid

6 mrt 2006
    3.436
    0
    0
    tollebeek
    Volgens mij krijgt je kind tand-caries als je haar of hem de hele tijd op de fles of tuidbeker laat sabbelen.
    Maar als jij de fles weer wegzet als hij leeg is is er geen probleem.

8. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Daan krijgt zijn flesvoeding nog via een fles.
    En met de drink momenten een rietbeker van nuby.
    Het si ook slecht om de hele dag door je kids een beker tot hand berijk te geven want zo moeten de tanden de gehele tijd zich herstellen.

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.086
    3.870
    113
    Ja, ik zie er ook de logica niet van in.
    Misschien als ze de hele dag door zoete drankjes krijgen of er altijd een flesje over bekertje staat met wat zoets, i.p.v. alles in één keer op te drinken.
    Dan nog, ligt het volgens mij sterk aan het gebit, ik ben 29 en heb nog nooit een gaatje gehad, mijn man komt uit een tandartsenfamilie en heeft al tig gaatjes gehad.

10. victoria

victoria Fanatiek lid

15 jun 2006
    1.131
    0
    0
    Mijn vriend drinkt veel vruchtensappen en kreeg van de tandarts het advies om deze met een rietje te drinken, omdat dit beter voor zijn tanden zou zijn. Dus volgens mij heb je helemaal gelijk Mamzie. Ik heb wel eens begrepen dat drinken uit een gewone beker, beter is voor de kaakspieren en dus beter voor de spraak.... (maar weet niet zeker of dit klopt). Bij ons lukt het niet een gewone beker (op af en toe een slokje na) en is het dus beker met rietje van nuby

11. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Omdat ik ook nieuwsschierig was waarom een zuigfles nu zo schadelijk is, heb ik het een en ander eens opgezocht op het net. Hieronder een stuk dat redelijk duidelijk aangeeft wat zuigflescaries inhoud...

Zuigflescariës is het gevolg van regelmatig sabbelen op een zuigfles met daarin een zoete drank. Kinderen die een fles mee naar bed krijgen om daarmee in slaap te vallen lopen het meeste risico om zuigflescariës te krijgen. ´s-Nachts werken de speekselklieren trager, terwijl speeksel juist de zuurgraad in de mond hersteld. Als er dus een constante aanvoer van suiker is terwijl er minder speeksel is wordt de kans op tandbederf groot.

Het grootste risico loopt het bovengebit. Onder de tong zitten een aantal speekselklieren die het ondergebit wat beter beschermen. In tegenstelling tot ¨gewone¨ cariës zitten de gaatjes die ontstaan door zuigflescariës op de vrije gladde vlakken van de tanden en niet op de plaats waar de tanden en kiezen elkaar raken.

Het probleem zit in de speen van de fles. Als het kind de speen langere tijd in de mond houdt dan komt het speeksel minder goed achter in de mond. De speen vormt in feite een barrière voor het speeksel. Het is een misverstand dat bijv. melk in een zuigfles geen probleem is. Alleen water veroorzaakt geen problemen zoals gaatjes of zuigflescariës. Als er een zuigbehoefte is bij het slapen gaan geef het kind dan liever een fopspeen mee in plaats van een fles. De eerste tekenen van zuigflescariës zijn te zien door de bovenlip iets op te tillen en goed naar de boventanden bij de tandvleesrand te kijken. Zijn op die plek witte vlekken te zien dan kan dit een aanwijzing zijn dat er iets niet in orde is. Ook zwarte plekjes bij de tandvleesrand van de voortanden kunnen een teken zijn van zuigflescariës. Andere verschijnselen zijn duidelijker, het kind heeft pijn bij het poetsen of bijt niet met de voortanden in een appel maar met de kiezen.

Als u een van deze tekenen waarneemt, twijfel dan niet te lang en maak een afspraak bij de tandarts.

Bron; Jeugdtandverzorging.net

12. Nicole1

Nicole1 Actief lid

19 mrt 2008
    133
    0
    0
    Hoi claudia,
    Amy krijgt haar sapjes uit een Avent tuitbeker, het duurde bij haar ook even voordat ze het snapte, had eerst het antilek gedeelte eruit gehaald zodat ze snapte dat er wat in zat, en even later kon ze er gewoon uit drinken. deze bekers zijn fijn omdat ze eenzacht tuitje hebben en je deze ook kan vervangen.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.481
    36.427
    113
    Volgens mij maakt het qua tandbederf helemaal niet uit of ze drinken uit een tuitbeker of een fles hoor, als ze maar niet constant een tuitbeker of fles tot hun beschikking hebben en gewoon in een keer hun fles/beker leegdrinken.

14. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Het ligt er ook aan wat erin zit. Hier heeft mijn zoontje de hele dag zijn rietjesbeker met water tot zijn beschikking...

15. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    alicia krijgt melk uit een flesje en al het andere drinken uit een beker met een rietje erin (weet niet hoe die heten) ze snat de bedoeling ervan en drinkt er ook goed uit. Ik wil haar nu al laten wenne een het feit dat er uit een fles melk komt en uit dat andere koud drinken :)

16. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    en een foto van de beker dan is het misschien duidelijk :)

17. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    lovewinnie die ken ik idd! maar kan me nog neit voorstellen dat ze daar wel uit drinken kan...

Deel Deze Pagina