Kan ik beginnen met pruimenhap?

Discussion in 'Voeding' started by goldy, Oct 7, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. goldy

goldy Fanatiek lid

Sep 1, 2009
    2,253
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje heeft sinds hij flesvoeding krijgt moeite met de ontlasting (nu anderhalve maand) Hij heeft al een weekje fruit gehad (peer) maar omdat de ontlasting daar nog harder van werd ben ik er mee gestopt. Nu heb ik al geprobeerd met extra water bij de flessen en kindicol druppels en het gaat wel ietsje beter maar nog niet wat het zijn moet.
    Ik wil nu proberen om hem pruimenhap te gaan geven maar mag hij dit al hebben? Ik doe dan gedroogde pruimen wellen in heet water en daarna pureren. Ik gaf dit ook aan mijn andere zoontje toen hij baby was maar die kreeg toen al wat langer fruit.

2. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

Mar 17, 2010
    3,406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Het lijkt mij wel. Pruim is verder niet allergeen dacht ik.
    Ik zou overigens verse pruimen geven, die zijn nu volop verkrijgbaar (en erg lekker).

3. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

Aug 3, 2008
    2,165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Toen mijn zoontje net begon met groente en fruithapjes had hij ook last van stevige ontlasting. Na een week van extra water bij de fles, druppel olie in de fles, kindicol druppels heb ik hem 1 keer een pruimenhap gegeven en ik had ineens in 2 dagen tijd 8 goede poepluiers en daarna ging het heel goed en had hij geen pruimenhap meer nodig. Dus ik zou het gewoon proberen.
    Hier inderdaad ook gewoon lekker verse pruimen.

4. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Oh, wil het nog steeds niet?
    Volgens mij kun je pruimen gewoon geven...
    Zijn nu inderdaad overal vers te krijgen, lekker hoor!

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,211
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zou idd verse pruim geven, die zijn zo zacht dat ze die zonder te pureren op kunnen eten! De peer, pureer je dat, en zo ja, voeg je rijstebloem toe? Dat kan nl flink verstoppen.

6. goldy

goldy Fanatiek lid

Sep 1, 2009
    2,253
    0
    36
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties! Dan ga ik morgen verse pruimen halen en hopelijk gaat het dan wat beter. Want als hij weer een paar dagen niet heeft gepoept gaat hij ook veel melk terug te spugen.

Mijn zoontje heeft wel last van maagzuur en verborgen reflux (weten we sinds anderhalve week ongeveer, hij krijgt er nu ranitidine voor) maar weet niet of pruimen dat erger maken?

@ suusjeuh, ja de peer had ik gepureerd maar geen rijstebloem bij gedaan

@ kristel, nee het gaat nog steeds niet zo goed helaas.. Hopen dat de pruimen wel gaan werken!

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat maagzuur en die verborgen refllux laten bij mij wel een alarmbelletje rinkelen...fruit maakt het opgerispte nog zuurder, dus nog pijnlijker.
    Koemelkeiwitallergie en reflux gaan vaak hand in hand, en ook fikse verstopping kan duiden op KEA. Zeker als fruit de verstopping nog erger maakt, dat maakt de kans op allergie nog groter. Zou je niet liever eerst een dieetvoeding proberen, voor je met pruimen begint?
    Ik zou trouwens wel verse pruimen nemen. Die kunnen vanaf 6 maanden, terwijl zuidvruchten (dus ook gedroogde pruimen) pas met 1 jaar op de lijst staan.

8. goldy

goldy Fanatiek lid

Sep 1, 2009
    2,253
    0
    36
    NULL
    NULL
    @dirksmama, is dat hetzelfde als KMA? Hij heeft verder geen uitslag/eczeem ofzo. En wat voor voeding moet je dan gebruiken?
    Wist niet dat die pas vanaf 1 jr mogen. Dan is vers idd een beter idee ;)

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    KMA is een afkorting voor koemelkallergie. KEA staat voor KoemelkEiwitAllergie...hetzelfde wordt bedoeld, maar KEA is correcter dan KMA omdat kinderen allergisch reageren op de eiwitten in koemelkproducten en niet zozeer op de hele melk.

Voor sommige kinderen is een wat sterkere hypoallergene voeding zoals Frisopep of Pepti al voldoende. Je ziet toch vaak dat kinderen met reflux minder last hebben als ze hypoallergeen gaan drinken.

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Bij een voedselallergie bestaat er een allergie voor de eiwitten uit dat voedsel, de zg. allergenen. Alle allergenen zijn eiwitten.

Je spreekt dus van:

Koemelkallergie
    Soja-allergie
    Ei-allergie

Koemelkeiwitallergie, soja-eiwitallergie en ei-eiwitallergie is dus dubbelop.

11. zogelukkig

#11 zogelukkig, Oct 8, 2012
    Last edited by a moderator: Oct 8, 2012
    Bij verstopping is het zaak voldoende vet en vocht te geven. Melk dus. Als je kv geeft, kan je wat extra water in de fles doen.
    Veel baby's reageren met verstopping op de eerste bijvoeding. Je kan er dan voor kiezen om de bijvoeding even helemaal te staken en terug te gaan naar alleen melk. Zeker bij 5,5 maand is dat geen enkel probleem.

Mijn zoontje kreeg ook tijdelijk verstopping en ik ben toen even terug gegaan naar volledig en exclusief borstvoeding tot het ontlastingspatroon weer goed was. Ik heb tot 6 maanden gewacht met bijvoeden en toen verdween de verborgen reflux als sneeuw voor de zon!

Ik krijg zelf het zuur van pruimen. Peer is juist heel mild! Moet je wel rijpe geven. Dat zijn ze wanneer het sap eruit druipt als je ze schoonmaakt.
    Mijn zoontje kon ook heel goed poepen van aardappel! Die is ook heel mild.
    Je mag trouwens met een gerust hart biologische gedroogde en gewelde pruimen geven, die zijn ongezwaveld en dus goed.

Succes en geen paniek!;)

12. goldy

goldy Fanatiek lid

Sep 1, 2009
    2,253
    0
    36
    NULL
    NULL
    Jaa heb niet echt het idee dat hij dat heeft.. En om nou al weer over te gaan stappen van voeding is ook niet alles. Kan ik anders beter met groente beginnen? En zijn er goede begin groentes die laxerend werken?

13. goldy

goldy Fanatiek lid

Sep 1, 2009
    2,253
    0
    36
    NULL
    NULL
    @ zogelukkig, de bijvoeding had ik al gestaakt en alleen terug op de melk grgaan met extra water maar het word er niet heel veel beter op
    Vandaar dat ik fruit of groente met laxerende werrking wil proberen..

14. zogelukkig

Daar noemde ik er een paar van.
    Broccoli is ook heel mild en kon mijn zoontje ook goed op poepen.
    Op rijpe banaan trouwens ook.

15. goldy

goldy Fanatiek lid

Sep 1, 2009
    2,253
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ja klopt maar peer kreeg hij nog slechtere ontlasting van (zie mn eerste post)
    Weet niet of aardappel goed is als begin groente?
    Broccoli zou ik wel eens kunnen proberen..
    Banaan durf ik niet aan.

Bedankt voor t mee denken ;)

Share This Page