Hallo, Met hoeveel maanden kun je overgaan van 4 naar 3 flessen? Ons dochtertje is nu 5 maanden oud en krijgt 4 flessen. Krijgt ze met 3 flessen dan niet te weinig melk binnen? Dit is haar schema nu: 09:00 uur - 180/6 13:00 uur - fruit 13:30 uur - 180/6 17:00 uur - groente (half potje van 4 mnd.) 17:30 uur - 180/6 21:30 uur - 210/7 + 2 scheppen rijstebloem Ik wil dan gaan naar het volgende schema: 09:00 uur - 180/6 13:00 uur - 180/6 16:30 uur - fruit 17:30 uur - groente 20:30/21:00 uur - 210/7 + 2 scheppen rijstebloem Heeft iemand een idee of dit nieuwe schema kan? Groetjes, Hanna
Ons CB adviseert om met 8 maanden over te stappen op drie flessen. Ik vind vijf maanden nog wel wat jong voor zo weinig flessen. Ze heeft de melk nog wel nodig en de bijvoeding kan die ene fles nog niet volledig vervangen, lijkt mij. Pas als ze een volledige warme maaltijd eet, mag je er een fles afhalen. Een half potje groente kun je niet als volledige maaltijd tellen, dan moet ze minimaal een heel potje voor 6 maanden op kunnen en eventueel wat yoghurt na. En ik zie dat je het fruit en de groente vlak voor de fles geeft. Ik zou zorgen dat er meer tijd zit tussen de maaltijden en de fles, zodat ze daar meer van binnenkrijgt. Ze krijgt nu tussen 9 en 13 niks en dan ineens binnen een halfuur zowel fruit als de fles. Ik zou het fruit naar voren schuiven, bijvoorbeeld naar een uur of 11-11.30.
Nou ja, daar zit ik dus ook een beetje mee, dat alles zo dicht op elkaar zit. Ook 's avonds. Maar dat komt dat ons dochtertje de tussentijd gewoon slaapt! Om 9 uur idd. een fles. Dan gaat ze om ongeveer 10:30 uur weer naar bed en slaapt dan zo door tot 13:00 uur. Moet haar dan bijna altijd wakker maken. Ze slaapt gewoon veel en dan lijkt het of je alle voedingen op 1 moment moet geven.
Waarom dan niet om 10.00 fruit? Ze hoeft nog geen grote hoeveelheden gezien de leeftijd. Dan heb je in de middag iets meer ruimte. Ons CB wilde wel dat we met 6 maand richting de 600cc gingen, maar niet eerder.
Mja, misschien moet ik idd. fruit op een ander tijdstip gaan geven. Dus niet meteen uit bed, maar gewoon vlak voordat ze weer gaan slapen.
Ik zou het fruit om een uur of 10-10.30 geven en de groente naar 16.30 u. opschuiven. Dan heb je het iets gelijkmatiger verdeeld over de dag.
Ja, ben hier het schema al aan het veranderen. Eigenlijk ging ons dochtertje zelf om een ander schema 'vragen'. Dus de 4 flessen 'kunnen' nu wel weer. En de laatste fles komt iets eerder dan wat het was.
Voor 6 maanden moet vaste voeding gaan melkvoedingen vervangen dus ik zou het nog eventjes houden. 4 x 180 is gewoon mooi. Na 6 maanden mag vaste voeding, melkvoedingen gaan vervangen.
Ja, ik wacht idd. nog even tot ze 6 maanden is. Maar als ik haar niet wakker maak kan er makkelijk 5 uur tussen de flessen zitten. Plus nog half potje groente en fruit. Tsja, nu dan gewoon nog maar 4 flessen en ik denk dat we straks makkelijk over kunnen stappen naar 3 flessen. Maar eerst nog maar even een paar weken wachten.
Hoi, Mijn dochter is nu bijna 6 maanden maar ik zit al bijna twee weken op 3 flessen hoor. De wijkverpleegkundige op het CB zei dat het mag met 5 maanden, als je kind er klaar voor is. Dus als ze er meer van huilt, of ze word 's nachts wakker is het niet verstandig maar als ze er vrolijk op is en ze groeit goed is het geen probleem. Mijn schema is nu zo: 07:00 210cc voeding 09:30 fruithapje (half potje 6 mnd) 11:30 half broodje (met leverpastei of iets dergelijks) 15:00 210 cc voeding 16:30 half potje groentje 6 mnd 19:00 210 cc voeding met rijstebloem Het CB vind het schema super goed omdat Emily er lekker vrolijk op is en goed slaapt Met dit warme weer geef ik haar tussendoor ook nog supersapje van nestlé Groetjes
Ach ja, de CB's staan er niet om bekend dat zij wereldrichtlijnen handhaven en communiceren. Je schema is prima hoor en fijn dat je kindje vrolijk is en lekker slaapt maar voldoe je hiermee aan de geldende richtlijnen? Nee zeker niet: - bijvoeden vanaf 6 maanden en mag vanaf 4 maanden maar dan geen melkvoedingen laten vallen - gluten (brood) vanaf 6 maanden - extra drinken: bij voorkeur water of thee Vind ik het dus een goed schema.. Ja voor een kind van 7 maanden. Hoewel ik de flessen wel groot vind.
Ja het mag dan misschien niet voldoen aan de "geldende" richtlijnen. Maar sinds wanneer ben je verplicht om te doen wat de "geldende" richtlijnen zeggen? Ik ken mijn kind het beste en het ene kind is met 6 maanden toe aan 3 flessen en de ander misschien met 9 maanden. Je kent je kind zelf het beste en moet doen wat jou als moeder goed lijkt. Zoals de naam al zegt het zijn RICHTlijnen die je mág gebruiken, niks moet.
Je bent niets verplicht. Al zou je je kind met 3 maanden camembert geven omdat het er zo vrolijk van wordt. Maar het hele idee achter richlijnen is nou net dat ze ouders een houvast geven over wat op welk moment verstandig is. 'Je ken als moeder je kind het beste' vind ik een rare dooddoener. Als dat zo zou zijn dan zou dit hele forum en het CB overbodig zijn. Zoals Cygnet zegt, mooi schema voor een kind van 7 maanden. Fijn dat jouw kind er vrolijk van is. Maar er zijn zat kinderen die er niet bepaald vrolijk van zouden worden.
Het is prima dat bepaalde kinderen het er inderdaad niet goed op zouden doen maar ik doe wat mij goed lijkt. Volgens mij wou de TS trouwens graag reacties horen van andere moeders. Dat heb ik gedaan bij deze. Ík heb geen topic gestart dus ik hoef jullie mening niet over hoe ik het doe. Ik gaf de TS mijn mening omdat ze graag meningen wou horen van anderen.
Ja, ik heb deze topic gestart. En idd. ik was benieuwd naar andere meningen en miepje21, bedankt voor je reactie hoor!
Oh, excuus!!! Ik heb helemaal niet goed gelezen sorry daarvoor. Ik dacht dat je de TS was. Nogmaals sorry!