fruithapje.

Discussion in 'Voeding' started by Poohbeer2, Nov 11, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

Aug 17, 2008
    4,239
    9
    38
    Ons dochtertje is bijna 4 maanden oud en krijgt volledige borstvoeding. Nu vertelde de arts op het consultatiebureau dat ze nog geen fruithapje mag want anders kan mijn voeding terug lopen en heeft ze meer kans op allergiën later.
    Ik snap niet hoe mijn voeding terug kan lopen van een paar hapjes van een fruithapje. Je geeft een kindje toch niet gelijk een heel potje?
    En dat van die allergiën, een fruithhapje bestaat alleen maar uit fruit en water. Het lijkt mij juist goed om aan vast voedsel te wennen en om smaken te ontdekken of wil ik te snel?
    Wanneer gaven jullie voor het eerst een fruithapje en waarom toen?

Groetjes Char

2. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

Jul 2, 2008
    3,253
    16
    38
    Brabant
    in het onderdeel voeding staat een heel topic hierover.

Groetjes, Miranda

3. Balou

Balou Fanatiek lid

Mar 27, 2007
    2,320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Bij ons op het CB zeiden ze ook dat ze vanaf 6 maanden over mocht gaan op vaste voedsel ivm allergiën. Maar omdat Sanne een erg moeilijke stoelgang heeft zijn we met dik 5 maand overgegaan op een fruithapje en later op een groentehap.

4. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Idd, dat snap ik ook niet helemaal. Ik neem aan dat je het aantal voedingsmomenten wel houdt, dus waarom zou het teruglopen. Misschien omdat ze dan minder wil drinken? Maar ik heb er weinig verstand van.
    Maar je kunt ook gewoon wachten tot 6 mnd. Er is toch geen haast? Je kunt het vanaf 4 maanden doen, maar een baby heeft tot 6 maanden toch geen bijvoeding nodig en dan weet je ook zeker dat de darmpjes er helemaal klaar voor zijn. En ze zeggen idd beter niet doen ivm mogelijk allergieën.

5. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

Sep 10, 2008
    1,236
    0
    0
    meid, daar zijn zoveel verschillende ideen,meningen,onderzoeken over, de ene cb arts of wijkverpleegkundige zegt dat het wel kan, de ander zegt dat het niet kan of mag, steeds meer onderzoeken wijzen uit dat het de kans op allergiën niet verkleind, tenzij het al in de familie zit, dan is het wel raadzaam om langer te wachten, maar als er geen redenen zijn waarom de kleine iets niet zou mogen doordat iets in de familie zit, en jij het idee hebt dat de kleine wel iets anders zou willen of nodig hebben zie ik geen reden waarom je niet een paar hapjes fruit zou kunnen geven hoor.

het is wel zo dat op het moment jij fruit of groente gaat geven de kleine misschien de volgende voeding (bv) minder zal drinken, en je bv zich hier ook op zal gaan aanpassen. zoals je weet past bv zich aan naar de behoefte van je kleine, dus als die minder gaat drinken is het logisch dat je bv ook veranderd maar toch niet zo dusdanig dat je daar problemen mee zou krijgen hoor. maar goed daar verschillen vele nogal in van mening dus mijn advies is simpelweg kijk wat voor jullie goed is of goed voelt alle adviezen van een cb,arts of wat dan ook zijn berekend op gemiddelden maar elk kind is anders zo simpel is het.

wij gaven ook best wel vroeg fruit maar voornamelijk ook omdat ik de andere zo ook heb opgevoed en ik dat van huis uit gewend ben en daarin eigenlijk niet beter weet en er in onze familie ook geen rare dingen voorkomen zeg maar dus ja als je uit mag gaan van alle onderzoeken mogen ze eigenlijk bijna niets meer maar tegelijkertijd komen er steeds weer onderzoeken naar voren die het tegendeel bewijzen waardoor je nog steeds niet veel wijzer bent, doe wat je gevoel je ingeeft zou ik zeggen.

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ik zou voor de zekerheid gewoon wachten tot 6 maanden, waarom eerder geven? Ze heeft het echt nog niet nodig. En zodra ze iets anders dan bv krijgen, gaan ze minder bv drinken en dat kan je productie verstoren. Ik zou het risico niet nemen.

7. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

Aug 17, 2008
    4,239
    9
    38
    Bij ons in de familie is niemand allergisch. En aangezien ze nooit iets anders heeft gehad dan borstvoeding leek het mij wel logisch dat ze zo langzamerhand wat andere smaken proeft. Ik was ook zeker niet van plan om haar een heel potje te geven, maar alleen een paar kleine hapjes tussen twee voedingen in. Zie het meer als een snack.
    En misschien dinkt ze dan een heel klein beetje minder, maar dat is niet erg 's middags. Met 6 maanden gaan de meeste kindjes toch ook al ander voedsel eten zoals pap enz.

Share This Page