Hoi meiden, Officieel mag het eerste fruithapje pas met 4 mnd. Maar waarom? En zijn er ook mama's die het eerder deden en kan dat kwaad? xx
Het advies is zelfs te wachten tot 6 maanden! Waarom? Dit omdat de darmpjes gemiddeld pas met 6 maanden rijp zijn. Het kan dus zijn dat ze er nog niet aan toe zijn. Het is ook helemaal niet nodig; tot 6 maanden kunnen ze het prima alleen op melk (borstvoeding of kunstvoeding, dat maakt niet uit).
4 maanden is omdat ze anders het eten nog niet aankunnen. Maar ik heb ook wel gehoord dat ze vroeger veel amkkelijker waren met vast voedsel. Dat kinderen veel vroeger met de pot meeaten. Maar goed daar zijn veel discussies over. Wij hebben wel gewacht tot 4 maanden. Wilde gewoon het zekere voor het onzekere nemen. Want er zijn ook zat ouders die wachten tot de 6 maanden. Er is ook groente voor 4 maanden maar wij hebben alleen fruit gegeven. heb je het idee dat je kindje aangeeft dat ie zin heeft in vast voedel? Interesse als je zelf aan het eten bent? smakgeluidjes maken? Wij hadden het idee met 4 maanden dat Emma echt wat anders wilde. Ze is al geen grote melkdrinker en hierdoor krijgt ze ook wat extra binnen. Ze vind het helemaal heerlijk. Eigenlijk heeft ze minimaal hoeven wennen. Vrijdag is ze 6 maand en dan krijgt ze voor het eerst 6 maanden potje (kalkoen). Spannend. Ik zou er wel voorzichtig mee zijn.
hoi hoi, waarschijnlijk ga ik nu een hele hoop meiden over me heen krijgen maar goed. Onze kleine meid kreeg (wel na overleg met Verlos) haar eerste fruithapje toen ze 2.5 maand oud was en dat ging super en vond het geweldig...hapte goed van de lepel en heeft geen darmkrampjes gehad...wel deden we maar 1 kwart van het potje in het begin en hebben wel heel lang nog 2 keer per dag een kwart potje gegeven tot zeker 3.5 a 4 maandjes...maar onze verlos zei ook je merkt als moeder zijnde heel goed of je babytje eraan toe is of niet....hoe weet ik niet maar ik had zo'n gevoel..en hebben het dus gewoon geprobeerd en het ging goed
Poeh, Debsje1977, dat was snel! Waarom dacht je dan dat je kindje er aan toe was? Hoe kon je dat zien?
ik ga absoluut niet zeuren hierover. Zo dat mag ook weleens he! Dat je niet gelijk iedereen over je heenkrijgt. Het is jouw keuze. Je hebt het ook overlegd en als ik renate was zou ik dat ook doen wil je het eerder als 4 maanden aan willen bieden.
Die van mij kan echt kauwen (waarop dat weet ik niet) en dit doet ze al sinds een paar weken, maar die is er nog echt niet aan toe. Dan daarbij zijn babietjes over het algemeen geïnteresseerd in alles wat mama's doen dus dat zegt niets.
Ellen: dank je wel heel lief van je inderdaad is het in overleg gegaan met onze verloskundige...nu is zij surinaamse dus weet niet of dat verschil uit maakt ik had een soort onderbuik gevoel...en het schijnt volgens onze verlos zo te zijn als kindjes er nog niet aan toe zijn ze niet weten wat ze met het lepeltje in hun mondje aan moeten. we hebben een klein olvarit potje banaan gekocht en geprobeert..madametje heeft met een grote brede lach zitten happen Emily haar eerste fruithapje
en dit is emily met 3 maand en 5 dagen ze dook en duikt nog gewoon op je eten of drinken af en wil het ook proberen ze was al snel heel nieuwsgierig naar eten...bij deze foto zit ze te sabbelen op de boterham van haar papa
dank je wel ze is idd heel lief en heel vrolijk maar dat zeggen natuurlijk alle mama's over hun kroos
Sorry ik wil niet iemand aanvallen. Maar wat een flauwekul dat je kan zien aan je kindje dat die toe is aan vast voedsel op deze leeftijd..... Baby's maken geregelt smaak geluiden. En ook lees je vaak dat kindjes het eten uit de mond kijken. Sorry vind ik ook flauwekul, je kind heeft in mijn ogen echt nog niet door dat jij eet en dat hij/zij dat ook graag wil.... 6 maanden word geaviseerd inverband de darmen en eventuele allergieen. Je leest wel eens dan kindjes inverband KMA ofzo in overleg eerder aan de fruit en groente gaan, dan kan ik er wel inkomen. Maar er zijn ook genoeg die geven hun kind voor de 'lol' zo vroeg fruit en groente. Het word niet voor niks geadviseerd. Je kind heeft dat de 1e 6 maanden nog helemaal niet nodig. Sorry zal wel kritiek over me heen krijgen maar sommige redenen die worden aangedragen zijn zo'n flauwekul...
ik heb geen kritiek op je jada...dat is jou mening en wat de andere en ik geschreven hebben zijn onze meningen als je alles volgens de richtlijnen doet is het idd 6 maanden maar elke baby is anders en elke situatie is anders gelukkig kan ik me "verschuilen" achter mijn verloskundige en hebben wij het niet voor de LOL gedaan. brood....eet ze pas sinds een week..en dan ook nog maar een paar hapjes....die foto met 3 maandjes heb ik snel gemaakt omdat ze bij haar papa op schoot zat terwijl hij zat te eten en ze zo hopa op zijn boterham afdook en er heerlijk op ging zitten sabbelen en heb daar dus een foto van gemaakt....dus niks geen brood gegeven met 3 maanden.
Wij zijn ook wat eerder begonnen. Volgens mij was onze dochter toen 3 maanden en een week ofzo... En ik had het al flink gerekt, want eigenlijk was ze er al eerder aan toe. We hebben altijd aan de maximale hoeveelheid voeding gezeten en dan ook nog de Forte (voor hongerige baby's) Steeds dmv foefjes geprobeerd uit te komen met de hoeveelheid voedingen, maar eigenlijk kreeg ze altijd al sneller meer dan de richtlijnen. Toen we eenmaal met bijvoeding waren begonnen hadden we opeens een tevreden baby die véél beter sliep en ze heeft nooit last gehad van krampjes oid. Bovendien bleek later wel dat ze het gewoon echt nodig had, want ze groeit gewoon erg hard en zit bovenaan de curve wbt d'r lengte. Bij onze families komen overigens helemaal geen allergiën voor, dus dat maakt het ook wat makkelijker. Als je baby dus echt niet meer tevreden is na de fles kun je bijvoeding dus overwegen na overleg met je cb..