Onze meid is nu dik 7 maanden en ik vind het zo'n gewirwar met het eten. Ik weet soms niet meer wat ze allemaal wel en niet mag hebben. Dus welk vlees (krijgt nu kip) en welke vis (1x zalm uit diepvries gemaakt) mag ze hebben? Hoe zit het met brood, tussendoortjes en eventueel een toetje? Zo ziet het er bij ons nu uit: 7.30 fles (180/6) 11.00 fruit (soms laat ik haar daarna nog op een broodkorst knabbelen) 13.00 pap (tarwe) 16.00-17.00 avondeten 20.00 fles (180/6) Soms krijgt ze een liga als tussendoortje of de liga gaat door het fruit heen. Tussendoor krijgt ze nog eens wat water te drinken, maar dan gaat het om een paar slokjes ze is niet zo dorstig haha. Alle tips zijn welkom.
Hi, Tja, het hangt er een beetje vanaf hoe je er zelf in zit en hoe je kindje tot nu toe gereageerd heeft op eten. Veel mensen vinden het prettig om de lijst van S. Kleintjes te gebruiken (te vinden op borstvoeding.com) maar persoonlijk vind ik deze een beetje te strikt. Mijn zoontje heeft nooit problemen gehad met eten dus ik ben vanaf 6 maanden hem eigenlijk bijna alles gaan geven. Wat gaf ik niet: honing, rauw vlees, varkensvlees (minimaal maar dat eten wij ook nauwelijks) en met kruiden lette ik op (ik gebruikte bijna alles maar misschien wat minder). Oja, opletten met koolsoorten; sommige kindjes reageren daar nogal heftig op. En ik heb geen schaal- en schelpdieren gegeven voor het eerste jaar. Vlees/vis: kalfsvlees, rundergehakt, lam, kalkoen, kip, zalm, tonijn (uit blik), verschilende witvissen, tong, forel etc. Brood ben ik gaan geven vanaf 6,5 maand (na eerst pap te hebben gegeven om te wennen aan vezels). Ik ben tussendoortjes gaan geven toen mijn zoontje drie volledige maaltijden at: ontbijt, lunch en avondeten. En dan: soepstengel, rijstwafel, stukje fruit, soms een koekje. Je kindje krijgt genoeg melk hoor, het is dus niet zo vreemd dat ze daarnaast nog niet zoveel drinkt. Gewoon bijvoorbeeld water blijven aanbieden zodat ze kan wennen aan (tuit)bekers.
Als ik het niet wist, dan gebruikte ik de lijst van borstvoeding.com : Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden Deze lijst is redelijk voorzichtig, sommige dingen hebben we echt wel eerder geprobeerd zonder problemen. Maar bij twijfel is het wel een aardig handvat. Ons zoontje reageerde bijna nergens op, dus vandaar het snellere introduceren. Alleen de rode kool ging wel mis bij 10 maand, en bij 11,5 maand. Beide keren lichte kramp 's avonds. Bij 13 maand ging het wel goed. Vlees deden we vanaf 8 maanden pas. Eerst alleen rundergehakt, al snel ook kip. Varkensvlees pas tegen het 1e jaar. Vis ook gewoon stukjes van ons mee. zoals zalm, tilapia, de bekende soorten eigenlijk. Ons jochie kreeg tot zijn 1e verjaardag ongeveer 2a3 keer per week echt vlees. Ik geloof dat 4a5 keer per week een eetlepel de richtlijn is, maar ze krijgen nog veel voedingsstoffen uit de melk. Mijn (hongerige) zoontje kreeg rond de 6,5-7 maanden : 7.30 papfles (bambix 6+ met 180/6 FV) 10.00 fruit (1a2 stuks) 12.30 boterham met een beetje sap/thee/water 15.00 fles 180/6 17.30 warme hap+ evt toetje (yoghurt) 20.00 fles 180/6 Bij 7,5 maand werd dat: 7.30 papfles (bambix 6+ met 180/6 FV) 10.00 fruit (1a2 stuks) 12.30 boterham met 90/3 FV 15.00 tussendoortje met sap (liga/fruit/rijstewafel/soepstengel, 120 cc water en 5cc diksap) 17.30 warme hap+ evt toetje (yoghurt) 20.00 fles 180/6 Dit schema hebben we ongeveer zo aangehouden tot een jaar. Alleen de tijden veranderden dan een beetje ivm de slaapjes die anders worden.