Schema dreumes 'korte' dag

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Jessmin, 5 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    op normale dagen maak ik mijn zoontje altijd om 8.30 wakker, als het een keer laat wordt slaapt hij wel uit. Maar misschien is het een idee om je kindje wakker te maken, zodat je wel wat beter uitkomt?
    Tussen de middag maak ik hem ook wakker, hij slaapt van 13.00-15.00, en hij gaat rond 20.00 naar bed, maak ik hem niet wakker, gaat hij s'avonds moeilijk slapen.

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Volgens mij is je kindje gewoon geen grote eter. Waarom hou je niet gewoon vast aan drie eetmomenten per dag:

ontbijt: een boterham met melk of pap
    lunch: een boterham met melk en fruit (boterham kan je beleggen met fruit!!!)
    avondeten: warme maaltijd met een zuiveltoetje zoals yoghurt of kwark

Heeft ze tussendoor nog trek dan geef je fruit. Verder niet moeilijk doen. Drie volwaardige maaltijden op een dag is prima.

3. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    @Cygnet: boterham beleggen met fruit heb ik ook al eens aan gedacht, maar gezien ze maar één boterham eet maximaal (meestal maar een halve) zal dat dan niet veel fruit zijn wat ze binnenkrijgt. Maar idd drie eetmomenten vind ik zelf ook ruim voldoende, dus vandaar ook dat ik eerst dacht dat ik maar met de lunch gewoon fruit geef...

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je moet je niet zo vasthouden aan die zogenaamde normen. Als je bang bent dat je kindje te weinig vitamines binnen krijgt dan koop je een multivitamine voor haar. Belangrijk is dat je kindje een gezonde houding ten aanzien van voeding ontwikkeld en dat is lastig wanneer je de hele tijd moet eten terwijl je geen trek hebt. Sommige kinderen eten veel, en andere weinig.

Ik heb eerder gelezen dat je kindje maar 150 gram warm eet. Dat zou ook betekenen dat ze 'te weinig' groenten binnen krijgt. Laat los: een gezond voedingspatroon is het allerbelangrijkste.
    Jij bepaalt wat er gegeten wordt en zij bepaalt hoeveel.

Geef geen tussendoortjes (die heeft jouw kindje duidelijk niet nodig) en focus je op die drie eetmomenten per dag. Je kunt de lunch inderdaad vervangen door fruit maar mijn advies zou zijn om het dan om de dag af te wisselen. De ene dag fruit, de andere een boterham / pap, fruit, boterham etc.

5. Tese

Tese Niet meer actief

Dat heb ik van het cb!!!! ;)

6. Tese

Tese Niet meer actief

Ik zou zeggen, luister naar de adviezen want ze kloppen. Je moet je niet vastpinnen op het 2 ons groenten en 2 ons fruit. ALs ze 1 zijn dan groeien ze minder hard en ze hebben minder eten nodig. En 150 gram avondeten is erg goed hoor!!

7. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Ik ben het Cygnet eens. Probeer het los te laten en gewoon de drie momenten te pakken. Als ze eet is het goed, anders krijgt het "eten" een te zware lading en dan wordt het niet leuk meer maar een "moeten". Ze moet niet het idee ontwikkelen dat eten een moeten is. Ik begrijp dat je de schijf van 5 wil aanhouden, helaas zijn kinderen niet "standaard". De een eet veel en de ander weinig. ZOals je het doet lijkt me echt wel goed hoor! Probeer het lekker op die drie momenten te houden en als dat zo goed gaat heeft ze daar voldoende aan.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier het eten van vandaag, ik/we moesten ook 2 keer weg dus lekker rommelig ;).

8:00 halve banaan en wat roosvicee
    11:00 droge boterham (vindt ze heel erg lekker :)) en wat roosvicee
    13:00 3 mini krentenbollen en wat roosvicee
    13:45 naar bed en om 14:45 sliep ze ;)
    Als ze wakker wordt nog een soepstengel of wat rozijntjes ofzo en dan rond
    18:30 avondeten en hopelijk een toetje, want ze heeft verder nog geen zuivel op vandaag. Maar anders maar een dagje niet of vanavond een paar plakjes kaas (als ze dat wil)

2 ons groenten en 2 ons fruit geldt trouwens voor volwassen, voor die kleintjes is de helft volgens mij al meer dan genoeg. Bij Eva lukt 2 stuks fruit heel soms, vooral in de zomer. Maar nu krijgt ze altijd maar 1 keer fruit eigenlijk. En dat is volgens mij prima.

9. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn zoontje is ook geen grote eter en ik heb me daar ook best wel zorgen om gemaakt. Nu is hij geen uitslaper (wordt tussen 07.00 en 7.30 uur wakker ben ik heel tevreden mee hoor) en heb ik met momenten van het eten geen moeite.

Luca krijgt ook geen 200 gram avondeten naar binnen. Nu hij een jaar is eet hij zelfs nog een beetje minder. Waarom Olvarit dan de potjes van 12 maanden van 200 naar 250gram verhoogd terwijl kindjes minder gaan eten snap ik niet. Dit is Luca's schema:

7.30 200cc sojamelk met pap
    10.00 stuks fruit, 1 grote en 1 kleine (dus een appel en een mandarijn ofzo)
    12.00 1 boterham met beleg en boter (was tot 2 weken geleden 2 boterhammen maar dat moet hij nu niet meer) en een bekertje melk van 150cc ongeveer
    15.30 drinken (thee, water, diksap) zo'n 100cc met heeeeeeeeel soms (1 keer in de week denk ik) een soepstengel
    17.30 avondeten met de pot mee, soms eet hij alles, soms eet hij de helft maar meestal hooguit 10 hapjes, daarna 100cc yoghurt
    19.00 alleen als hij slecht heeft gegeten krijgt hij nog een fles melk van 150cc

10. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Of een cracker als ontbijt niet weinig is..zou kunnen. Mijn dochter wil 's ochtends echt geen brood, dus die eet een cracker. Meer krijg ik er niet in.

Ik zou niet iedere dag ontbijtkoek geven, er zit aardig wat suiker in. Maar een paar keer in de week moet kunnen vind ik.

Het is een beetje proberen wat voor haar het beste werkt denk ik!

11. music4life

music4life Niet meer actief

ik heb kwa tussendoortjes geen vast schema!
    het verschild heel veel

12. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Mijn cb was ontzettend gebrand op 2 stuks fruit en 200 gram groente. Toen ik vertelde dat ze 150 gram groente at en of dat goed was, zei de cb-arts 'nou eigenlijk moeten ze 200 gram'. Vandaar dus dat ik zo gefocused daarop ben geweest. Maar idd een gezonde houding tov eten is een stuk belangrijker. Ze krijgt trouwens al vitaminepillen, omdat ze dus geen 200 gram groente eet. Erg ben ik hè...? Heb gewoon het cb teveel serieus genomen denk ik... Ik denk niet dat ze nou negatief tegen eten staat, want ze mag altijd enorm leuk spelen als ze niet echt wil eten, maar het is wel heeeel vermoeiend voor mama, dus bij deze laat ik het los ;)

@Cygnet: Waarom zou jij fruit als lunch eigenlijk aanbevelen om af te wisselen ipv continu? Was ik wel benieuwd naar omdat je het zo stellig zei :)

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hoi, het was niet mijn bedoeling om stellig te zijn hoor. Ik zou het zelf afwisselen omdat fruit veel (fruit)suiker bevat en zuren en afhankelijk van het type fruit niet veel vezels. Brood, pap e.d bevatten weer andere voedingstoffen die je ook nodig hebt. Door het af te wisselen kun je misschien voorkomen dat ze eenkennig wordt wat betreft eten en alleen maar 'zoet' fruit wil. Vandaar.

Dat CB van jou is z'n boekje te buiten gegaan hoor. Prima die richtlijnen maar mensen (en dus ook dreumesjes) verschillen van elkaar. Zolang je geen andere dingen geeft, is drie keer gezond eten op een dag de beste richtlijn die je kunt volgen. Goed hoor dat je het gaat loslaten. Daarmee wordt het voor je dochter EN voor jou allemaal een stuk makkelijker!

14. Jessmin

Jessmin Fanatiek lid

2 aug 2009
    1.758
    0
    0
    thuisblijfmama
    Ja, ik vind dat het cb moet beseffen dat zij als experts worden gezien (door sommige mama's dan ;)) en dat ze dus op hun woorden moeten letten, voordat ze mensen voor niets ongerust maken...

Deel Deze Pagina