Schema en hoe fv afbouwen

Discussie in 'Voeding' gestart door Partyrocker, 11 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Hieronder het schema wat mijn kereltje ongeveer nu heeft. Hij is morgen 6 maanden, dus hij zou eigenlijk een fles moeten laten vervallen.

Hij krijgt nu:

6.30 eerste fles met Rijstebloem en nutriton 180/6
    11.30 tweede fles 180/6 nutriton
    13.30 Fruit (meestal paar stukjes gepureerd of een heel potje)
    15.00 derde fles 180/6 nutriton
    17.30 vierde fles 180/6 nutriton
    18.30 avondhapje (bestaat sinds paar dagen uit groente, aarappel en beetje vlees of vis gepureerd)
    20.00 Laatste fles 210/7 met rijstebloem en nutriton (deze drinkt hij vaak niet op omdat hij in slaap valt), maar het laatste beetje moet ik vaak snachts bijmaken omdat hij dan wakker word met trek, maar dat is niet altijd).

Hij lijkt ondanks de bijvoeding nogsteeds behoefte te hebben aan 5 flessen op een dag. Heb geprobeerd weer op te hogen naar 210/7 maar toen kwam hij ook nog op 5 flessen uit en dat mag dus niet. Wat is een maximum wat een baby van 6 maanden aan flesvoeding (opvolgmelk dalijk) mag? En wat kan ik nog veranderen om te zorgen dat ik weer een beetje een ritme krijg, want dat is soms ver te zoeken en natuurlijk dat hij verzadigd is. Probeer soms om hem een dutje te laten doen door het 3de flesje heen d.m.v. een flesje water of roosvicee, maar als hij echt honger heeft is dat dus ook geen optie. Misschien proberen deze fles te vervangen door een 2de fruit of groentehapje? Of de fruit van s'ochtends proberen op dat moment proberen te geven en ipv. het fruithapje proberen brood te geven ofzo?
    Hoor graag tips!
    Groetjes,
    Dnze22

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hij hoeft niet meteen morgen een fles te laten vallen hoor!
    Kijk naar hem, en volg zijn signalen.
    Ik neem aan dat je nu overgaat op opvolgmelk? Dat vult vaak al meer waardoor je ofwel kleinere flessen kunt gaan aanbieden, ofwel minder flessen kunt gaan aanbieden. Het maximum aan opvolgmelk is 800cc aangemaakt op een dag, dat komt neer op 24 schepjes. Als hij graag 5 flessen wil, dan zou je op zijn hongerige momenten een fles van 150/5 en op zijn minder hongerig momenten een fles van 120/4 aan kunnen bieden. Daar mag natuurlijk 15-20cc extra water in, zodat het wat meer vulling geeft.
    Je kunt ook 1 fles voorzichtig gaan vervangen door wat yoghurt. Als je yoghurt aanlengt met wat water kun je het ook met een fles geven.
    Je kunt ook kijken of je een van de ochtendflessen kunt vervangen door een bord pap, of door een half bord pap en een halve fles.

Het hangt van je zoon af wat beter werkt. Het ene kind heeft gewoon behoefte aan wat vaker een melkmoment op een dag, en het andere kind weer niet.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat een stoere profielfoto zeg!

4. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    hoi,

rond 6 maand was het hier denk ik ong

dagen dat ik werken ga
    7u15 fles ( hoeveelheid kiest ze zelf)
    9u15 fles
    12u30 groenten
    16 u fruit
    20 u fles

nu op bijna 8 maand ( en zo is het al effe )
    7u15 fles als dit weinig is
    8u yoghurt of pudding
    11u groentepap
    14u15 fruit
    17u15 fles
    21 a 22 u fles

soms ergens na een fles nog ne pudiing of yoghurt.

succes

5. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Ben het eens met dirksmama.. Kijk naar je kindje en probeer dan wat het beste werkt.
    De maximale hoeveelheid voor nr2 opvolgmelk is 800cc/dag. Dus dan kun je bijv 4 flessen van 180/6 geven. Je kunt bv dit schema aanhouden (hadden wij in ieder geval ongeveer rond die leeftijd):

- Ontbijt: Fles pap fijne granen va 6mnd (bambix) 180/6 (evt met wat extra water)
    - Tussendoor: fruit geven, mag best al meer dan een paar stukjes gepureerd zijn...
    - Lunchtijd: broodkorst evt en fles 180/6
    - Tussendoor: fles 180/6
    - Avonddeten: groenten, aardappels (evt vlees/vis)
    - Voor het slapen fles 180/6 met rijstebloem

Je kan evt 's middags ook nog wat fruit geven??
    Aan iedere fles kun je wat extra water toevoegen voor vulling...
    Succes

6. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.835
    3.630
    113
    Volgens mij gaat dat op een gegeven moment wel vanzelf, er komt steeds wat meer tijd tussen de flesjes te zitten, waardoor er straks 1 afvalt. Zeker opvolgmelk vult meer.

Om een beetje te sturen zou je kunnen proberen om om het fruit en de 3e fles een beetje op te rekken (bijv door wat thee of zo te drinken te geven, en dan je 4e fles weg te laten. Misschien tussen 3e flesje en avondeten een tussendoortje geven (broodkorstje, rijstewafeltje), en het avondeten iets vervroegen?

Lukt dat niet, dan heb je kans dat het wel gaat komen zodra hij brood gaat eten tussen de middag.

Deel Deze Pagina