kerstdinerdilemma

Discussion in 'Voeding' started by fafa, Dec 15, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. fafa

fafa Niet meer actief

Geen wereldschokkend probleem, maar gewoon even nieuwsgierig wat jullie zouden doen: :)

Voor het kerstdiner met schoonouders en schoonzus&zwager hebben we een soort roulatiesysteem: ieder jaar is het in een ander huishouden. Diegenen maken het hoofdgerecht en de anderen maken het voorgerecht en het nagerecht. Dit jaar zijn wij het voorgerecht.

Mijn meiden eten zo'n beetje alles, maar de kids van sschoonzus&zwager zijn een stuk moeilijker met eten.

Nu heb ik dus een dilemma over wat ik zal maken. Ik zie 4 opties:
    1. een "chique" voorgerecht voor iedereen.
    Nadeel: ik zet mijn neefjes iets voor hun neus dat ze hoogstwaarschijnlijk niet gaan lusten.
    2. een chique voorgerecht voor de volwassenen en iets anders voor alle kids.
    Nadeel: ik zie mijn kinderen het liefst gewoon mee-eten met de rest. Voor het sociale aspect, en voor het alles-leren-eten.
    3.een chique voorgerecht voor de volwassenen en mijn meiden en iets anders voor de neven.
    Nadeel: hoewel mijn dochters een amuse van doperwtenpuree en gestoomde makreel best okee zullen vinden, zullen ze waatschijnlijk toch jaloers zijn als neefjes pigs in a blanket krijgen (bijvoorbeeld) en zij niet.
    3. Iedereen een zelfde "fastfood" voorgerecht.
    Nadeel: ik weet niet of al mn creativiteit genoeg is om van knakworstjes en gehaktballetjes (dat soort dingen zijn het enige waarvan ik zeker weet dat ze het lekker zullen vinden) een mooi, feestelijk kerstrecept te maken :D

Wat zouden jullie doen?

2. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Ik zou voor iedereen een chique voorgerecht maken. Ik ben zelf ook van de nieuwe dingen, eten met de pot mee / alles proeven.
    misschien kun je een kinderamuse achter de hand houden mochten ze het echt niet lusten.. maar dan niet meteen aanbieden.

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,808
    5,944
    113
    Female
    En wat komkommertjes/tomaatjes/stokbroodje achter de hand voor de kids? :)

4. fafa

fafa Niet meer actief

Nou, tomaatjes lusten ze al niet eens :/
    Komkommer is geloof ik het enige groenvoer dat erin gaat ;)

Wilde ook een amuse maken van surimisalade op een uitgestoken komkommersterretje.

misschien maar een bakje vol komkommersterren maken dan en gewoon erbij op tafel zetten. Dat is wel een goeie.

5. tuc

tuc Niet meer actief

ja daarvoor zou ik ook gaan. Ik snap je dilemma en zou mijn kinderen ook geen kindereten voor willen zetten omdat neefjes moeilijk zijn terwijl ik weet dat mijn kids het gewoon eten.

6. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Tja... Ik zou met de feestdagen niet zo 'lastig' denken en gewoon voor de kinderen iets aparts maken! Vaak tafelen volwassenen toch veel langer dan kinderen? Gewoon een gezellige tafel voor de kids dekken en een gezellig diner voor hun apart serveren.
    Als ze toch wel alles lusten zal dat met die ene avond echt niet verpest worden en zo zijn alle kids gelukkig toch? Als je kinderen net zo blij zijn met 'kinder eten'...

7. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Oh en ik ben trouwens een moeder van een kind die 'lastig is met eten'.. Ze krijgt op gewone avonden echt wel gewoon wat de pot schaft en nooit een vervanger voor als ze niks heeft gegeten, maar ik zou het erg waarderen als er rekening werd gehouden met mijn dochter door iets op tafel te zetten wat ze wel zou lusten. Als dat in jouw geval zou betekenen dat je dan voor hun apart iets kookt dan is dat jouw keuze maar in dat geval zou ik ook niet je kids met lede ogen laten toekijken hoe hun bijv frietjes eten en zij moeten wat anders eten...

8. tuc

tuc Niet meer actief

ik denk dat dat dus net het dilemma van ts is. Mijn kinderen waarderen dus heel veel soorten eten en daar ben ik heel blij om, maar ja ze lusten ook graag friet. Ik zou dus echt geen friet neerzetten als ik weet dat mijn kinderen het andere eten ook zouden waarderen, vind ik echt zonde.

Als ze dus komkommer lusten, ik zou hen dus wel voor de doperwten en gestoomde makreel gaan en een decoratie van komkommersterren oid. Is er toevallig nog iets waarvan je denkt dat ze het lusten en nog enigzins kerstig is?? Dat je daar iets mee met de komkommer kan?

9. fafa

fafa Niet meer actief

Inderdaad. Ik wil mijn kinderen niet leren dat het alleen feest is met friet en taart enzo. Feest mogen ze best leren associëren met spannend eten.

Maar ik weet al wat ik doe, denk ik. Het dilemma hier typen helpt al, geloof ik ;)

Amuses voor iedereen en dan een extra bakje komkommersterren en blokjes mango (die ik ook gebruik) op tafel. En dan eten schoonzus en zwager de amuses van de kids maar op.
    Bij de soep toch maar stokbrood (wat ik eigenlijk niet wilde doen omdat schoonpa geen koolhydraatrijk eten meer mag... maar dan blijft ie daar maar lekker vanaf ;))
    Dan hoop ik dat iedereen blij is.

10. tuc

tuc Niet meer actief

nou prima toch...komkommer en stokbroodjes. Voor kinderen die moeilijk eten is dat vaak idd voldoende. En dan zou ik idd voor stokbrood kiezen om de kinderen tegemoet te komen, schoonpa is een volwassen man en die snapt dat beter.

Share This Page