Wij hebben als advies gekregen om met brood te beginnen ( ons zoontje lust gen pap ) hy word over 5 dagen 6 maanden. Deden jullie boter erop en dan het beleg en zoja welk beleg ?en gaven jullie meteen en flesje opvolgmelk erachteraan of erbij ?
ik heb Esmee vandaag een half broodje gegeven met een beetje boter en een beetje appelstroop. volgens mij mag je ook af en toe smeerworst geven . smeerkaas.
Van het CB kregen we het advies van boter met smeerkaas, smeerworst, appelstroop, pindakaas (tenzij ouders erg allergisch zijn) of geprakte banaan.. Wij wisselen meestal af tussen de smeerkaas en de appelstroop. Soms wel pindakaas. Appelstroop is favoriet, dan gaat hij op zijn eigen tong+lippen sabbelen
Hier zijn we begonnen met boter (blueband goede start of idee) en dan met smeerkaas, appelstroop of smeerleverworst. Wij geven leverworst niet vaker dan 1 a 2 keer per week omdat dit toch orgaanvlees is. Nu Kylian ouder is eet hij bijna alles behalve smeerkaas . Als hij zelf mag kiezen dan pakt hij altijd de pindakaas Groetjes Anita
Vanaf 6 maanden wordt een broodkorst geadviseerd met een klein beetje dunne (room)boter. Vanaf 7 maanden mag je dan brood aanbieden. Appelstroop, geprakte babaan,vruchtenmoes, of alleen boter genieten de voorkeur. Smeerkaas niet,vanwege het zoutgehalte, en smeerworst ook niet aangezien het orgaanvlees is en daar zijn de lever en nieren nog niet aan toe. Als je kindje geen allergische aanleg heeft mag je bijvoorbeeld ook notenpasta aanbieden ( geen pindakaas!) of vegetarische pate, vanaf een maand of 8. Vanaf een maand of 10 mag je dunne kaas op het broodje doen. Zoetwaren zoals chocopasta e.d. niet eerder dan 2-3 jaar. Alles wat je weten wil over voedselintroductie kan je vinden op borstvoeding.com----> bijvoedingsforum.
Hier meer info over waarom liever geen leverworst en smeerkaas te geven. Hier meer ideen wat je op brood kunt doen. Zelf geef ik nog vaak brood met niks. Als beleg doe ik: roomboter zonder zout, tahin, hazelnootpasta, ei, appel, appelstroop, olijfolie.
Ik vind zelf smeerkaas al te zout, en ik las, ik geloof hier op het forum, dat je ook Philedelphia mag geven. En Jelle vind het toch lekker! Ik doe er ook altijd een beetje halvarine op, ik weet dat roomboter beter is, maar dat heb ik meestal niet in huis. Jelle eet verder appelstroop en jam van Hero, de Delight, minder suiker en er zitten ook geen zoetstoffen in..
Hahaha oke tuurlijk dat snap ik ook ik bedoelde hiermee geven jullie gewoon stroop die jezelf ook gebruikt of moet het een bepaalde stroop zijn zonder suikers ofzo ? haha ik heb de vraag verkeerd gesteld zoals ik hem nu zie staan
Ik heb zelden pap gegeven, aten ze niet. Hebben ze ook niet nodig. Brood deed ik pas vanaf een maand of 8, eerder was dat ook niet nodig.
eerst deden wij een broodje met enkel wat boter erop en wat thee erover heen... iets later smeerworst waren ze hier gek op, smeerkaas wat minder, appelstroop ging wel maar niet echt je van het, later ook pindakaas en chocopasta (soms) keuze genoeg eigenlijk... gr.smoekie
ik gaf eigenlijk alleen maar smeerkaas en smeerworst op brood, maar als ik dit hier zo lees dan is dat dus helemaal niet zo goed. hhmm dan toch maar wat appelstroop en jam erbij halen, waarvan ik weer dacht dat het eigenlijk niet goed was vanwege de suikers. ach weer wat bijgeleerd! joyce
als jouw kindje het lekker vindt en goed eet moet je het gewoon blijven geven meid...voor alles wat er te geven is op brood zijn voor en nadelen te noemen...de "zouten" die in smeerkaas en smeerworst zouden zitten bijv. maar de suikers die in appelstroop en jam zitten is precies hetzelfde... men "let" tegenwoordig veel te veel op het "etiket" ... de 1 zal je zeggen dat je iets niet moet doen, daar waar de ander het wel doet, het ene kind vindt dit niet lekker terwijl het andere kind dat niet lekker vindt.... kind krijgt er echt niks van hoor...gewoon een beetje afwisselen wbt "beleg" op brood.... overal waar je het ook over hebt, zijn de meningen verdeeld gr.smoekie