Geen warm eten (21 maanden)

Discussion in 'Voeding' started by Kuona, Nov 11, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kuona

Kuona Fanatiek lid

Dec 7, 2007
    1,258
    6
    38
    Ik heb me er nooit echt druk om gemaakt maar begin het nu toch wel irritant te vinden. Mijn zoontje weigert avondeten te eten. Al maaaaaaaaaanden. Hij heeft altijd wel moeilijk gegeten en was behoorlijk kieskeurig maar sinds hij een jaar is eet hij vrijwel geen warm eten meer. Ja, friet of pannekoeken, en hapjes pizza. (niet dat we dat vaak eten hoor ;))

Ik wil absoluut geen drama's maken van het eten. We eten dus samen aan tafel. Mijn zoontje krijgt ook een bordje met eten (hetzelfde als ons) en hij mag zelf eten. Maar hij weigert gewoon. Hem hapjes geven wil hij niet, afleiden helpt niet. Prima, dan niet... Hij krijgt voor hij gaat slapen een flesje melk en wordt gelukkig niet wakker van de honger.
    Maar ik heb niet het idee dat dit een fase is. Het duurt nu al zo lang en het is eigenlijk nooit echt goed gegaan. Ooit at hij bepaalde gerechten nog wel maar ook dit werd steeds minder.

Brood eten gaat gelukkig wel goed. Van fruit lust hij eigenlijk alleen bananen ;) Appels lust hij ook sinds kort maar hij wil deze alleen eten mét schil en niet in partjes gesneden, dus gewoon in originele vorm ;) Dit eet natuurlijk nog niet heel makkelijk dus na 10 happen heeft hij het dan wel weer gehad... Dan heeft hij eigenlijk alleen nog maar wat schilletjes op. In partjes aanbieden heeft geen nut, dat eet hij gewoon niet op.

Komt dit ooit nog goed...? En moet ik me zorgen maken over zijn vitamines e.d.? Hij eet dus nooit groenten... Ik wil vandaag wel Floradix voor kinderen gaan halen, dan krijgt hij iig iets binnen (als hij het al wil drinken natuurlijk, maar ik doe het wel door zijn sap)

Oja, het cb (toen nog in België) raadde me aan om hem minstens één hap te laten proeven. Ja... makkelijker gezegd dan gedaan hoor. Dat weigert hij gewoon en ik weiger om het bij hem naar binnen te proppen. Haar voorstel was toen om hem dan maar zo lang te laten zitten tot hij een hapje genomen heeft ;) Daar heb je wat aan he, aan zo'n advies. Alsof een kind van nog geen 2 dat begrijpt... En ik zit dus zelf niet op zulke drama's te wachten.

2. tamtam78

tamtam78 VIP lid

Jul 12, 2008
    5,303
    41
    48
    Female
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Ik herken dit ook, maar mijn zoontje is wel wat jonger.
    Als hij groente ziet draait hij zijn hoofd al weg.
    Gisteren heeft hij wel wat worteltjes gegeten, maar alle andere groenten is drama.
    Soms eet hij wel weer wat en dan weken niet.
    Brood, fruit, pannenkoeken, patat eet hij wel goed maar verder.
    Vlees vind hij ook lekker en aardappel schijfjes of zo eet hij ook wel, maar veel is het niet.
    Mijn zoontje krijgt ook een flesje voor het slapen gaan.
    Bij hem is het zo hoe beter hij eet hoe langer hij slaapt.
    Meestal is hij dus tussen 5.00 uur en 5.30 uur wakker en dan krijgt hij een fles en slaapt dan weer verder.
    Als hij bijvoorbeeld pannenkoeken heeft gehad slaapt hij ook wel is tot 6.30 uur.
    Ik maakte me ook zorgen, maar je kunt hem moeilijk dwingen het moet wel leuk blijven.
    Ik hoop nog steeds dat het ooit beter gaat en verder blijven aanbieden en niks anders geven.
    Eventueel kun je vitamines bij geven dan hoef je je daar ook geen zorgen om te maken.
    Zolang hij levendig is en gezond is er weinig aan de hand denk ik.

3. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,293
    1,461
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Heel herkenbaar! Bij mijn zoontje is het precies hetzelfde alleen eet hij meestal wel goed fruit (appel, peer, mandarijnen, druiven). Soms een dagje niet maar dat is dan niet erg.

Ik kan mij ook niet herinneren wanneer mijn zoontje voor het laatst groente heeft gegeten. Gekookt of rauw allebei lust hij niet. Tot 1 jaar en ik alles nog prakte was groente eten helemaal geen probleem. Sinds dat hij 1 eet hij met de pot mee en het komt dus heeeeeeeeeeeel vaak voor dat hij NIET wil eten. Dit gaat bij ons dus al bijna een jaar zo. Soms eet hij opeens een avond heel goed, bijvoorbeeld lasagne maar meestal gaat het slecht. Hij heeft dan zijn bordje voor zich staan maar hij raakt het niet aan, een toetje eet hij wel altijd.

Tot een paar maanden geleden at hij nog wel eens wat groente als het 'verstopt' zat in de pastasaus maar dat lukt nu niet meer, hij haalt het eruit en eet op goeie dagen alleen de pasta en het vlees op.

Ik heb wel een aantal trucjes bedacht. Ik maak de pastasaus erg dik van verse tomaten die dan goed blijft plakken aan de pastastukjes en het vlees zodat hij toch nog tomaten eet al denkt hij dat hij alleen vlees en pasta eet. Ik verwerk een beetje spinazie in de pannekoeken en dat wil hij dan ook wel eten.

Daarnaast geef ik hem groentesapjes die ik dan vermeng met water en wat diksap. Zo krijgt hij wel eens supersapje van Nutricia (1 flesje is 50% van de behoefte aan groente op een dag). Hij lust ook wel wortelsap van Zonnatura die ik ook vermeng met water en diksap.
    Hij lust ook knijpfruit van Zonnatura waar groente bij in zit. Zo krijgt hij toch nog groente binnen.

Ik doe dit niet elke dag maar ik denk toch wel 1 of 2 keer per week.

Ik denk dat het eten van mijn zoontje ook niet zal veranderen, helaas.

Succes en veel liefs
    Nataly

4. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,293
    1,461
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Oh ja, er zijn ook kauw vitamines voor kinderen vanaf 1 jaar te koop bij de drogisterij volgens mij. Die gebruik ik niet maar daar zou je ook nog aan kunnen denken.

5. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

Jun 26, 2009
    5,330
    0
    36
    Midden v/h land
    Heel erg herkenbaar. Mijn dochter is toen ze zo'n 14 maanden was acuut gestopt met warm eten. En dan praat ik niet over een paar hapjes, nee echt helemaal niks, geen enkele hap! Ze schreeuwde moord en brand als je het maar voor dr neus zette!

In t begin denk je 'het is een fase', probeer je allerlei trucjes en hou je goeie moed. Maar hoe langer het duurt, hoe irritanter het wordt ;) Ik ben op advies van het cb zelfs naar een psycholoog geweest, om te kijken of er iets anders speelde maar daar kwam niks uit.

Afgelopen mei begon ze ineens weer interesse te tonen in avondeten en daar heb ik natuurlijk goed gebruik van gemaakt :) En ja hoor, ze eet weer. Sterker nog, ze eet zo'n beetje alles wat ik haar voorschotel! Ze heeft dus bijna anderhalf jaar gewoon in de protest-stand gestaan (zo noem ik t maar) en dat is nu over en nu eet ze weer lekker mee. Heerlijk.

Ik weet niet of het bij jouw zoontje alleen om het avondeten gaat? Hier in elk geval wel, de rest (brood, fruit etc) ging prima. Dus ze krijg gewoon een extra plakje kaas of worst en wat extra fruit, dan kreeg ze tenminste wel dr voedingsstoffen binnen.

Dus al wou ik het een jaar geleden ook niet geloven...waarschijnlijk is dit toch écht 'een fase'.

Succes!

6. Kuona

Kuona Fanatiek lid

Dec 7, 2007
    1,258
    6
    38
    Wat vervelend dat jouw zoontje dus wel wakker wordt 's nachts. Daar hebben wij wel geluk mee.
    Ik ga idd vitamines bijgeven. Floradix voor kinderen, daar zit ook gelijk genoeg vit.D in.

7. Kuona

Kuona Fanatiek lid

Dec 7, 2007
    1,258
    6
    38
    Bedankt voor je tips, ik had idd ook al aan groentensapjes gedacht. Supersapje, daar had ik nog nooit van gehoord. Kun je dat gewoon bij de Appie halen?

8. Kuona

Kuona Fanatiek lid

Dec 7, 2007
    1,258
    6
    38
    Het gaat idd alleen om het avondeten, al is hij met fruit ook wel k ieskeurig. Hij lust alleen bananen en druiven ;) Brood gaat wel goed, maakt ook niet uit wat ik er op doe..
    Super om te horen dat het dus ook ineens weer over kan zijn!!!! Dat geeft hoop!

9. missblueeye

missblueeye Actief lid

Jan 3, 2009
    118
    0
    0
    Mijn zoontje van 18 maanden vertikt het ook al weken,ik begin het echt wel een beetje zat te worden,dit kan dus nog maanden duren.Bah,vind dr niets aan!

10. kylain

kylain Bekend lid

May 7, 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    Hier een van 22 maanden die zeer slecht eet! Wij zijn er wel achter dat hij ons bord met eten zeer interessant vind! Als hij niet meer wil pak ik z'n bord af en geef ik hem vanaf zijn eigen bord maar met mijn vork eten en hij eet het dan gewoon op.... Nog niet heel veel maar meer als dat ik hemmaar laat zitten...

11. Annie24

Annie24 Fanatiek lid

Sep 2, 2009
    2,035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Niet helemaal een reactie waar je iets mee kan misschien...
    Ik ben ook gestopt met warm eten toen ik 1,5 jaar was. Mijn ouders hebben toen alles geprobeerd en hebben zelfs in het ziekenhuis gelopen, want volgens de huisarts e.d. was er vast iets mis met me, want ieder kind at toch gewoon warm?!?

Uiteindelijk allemaal op niets uitgelopen. Ik ben nu 25 en eet nog steeds geen 'prakkie'. De enige vleessoort die ik eet is kip. Wel rijst, sommige groentes e.d., maar dus geen aardappels ofzo. Tja, het menu is beperkt, maar ik ben er nog steeds hoor en ben gewoon een gezonde, inmiddels zwanger, vrouw van 25 en heb me in de 6 jaar die ik fulltime werk nog nooit ziek gemeld :D:D:D

Wil hier eigenlijk alleen maar mee zeggen dat het vast goed komt met je kleintje ondanks dat er zo slecht gegeten wordt ;)

12. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,293
    1,461
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik koop het supersapje bij de C1000 en het staat bij de babyartikelen in de buurt van de roosvice en diksap. 1 flesje kost €0,69. Ik neem altijd die met wortel want daar zit het meeste groente in.

13. Yukl

Yukl Niet meer actief

Hier ook een drama met avondeten. Ik weiger ook om het bij hem naar binnen te proppen. Maar ik ben inderdaad al blij als ie tenminste 1 hap neemt, anders leert ie de smaken natuurlijk nooit kennen.

Hij at een tijd terug nog wel potjes, dus gaf ik die op een gegeven moment 1 a 2 keer per week zodat ie op die dagen wel groente binnen zou krijgen. Maar ook die wil ie niet meer...

Op dit moment eet ie alleen nog macaroni en nasi. Ik maak dus iedere week of macaroni of nasi waar we 2 dagen van eten. Dus 2 dagen in de week krijgt ie in ieder geval iets binnen. De rest van de dagen blijft het bij vlees en aardappelen, met heel af en toe 1 hapje van de groente.

14. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik heb trouwens kauwvitamines gehaald, maar die vind ie ook niet lekker. Binnenkort die floradix maar eens proberen dan...

15. Kuona

Kuona Fanatiek lid

Dec 7, 2007
    1,258
    6
    38
    Ik zou al blij zijn als hij aardappelen en vlees (of vervanger, vriendlief is vegetariër en zoonlief vindt Valess af en toe nog te doen maar vlees niet...) zou eten. Tot een tijd terug at hij dat nog wel, maar tegenwoordig dus ook niet meer.
    Vanavond zal hij wel weer goed eten, dan eten we frietjes ;)

16. ikke1981

ikke1981 VIP lid

Apr 14, 2006
    13,689
    0
    0
    Den Haag
    Heel herkenbaar, Quinn is vanaf het moment dat hij vast voedsel mag een drama met groente

Hij heeft wel getelt 1x een potje gegeten
    Toen over gegaan op de rapley methode, dat ging even goed, en daarna mee eten met de pot, en met 8 maanden hielt meneer het voor gezien.

We konden hem toen nog gergeld foppen met de pastasaus, maar ja dat ben je op een gegeven moment ook een keer zat natuurlijk, dus dat liet hij ook staan. Nog steeds, hij eet geen avond eten, of ik nou op me kop ga staan of niet, hij weigerd!!

Krijg nog steeds te horen, is een fase, nou dat woord kunnen wij dus niet meer horen.

We nemen hem maar nu zoals hij is, al liet hij ons vanavond even verbazen, dat hij de hartige taart met spinazie proefte, het was wel gelijk kokhalzen, want dat is wat hij doet met avond eten.
    Maar hij heeft geproeft, nou dat is me toch een stap!

Tips, alles was hier al genoemt is, qua vitiamine's die zijn er ook vloeibaar, die kan je dus in drinken vermengen.
    Knorrvie gebruiken wij de laatste tijd, en doen we door zijn melk, vind hij geweldig.

Verdere tips heb ik niet, volhouden dat dan weer wel

17. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,293
    1,461
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik gebruikte ook KnorrVie maar daarvan was laatst op tv dat daar helemaal niet zoveel groente en fruit in staat als op de verpakking wordt beweerd. De groente was zelf ver te zoeken. Daarom zijn wij over gestapt op het Supersapje, daar zit wel in wat er op de verpakking staat.

18. missblueeye

missblueeye Actief lid

Jan 3, 2009
    118
    0
    0
    Ik geef hem sochtends fruitontbijt, doe ik in zn fles en daar zit fruit en vezels in

19. Lisabeth

Lisabeth Bekend lid

Jul 15, 2008
    564
    0
    0
    Pfff, herkenbaar, het lucht altijd op als je leest dat andere moeders met hetzelfde probleem zitten. Een fase dus...hoop ik...

20. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Ook herkenbaar. Sinds een paar maanden. Daarvoor at hij alles en echt als een bootwerker. Hij eet al vanaf het begin stukjes, heeft nooit veel gepureerd gehad, dus daar ligt het niet aan. Eigenlijk gewoon van de ene op de andere dag. Groente spuugt hij gewoon uit. Ook vist hij alles wat groen is uit de macaroni saus of rijst of wat dan ook. Gelukkig eet hij wel rijst, aardappelen of pasta. Vlees wisselt per dag. Soms wel, soms niet.
    Hij eet verder heel goed. Meer fruit op 1 dag dan de gemiddelde nederlander in een week volgens mij.
    Ik prijs hem als hij iets nieuws probeert, verder maken we er gewoon geen gedoe om heen. Momenteel eet hij vaak wel als hij het zelf uit de pan mag halen, tevens is hij ervan overtuigd dat het eten van mama lekkerder is (is precies hetzelfde) dus hij mag ook nog wel eens van mijn bord pakken of mijn vork gebruiken. We houden het gezellig aan tafel. Zolang hij er gezond uit ziet en lekker actief is zal het wel in orde zijn. Hij gaat zichzelf echt niet uithongeren.

Share This Page