Schema goed? Tips?

Discussion in 'Voeding' started by Kejay, Dec 19, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kejay

Kejay Niet meer actief

Omdat Keana ziek is geweest kon ik helaas niet met haar naar het CB, volgende keer is pas over 3 weken. Ik wil graag weten of ik het goed doe en of er misschien nog aanvullende tips zijn.

8 uur: 180+6
    10 uur: +/- 150 gr vers fruit
    12 uur: paar stukjes brood aanvullend een fles 180+6
    16 uur: 180+6
    17:30 uur: +/- 150 gr verse groente
    19:30 uur: 180+6

Ik ben begonnen met een paar stukjes brood omdat ze steeds brood uit mijn hand graaide en richting mondje ging. Ze reageert hier goed op, dus wil dat graag gaan invoeren.
    Is 12 uur een goede tijd? Of bied je s'middags brood aan?

In de middag en bij de groente krijgt ze een tuitbeker met diksap aangeboden. Die doet ze in haar mond en af en toe komt er een slokje uit. Tot nu toe vindt ze het niet lekker. Is de tuitbeker teveel gevraagd van Keana? Ik had het idee dat ze er zo spelenderwijze kennis mee kan maken. Ze weet wat ze ermee moet doen, ze pakt hem met beide handjes bij de handvaten, alleen het kantelen snapt ze nog niet.

Moet ik pap in gaan voeren uit een bordje? Om 8 uur is geen optie, ik geef haar de eerste fles op het KDV en pap uit een bordje geven duurt dan te lang, ik wil graag die eerste fles zelf blijven geven. 12 uur is denk ik ook geen optie omdat ik haar om 12:30 ophaal en ze ook brood krijgt.

Mag er beleg op brood? BV boter, smeerkaas of appelstroop? Of gewoon droog brood?
    Daarbij is ze aan het hamsteren, ze drukt alles tegen haar gehemelte aan. Moet dus goed opletten dat ik niet teveel in haar mond stopt.

Welke fles komt te vervallen en wanneer kan ik daar naar toe werken? Hoe weet ik of ze daar aan toe is?

Ik gebruik de babycook en wil graag alles wat grover maken. Maar ik ben als de dood dat ze stikt. Dit heb ik ook bij brood en zit er dan ook constant bovenop.
    Ik heb haar wel eens laten sabbelen aan een sperzieboon, maar dan zuigt ze zo hard dat het achter in haar keel schiet. Ik denk dat ik die angst gewoon opzij moet zetten en moet gaan proberen.

Ze laat ook haar flessen staan. De ochtendfles gaat meestal wel op. De 3 andere flessen laat ze 70 per fles gemiddeld van staan. De afgelopen week wat meer omdat ze ziek is geweest. Ik denk dat ze tussen de 500 en 600 cc per dag binnen krijgt aan melk, is dit genoeg?
    Ik lees ook veel over yoghurt, moet ik dit in gaan voeren en zo ja, op welke tijd?

En als laatste vraag, moet ik nog wat geven tussen 12 en 16? Behalve haar tuitbeker diksap?

Het zijn veel vragen, maar zie door het bomen het bos niet meer :)
    Wil haar natuurlijk ook niets tekort doen.

2. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

Jan 2, 2007
    13,204
    432
    83
    Female
    home sweet home
    Zeker veel vragen maar die hebben we allemaal gehad hoor;). Hoop dat je hier iets aan hebt.

Gr vruchtje

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Lijkt me een prima schema en de reactie van Vruchtje24 is alles zeggend. Misschien aanvullend: yoghurt mag je geven vanaf 6 maanden maar is niet nodig. Zie yoghurt vooral als een toetje en dus na het eten. Dit kun je gaan geven wanneer je bijvoorbeeld minder flessen gaat geven of wanneer je kindje een volledige maaltijd eet (aardappelen, groenten, vlees bijvoorbeeld).

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ziet er mooi uit. Brood in kleine stukjes kun je tussendoor op elk moment dat jou uitkomt aanbieden. Gaat dat goed, dan kun je dat ook bij het ontbijt gaan geven.
    Je mag nu wat minder melk gaan geven als je kind aangeeft minder te willen. Op deze leeftijd is het minimum 500cc zuivel en dat is ALLE zuivel, dus opvolgmelk, yoghurt, kwark etc.
    Als je kindje geen verhoogde allergiekans heeft kun je een deel van de zuivel in de vorm van aangezuurde zuivel (volle yoghurt of kwark) aanbieden en daarmee een fles (gedeeltelijk) vervangen.

Koemelk (dus ook opvolgmelk) remt de opname van voedingsstoffen uit ander voedsel, daarom is het het beste om een pauze van ongeveer een uur aan te houden tussen vast voedsel en zuivel. Vitamine C bevordert juist weer de opname van voedingsstoffen uit vast voedsel, daarom is een fruittoetje geschikter dan een zuiveltoetje. Je kunt prima bij elk vast voedselmoment ook een stukje fruit of een slokje sap aanbieden.

Het eerste jaar heeft je kind in principe geen vlees nodig.
    Als je wilt weten wat je wanneer geven kunt, dan is het introductieschema op borstvoeding.com erg handig. Daar staan zoveel groentesoorten op dat je ook voor jezelf nog wel eens op ideetjes komt.

5. Kejay

Kejay Niet meer actief

Daar kan ik inderdaad ook wel eens kijken. Ik hou zelf deze site aan:
    Kind & Gezin - Wat mag ik op welke leeftijd geven
    Keana krijgt echt dingen die wij nooit eten en waarvan ik echt denk "wat is dat dan", en ik probeer zoveel mogelijk te varieren zodat ze aan veel smaken went. Ze krijgt af en toe een paar gram vis, maar voornamelijk groente.
    Ze heeft alleen nog geen nitraatrijke groente gehad. Durf ik niet zo goed aan omdat ik alles vers maak en meestal de hapjes invries omdat ik in 1x kook voor 1,5 week. Ik heb begrepen dat het vanaf 7 maand niet meer zo heel schadelijk is om verse nitraatrijke groente te geven.

Ik kan dus ook eventueel s'middags brood geven? zo rond 14 uur? En dan er naar toe werken om de fles van 16 uur te laten vervallen. Maar aan de andere kant ik het ook raar om zo laat brood te eten. Kan ik misschien beter een liga met sinasappel doen ofzo.

Ik denk dat ze nu bezig is om die fles al te laten vervallen. Ze heeft tot nu toe nog maar 80 gedronken en wil al niets meer. We blijven het proberen, maar ze slaat echt de fles weg.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou da's een dame die duidelijk kan maken wat ze wil! Leuk hoor, dat wegslaan is een duidelijk teken, maar ook een echt begin van communicatie met elkaar. Wat worden ze toch snel groot he?

Als ze brood wil geef je brood. Liga met sinaasappel vind ik persoonlijk niet zo geslaagd. Allereerst omdat Liga geen eten, maar koek is, met een vrij penetrante smaak, waardoor de ligasmaak overheerst in alles waar je het doordoet. Gewoon brood of crackers zijn gezonder (ook qua suikers).
    Sinaasappel is citrus, erg scherp en allergeen en daarom geef je dat pas na 9-12 maanden.

7. Kejay

Kejay Niet meer actief

Dat groot worden gaat veels te snel!:(
    Het is inderdaad een dame wat precies weet wat ze wil en die dat heel goed aan kan geven. Misschien moet ik daar meer op vertrouwen.
    Dat van de liga en sinasappel wist ik niet. Ik ben weer een stuk wijzer geworden en voorlopig kan ik er weer tegenaan!
    Dames bedankt voor jullie tips, er is me een heleboel duidelijk geworden.

Share This Page