diksap of roosvice?

Discussion in 'Voeding' started by natasjafb, Dec 18, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. natasjafb

natasjafb Lid

Mar 17, 2009
    52
    0
    0
    den haag
    hallo meiden,

Ik heb een vraagje. Op de flessen van diksap staat dat ze het vanaf 4 mnd mogen maar op de roosvice kan ik dat niet vinden. En wat is het verschil tussen deze twee?

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het is allebei aanlenglimonade op basis van ingedikte vruchtensappen. Roosvicee is wat meer een mengsel.
    Het geldt allebei als bijvoeding, dus in principe vanaf 6 maanden.

3. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

Sep 16, 2008
    16,607
    7
    38
    Mars
    Je kan het gewoon geven hoor vanaf 4 maanden alle bei. Kinderarts had tegen mij gezegd dat het geen kwaad kon. Gewoon niet te zoet maken, eerst een paar druppels en dan steeds ietsje meer. Ik doe gewoon heeeel klein laagje en dan de rest water. Alleen die van mij wil het niet zo hihi

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Over 4 of 6 maanden verschillen de meningen zoals je ziet. Wereldwijde richtlijn die de IGZ ook al sinds 1999 aan de CB's geeft is bijvoeden vanaf 6 maanden en alleen als er dringende redenen zijn vanaf 4 maanden. En zowel roosvicee als diksap gelden als bijvoeding.
    Of je het met 4 of 6 maanden geeft moet je dus voor jezelf bepalen.
    Hier lustten ze het overigens niet tot een maand of 18...

5. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

Sep 16, 2008
    16,607
    7
    38
    Mars
    Een kinderarts staat altijd boven het cb....

6. natasjafb

natasjafb Lid

Mar 17, 2009
    52
    0
    0
    den haag
    Bedankt voor jullie reactie, ga met 4 mnd gewoon kijken hoe hij reageert. Wel heel erg verdunt natuurlijk

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Een kinderarts weet heel veel over zieke kinderen, daar heeft ie namelijk voor geleerd. Met eten en drinken voor kinderen heeft ie maar zijdelings te maken, dat komt in de opleiding ook nauwelijks ter sprake.
    Op een CB zien ze dag in dag uit kinderen en hebben ze dag in dag uit met vragen over de voeding voor kinderen te maken. En zelfs dan komen er soms adviezen uit die je tenen doen krullen...

Kinderarts en CB staan NAAST elkaar.

8. binnabinna

binnabinna VIP lid

Dec 19, 2007
    10,027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    Diksap is meer een sap gemaakt van fruit
    en rosivisee is een vruchten sap. En daar zitten ook meer suikers is.

9. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

Sep 16, 2008
    16,607
    7
    38
    Mars
    Goh raar dat ze in het zh iets anders zeggen en dat mijn k.a ons daar toch echt over voeding geadviseerd heeft, omdat mijn zoontje niet wilde drinken maar wel met 4 maanden aan de bijvoeding moest.....

@TS fijn dat je nu weet hoe of wat! Hopelijk reageert je kindje er goed op.

10. Arja

Arja Bekend lid

Nov 2, 2008
    951
    0
    0

Waarom zou je dat doen? Omdat je dat zelf wil of omdat je kind het nodig heeft? Er wordt niet voor niets geadviseerd met alles te wachten tot het kind 6 maanden is.

In roosvice zit trouwens meer suiker. Diksap is puur ingedikt vruchtensap zonder toevoegingen. Bij AH verkopen ze speciaal babydiksap vanaf 4 maanden, maar ja da's de commercie natuurlijk. Niet dat je baby het nodig heeft, integendeel...

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Wij zijn begonnen met diksap, omdat daar alleen fruitsuikers inzitten. In roosvicee zit vaak toegevoegde suikers.

En dan heel dun, ik geloof 5-10cc op een 120cc fles.

We hebben eerst thee geprobeerd trouwens, gewoon lauwe rooibosthee, maar dat wilde meneer niet drinken. Dan heb je geen gedoe met zinloze suikers.

Maar normaal hebben ze geen extra vocht nodig tussen de 4 en 6 maanden. Met de 800cc flesvoeding die ze minimaal krijgen, hebben ze genoeg vocht binnen. (800cc is normaal minimum van het CB, kinderen die weigeren zijn een uitzondering)

12. Kejay

Kejay Niet meer actief

Hier wil ze nog niets anders drinken dan alleen opvolgmelk. Ik bied iedere dag diksap aan, in een tuitbeker waar ze heel goed raad mee weet (alleen en omhoog kantelen nog niet), ze zit er dan mee te "spelen" en af en toe krijgt ze een slokje binnen (ze kauwt meer op de tuit) haar gezicht vertrekt ook meteen, ze vindt het maar niets.

13. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Wij zijn vandeweek bij een diëtiste geweest (voor Finn zn KMA) en zij gaf aan dat extra drinken zolang ze nog 4 of meer flessen krijgen helemaal nog niet nodig is, behalve als het bijvoorbeeld superheet is...en dan kan je het beste water, (kinder)thee of verse sap geven.

14. Adnalie

Adnalie VIP lid

Jul 24, 2008
    11,311
    0
    36
    weet iemand trouwens waar je babythee kan kopen? Heb het gezocht hier, maar kan het nergens vinden.

15. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik heb kabouterthee (merk = piramide) gehaald bij een natuurwinkel. Maar heb het ook zien staan in het zonnatura/natuur-hoekje van de Plus en de Tuinen.

Je kunt ook rooibosthee geven. Dat is ook goed om mee te beginnen.

16. Adnalie

Adnalie VIP lid

Jul 24, 2008
    11,311
    0
    36
    ok, kon het bij de plus niet vindne. Maar jij zegt: kabouterthee? ga ik daar eens naar zoeken.

17. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Oh ja, ik heb hier ook nog kabouterthee staan, vond het zo leuk klinken, vorig jaar op de markt bij zo'n biokraampje gehaald. Alleen lustte mijn kabouter het niet.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hm lekker kabouterthee. Die drink ik zelf ook graag!

Share This Page