Eerste hapjes 4 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door Ludde, 18 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ludde

Ludde Actief lid

8 nov 2014
    164
    0
    16
    Amsterdam
    Hallo lieve moeders,

Inmiddels ben ik alweer meer dan 3 maanden trotse moeder van een heerlijke zoon: Ben. Hij mag over ongeveer 2 weken (dan is hij 4 maanden) beginnen met de vaste voeding!
    Ik heb mij goed ingelezen en weet wat ik wil gaan geven, dat hij moet kunnen 'zitten'(dus iig zijn nek recht moet kunnen houden - kan hij overigens echt al een hele tijd) en bijvoorbeeld ook dat ik het bij smaak per week moet houden. Maar ik heb toch nog een vraag:

Hoe zijn jullie begonnen? Gaf je 1 hapje van bijvoorbeeld een goed geprakte peer of avocado (vooral dan het onderdeel: 1 hapje of meer??) vervangt dat meteen het hele flesje of juist niet, deed je het iedere dag op een bepaalde tijd. Hoe heb je dat opgebouwd?

Kan iemand me op dat gebied wat inzicht geven! Spannend en vooral heel erg leuk. Ben kijkt al een tijdje naar wat ik nu eigenlijk in mijn mond stop (is sowieso een erg oplettend en 'kletsend' ventje: heerlijk)
    Ik ben echt benieuwd naar jullie ervaringen. Het gaat me dus niet om wat je kindje at en om de verschillende methodes: geprakt of gekookt en uit het vuistje - verse groente versus potjes etc...die discussie vermijdt ik liever, want iedereen doet het op zijn of haar eigen manier. Mij gaat het echt om die start: hoeveel hapjes, hoe bouw je dat op?

Bedankt!
    Liefs, Ludde

2. Joycelyn

Joycelyn Bekend lid

27 feb 2015
    602
    1
    16
    NULL
    NULL
    Bijvoeding vervangt absoluut nog geen melk, dat blijf je voorlopig nog gewoon geven. Starten met één of enkele hapjes van iets; dan kun je goed in de gaten houden of je kindje er ook goed op reageert. Heeft je kindje aanleg voor allergieën oid, dan kun je ook een beetje op het gezichtje direct naast het mondje doen om te zien of er een reactie komt. Gaat het goed met een paar hapjes, dan wat meer geven etc. De hapjes zijn op dit moment nog echt om nieuwe smaken en structuren te leren kennen. Succes!

3. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Ik keek vooral naar mijn dochter.
    Op het begin kreeg ze een half potje groentes, 4 dagen dezelfde smaak.
    Na 2 weken kreeg ze ook fruit een halve banaan bijvoorbeeld.
    Mijn dochter gaf al gauw aan dat ze meer wilde en dan kreeg ze bijv 3/4 potje en daarna het hele potje.
    At ze een keer wat minder (wat eigenlijk maar 1x is gebeurd) dan was dat ook prima.

4. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Ik ben begonnen met een paar hapjes. In het begin was het nog niet zo'n succes, dus stopte ik na een paar hapjes. Goed kijken naar je kindje. Als hij het wel wat vind kun je wat meer geven. Ik zou beginnen met bijv. een halve banaan.
    In het begin vervangt het nog geen fles hoor, het is gewoon een extraatje. Ik gaf het meestal een half uurtje na de voeding. Dan zijn ze niet te hongerig en kunnen ze rustig proeven. In het begin had ik eigenlijk geen vast tijdstip.

5. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.262
    25.719
    113
    Ik ben begonnen met groentes, 1 à 2 eetl, en dan 4 dgn hetzelfde. Na 2 wkn ook fruit toegevoegd. Maar daar al snel mee gestopt, want hij bleef het een beetje opboeren. Vandaag toevallig net weer begonnen met een peertje.
    Hij eet goed en vindt tot nu toe alles lekker, dus die 2 eetl. heb ik al snel uitgebouwd. En dat gaat prima. Ik kijk voor hoeveelheden gewoon naar mijn zoontje. Hij geeft prima aan wanneer hij genoeg heeft of meer wilt.

De tijden zijn hier:
    fruit na het ochtenddutje rond 9u30
    Groente na het namiddagdutje rond 16u30/17u
    Op die manier zit het ook tussen de flessen in en is het al een beetje op de tijd die straks handig zijn voor fruittussendoortje en avondeten.

En het vervangt zeker geen fles hoor. Dat komt pas als ze ook brood eten, en zetmelen/eiwitten naast hun groentes. En als je zoontje toch last krijgt van bv darmkrampjes dan kan je gewoon stoppen en de bijvoeding een tijdje uitstellen. Het zijn echt nog wen- en ontdekhapjes.

6. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    Wij begonnen met 6 maanden, maar pas vanaf een maand of 10/11 begon het langzaamaan melkvoedingen te vervangen. Tot 1 jaar is melk echt nog de hoofdvoeding.

7. lievemandie

lievemandie Fanatiek lid

31 mrt 2015
    1.330
    507
    113
    Vrouw
    Roermond
    Ik ben begonnen met fruit van potje olvarit. Inmiddels maak ik alles vers voor hem. Vervolgens weer een potje met wortel. Na zijn fruithapje had ik nog 150 cc klaargemaakt.

Ik deed een kwart van het potje. Vond 3-4 theelepels vond ik te veel voor het eerste keer

8. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Begonnen met vier maanden. Ik ben begonnen met worteltjes. Direct een hit. Eerst waren het een paar hapjes; ik deed een beetje op zo'n lekbakje voor een theezakje (hoe heet zon ding 😂). Als snel was het ter grootte van een ijsblokje en daarna twee. Hij gaf zelf aan wanneer hij vol was of er genoeg van had.

Zoals hierboven gezegd: het vervangt nog geen flesvoeding/borstvoeding. Die voedingen worden pas met 6 a 7 maanden afgebouwd. Onze kleine is nu bijna 7 maanden en ik merk sat hij minder van de fles om 15:00 drinkt. Logisch want hij eet nu ook stukjes brood. Ik laat het aan hem over (oh wat vond ik dit moeilijk!) en kijk dus vooral wanneer hij iets wil of niet.

Niet meer kijken naar de lepel of hoofd wegdraaien? Dan heeft er genoeg can en geef ik niets meer. Bij fruit is dit iets anders. De gaperd blijft open gaan en dit moet ik zelf stoppen 😂

9. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Ik ben begonnen met groente, altijd vers. 1 soort voor 3/4 dagen en dan iets nieuws. Doodeng de eerste keer :O :O maar hij snapte na 3 lepeltjes dat er eten op zat en sindsdien eet hij zo makkelijk! Mijn man had hem op schoot in t begin, dan konden we snel ingrijpen als hij zich zou verslikken oid.
    Zoals al genoemd, geen vervanging van een fles nog, alleen maar om te proeven eigenlijk .Dus tussen 2 voedingen in een beetje laten proeven :) 5 lepeltjes ofzo, en dan uitbreiden

10. Ballon

Ballon Niet meer actief

Het is nog geen vervangen. Het beste kun je beginnen met groente. Ik begon met ongeveer 5/7 lepeltjes en dan zo opbouwen. Inmiddels eet hij ongeveer 1/3 van een potje. Smorgens fruit ( ben ik later gaan toevoegen ) en rond 17.00 groente.
    Ik geloof dat geprakte advocado nog niet zo'n succes is met 4 mnd hoor... maar dat zou je even na moeten kijken. Pompoen, bloemkool, erwtjes, broccoli, worteltjes. Beetje de zachtere groentes zeg maar.

11. JuullesD

JuullesD Niet meer actief

Ik ga rapley doen;)

12. tuc

tuc Niet meer actief

Begonnen met 6 maanden en niet met enkele hapjes. Ze kregen aan tafel stukken groenten uit de pan op hun bordje zoals wij ook aten. Mochten eten tot ze niet meer wilden.

13. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ik heb in eerste instantie twee dagen dezelfde groente gegeven (dan was het op) en vervolgens gewacht tot hij had gepoept zodat ik kon zien dat zijn darmen er normaal op reageerden. Het mag er in dezelfde kleur uitkomen (bijvoorbeeld oranje poep na worteltjes) maar niet hard zijn en in normale frequentie. Zo niet, ben je voor de darmpjes te vroeg begonnen. Als ik het idee had dat de ontlasting te hard was of hij een beetje verstopt raakte (minder frequent poepen) gaf ik een paar dagen geen bijvoeding om de boel tot rust te brengen. En zo heb ik het langzaam opgebouwd. De eerste keren waren het iets van 3 of 4 lepeltjes.

14. Ludde

Ludde Actief lid

8 nov 2014
    164
    0
    16
    Amsterdam
    He allemaal, bedankt voor alle bruikbare tips en antwoorden.
    Leuk om alle tips qua wat te geven te lezen maar het ging me echt om het hoeveel en wanneer. Ik vind het erg fijn om de tijden te lezen en het goed kijken naar je kindje. Tuurlijk doe ik dat nu ook al maar gek genoeg moet je dat dan toch even weer lezen: toch een vorm van onzekerheid bij zo'n eerste kindje blijkbaar.

Rapley ken ik inderdaad, die wilde ik later gaan toevoegen. Want volgens mij kun je dat best combineren met geprakt/gepureerd eten.

Ik las ooit ergens dat iemand een hele flesvoeding verving door een potje of iets anders. Ergens leek me dit ook al niet de bedoeling maar ja hé! Dus bedankt voor alle opmerkingen dat het nog niets vervangt.

Ik ga gewoon lekker met Ben kijken welke hapjes hij lekker vind en het wel gewoon 4/5 dagen of een weekje volhouden met die smaken.
    Wegkijken - goede tip, doet hij ook wanneer hij moe is - betekend stoppen. Of een andere vorm van: BEH ik wil niet meer haha.
    Ik ben benieuwd!

15. Ludde

Ludde Actief lid

8 nov 2014
    164
    0
    16
    Amsterdam
    Bedankt hiervoor! Dat van het poep wist ik echt niet. Kan ik zeker wat mee :D Heerlijk van die handvatten ;)

16. SJ86

SJ86 Fanatiek lid

19 feb 2015
    2.068
    39
    48
    Hoihoi. Ik ben ongeveer 2 weken geleden begonnen.
    Ik pureerde het en vroor het in in een ijsblokjevorm. Ik heb er voor gekozen om.sochtends rond 10.00 uur en rond 17.30 uur ( als wij eten) hem wat te geven.
    Nu nog 2.keer.groente....

Eerste keer was echt grappig. Met zijn tong.voelen en nu al.hele happen. Eerst begon ik met een ijsblokje per.keer, maar die kreeg hij nog lang niet op. En nu wil hij met 4 blokjes per keer nog wel meer...

Veel plezier!!

17. Lentekriebels

Lentekriebels Fanatiek lid

15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    Ik ben met 6 maanden begonnen en nu met 8 maanden eet hij nog steeds erg onregelmatig en vervangt het nog geen flesvoeding. Havermout vindt hij erg lekker en daar eet hij 's ochtends dus flink van mee, maar verder is het de ene dag een behoorlijk kommetje groente en de andere dag 2 lepeltjes en dan z'n mond stijf dicht...

18. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Hier ook een maand geleden begonnen (met 4 maanden, net als jij dus). Eerste 2 weken alleen groenten gedaan: enkele dagen worteltjes, enkele dagen erwtjes, enkele dagen bloemkool, pompoen+ wortel. Na 2 weken ook begonnen met fruit (banaan, appel, peer en combi).
    Het gaat goed, bij de eerste hap kijkt ze telkens wat vreemd maar doet vervolgens telkens enthosuiast haar mondje open als t lepeltje er aan komt.
    Op het consultatiebureau hadden ze gezegd om het te geven echt tussen 2 voedingen in, en dan maximaal 2 eetlepels om de eetlust voor de volgende melkvoeding niet te beinvloeden.
    Soms is ze al eerder afgeleid en dan ga ik niet forceren, dan stop ik gewoon voor de 2 eetlepels op zijn.
    Ik geef haar overigens nu als wij aan tafel zitten ook vaak iets in de hand: een langwerpig blokje rauwe wortel, of appel, of komkommer, of een (niet te zacht) gekookt boontje. Ze stopt dat al goed in haar mond en sabbelt er op. Wel naast blijven zitten en kijken dat er geen stukken van afbreken, want die kan ze natuurlijk nog niet kauwen. Maar gaat goed hier!

19. fafa

fafa Niet meer actief

Hier snap ik niks van?? Je geeft geprakt eten, en tegelijkertijd iets in haar hand wat wel eten is (en ook zo ruikt en proeft) maar waarvan ze niet mag en kan eten?
    Ik zou helemaal in de war zijn als baby :(:D
    Waarom zo?
    Geef dan gekookte wortel en appel en boontjes in haar handje die ze wél mag eten. Dat is toch veel logischer?

20. fafa

fafa Niet meer actief

En @ts: Ik vind 1 nieuwe smaak per week erg langzaam gaan. Zet eens alle soorten groente, fruit, granen, zuivel, vis en vlees die je wel eens eet op een rijtje. Als je voor alles een week uittrekt ben je pas met 1,5 jaar klaar met die hele introductie. Persoonlijk zou ik sneller een uitgebreide "smaakbibliotheek" willen ontwikkelen. Mocht je kindje ergens allergisch of overgevoelig op reageren merk je dat snel genoeg.

Mijn tip: niet vasthouden aan schema's, maar go with the flow en geniet!

Deel Deze Pagina