Hallo allemaal, Mijn zoontje van bijna 4 maanden (en 6400 gram) krijgt momenteel 5 voedingen van 200. We beginnen met 4 maanden met oefenhapjes en mogen dan overgaan op 4 voedingen. Wat ik overal lees is dat de flessen dan worden opgehoogd (4x210 of hoger). Omdat mijn zoontje best vaak spuugt en ook makkelijk last heeft van zijn buikje is het ophogen van de fles ons afgeraden. Nu heb ik dus geen idee hoe ik dan naar 4 flessen kan gaan. Hij krijgt dan toch een stuk minder binnen dan met 5 flessen. En van die oefenhapjes zal hij ook niet heel veel binnen krijgen. Hebben jullie tips of ideeën? Kan ik gewoon naar 4x200 gaan (dus een hele fles laten vallen) en is dat dan met de oefenhapjes genoeg? Of moet ik een fles met rijstebloem geven en is dat dan genoeg? Alvast bedankt voor het meedenken!
Gewoon op 5 flessen van 200cc blijven als hij dat nog wil. Hij laat vanzelf een fles vallen als hij meer van de bijvoeding gaat eten. Ophogen zou ik in jullie geval ook niet doen. Hier kreeg hij met 4 maanden ook gewoon 5 flessen van 200cc en daarbij gestart met fruit en groente. Rond de 5,5 maand liet hij een fles vallen en zaten we op 4 flessen, vervolgens liet hij met 6,5 maand nog een fles vallen en zaten we op 3 flessen. Hij regelde het allemaal prima zelf. Uiteraard kan je natuurlijk proberen of je zoontje met 4 flessen toe kan, maar jij kent hem het beste. Hier had hij daar op die leeftijd echt nog niet genoeg aan. Rijstebloem kan je proberen, maar hier kreeg hij er krampen van en ging onrustiger slapen, dus snel weer gestopt. Maar let ook op dat je nu niet teveel in 1x gaat veranderen. Dus en een fles eraf, en rijstebloem en groentehapjes, dat is echt teveel. Doe het stapje voor stapje.
Bedankt voor je reactie Olifantje! Toen jij de flessen liet vallen, ben jij de 4 flessen toen ook niet gaan ophogen? Hij heeft een paar keer vanaf de 4e fles doorgeslapen, maar over het algemeen wil hij er nog gewoon 5. Als ik naar mijn gevoel luister vind ik 4x200 nog gewoon te weinig. Wat jij zegt klinkt logisch, gewoon naar 4 gaan als hij meer van de hapjes binnenkrijgt. Hij heeft nu al veel last van krampjes dus dan stel ik de rijstebloem denk ik even uit. Ik ben er inderdaad ook bang voor dat teveel verandering hem van streek maakt. Dan wordt heel zijn ritme natuurlijk ook weer anders en nu met 5 flessen gaat het ook prima.
De melk is nog de basis, dus ik zou nog 5x200 aanbieden. En dan de hapjes er voor de lekker erbij.. Als hij dan minder gaat drinken, kun altijd nog kijken of je iets minder in de fles doet, of een fles eraf haalt. Volg hem daar in zou ik zeggen.. Nou had ik bij de jongste ook plannen qua bijvoeding, maar hij weigerde zijn hapjes. Dus die heeft tot 7 maand 5x200cc gehad. Daarna ging hij opeens wel eten en gingen we snel naar 3x200..
Nee toen hij een fles liet vallen ben ik gewoon bij 200cc gebleven en toen hij naar 3 flessen ging ben ik ander vocht bij gaan geven, water en thee, maar dat was dus pas met 6 maanden. Zou gewoon doorgaan met 5 flessen zoals je nu doet en dan langzaam groente introduceren als hij dat wil, maar zelfs dat is tot 6 maanden nog geen moeten. En dan merk je 't vanzelf wel als hij met minder melk toe kan.
Hapjes gaan geen fles vervangen Cb zei hier ook naarv4 flessen te gaan maar e red de nacht niet 12 uur er tussen en overdag ook niet langer dan 4 uur er tussen Ik ga binnenkort ook starten met hapjes maar uit ervaring bij zoontje gaat pas na 5.5/6 mnd 1 fles vervallen door hapjes. Fruit bliijft tussemdoortje CB zei wel om met fruit en groente de flessen dan uit te stellen, wie weet?
Onze kleine man heeft tot 5,5 maand op vijf flessen gezeten. Hij kreeg bijvoeding vanaf vier maanden naar dit waren heel kleine beetjes. Dit kan een flesvoeding nog niet vervangen. Toen dit meer werd en hij in de ochtend steeds meer van zijn fles liet staan, heb ik de fles can 23:00 overgeslagen. Hij sliep gewoon door en de volgende ochtend dronk hij zijn fles weer leeg. Veel kindjes worden voor se laatste fles nog wakker, maar die van ons heeft die voeding altijd in zijn slaap gedaan en dronk hem altijd leeg. Dus dit was geen maatstaf voor hem. Toen op de ochtendfles gelet. Normaal dronk hij 180/6 maar ineens liet hij 70-90 staan. Toen heb ik dus de laatste avondfles overgeslagen. Ophogen heb ik nooit gedaan. Van de 200 liet hij meestal wel een restje staan (10-40 cc) dus was ophogen.l niet nodig. Vanaf 6 maanden ben ik gaan oefenen met thee. Even was de ontlasting erg hard, dus deed ik wat meer water in de flesvoeding. Dus 210/6, deed deed hem goed. Hij kreeg genoeg vocht binnen. Nu drinkt hij genoeg thee en eet hij meer vaste voeding. Nu ook een halve boterham dus hij laat zelf al meer van de fles staan. Met vier maanden zag het schema er zo uit: 7;00 180/6 10:00 fruit (eerst ter grootte van een ijsblokje, snel daarna twee) 11:0/11:30 fles 180/6 15:00/15:00 fles 180/6 17:00 warme hap (ijsblokje of zoveel hij wilde) 19:00 fles 180/6 22:30/23:00 fles 180/6
Ik zou hem lekker op 5x 200 houden hoor. Hij geeft vanzelf wel aan of hij die laatste fles nog nodig heeft. Mijn dochtertje krijgt vanaf dat ze 3 maanden is nog maar 4 flessen van 180+6. Ze groeit goed en gaf het zelf aan. Bij het cb zeiden ze dat ik evt 4x210+7 mag geven, maar vind dat wel een hele grote hoeveelheid en mijn dochtertje is hiermee tevreden. Zo zie je maar dat elk kindje weer anders is.