Baby is (veel) afgevallen..

Discussie in 'Voeding' gestart door ratatosk, 16 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Gisteren waren baby en ik bij het consultatiebureau en de weegschaal constateerde dat er maar 400 gram bijgekomen is, in DRIE maanden tijd. Hij weegt nu ongeveer 8300 gram.
    Tot een maand terug woog ik hem ook met de thuisweegschaal (om te kijken hoeveel hij met de ochtendvoeding binnenkreeg) en de laatste keer woog hij ongeveer 8800 gram.

Hij is vreselijk bewegelijk en ziet er prachtig uit, ik maakte mezelf ook geen zorgen tot hij op die weegschaal geweest was. De CB medewerkster maakte de pijnlijke opmerking: "Hij moet meer melk krijgen!" Ik heb mezelf te pletter gekolfd om de kleine altijd van moedermelk te kunnen voorzien en sinds een maand drinkt hij weer uit de borst en heb ik er dus geen zicht meer op.
    Hij gedraagt zich zeker wel tevreden.

Dit krijgt hij binnen, de tijden zijn ongeveer hoor:

07:00
    Ochtendborstvoeding, ongeveer 100-150 ml melk (ja ik heb hem gewogen) en een papje van 110 ml moedermelk en Bambix 6-maanden pap. Deze maken we op en beginnen dan aan 8-maanden pap.

10:30
    Een stuk fruit. Op het kinderdagverblijf eet hij er twee, ik krijg er niet meer dan één stuks in.
    Op het kinderdagverblijf krijgt hij daarna water, thuis borst.

12:30
    Een boterham met smeerkaas, leverpastei, appelstroop, boter, plakje kipfilet. Hij zou best nog een boterham lusten maar ik ben bang om teveel zout te geven.
    Daarna borst.

15:00
    Een rijstewafeltje en borst.

17:00
    Borst.

17:30
    Warm eten. Hij eet meestal niet bijzonder veel.. Ik gebruik die babybordjes van de Etos en leg er zoveel op dat de bodem bedekt is maar niet tot de rand vol en soms eet hij het leeg, meestal niet. Soms zelfs maar een paar hapjes.
    Daarna een bakje yoghurt wat altijd met veel gejuich ontvangen wordt :D.

18:00-19:00
    Borst en daarna een flesje van ongeveer 120 ml moedermelk. Dat flesje (en de melk voor het papje) kolf ik 's avonds laat bij elkaar.
    Hij is namelijk gewend om de melk uit een fles te krijgen omdat ik fulltime gekolfd heb en als ik hem rond 19:00 uur alleen borst geef is hij niet tevreden.

Zou het heel erg zijn dat hij nu afgevallen is? Zou dat komen door een tekort aan melk, of door het vele bewegen?
    Hij wil alleen maar aan de hand lopen/door de kamer tijgeren/alles in de gaten houden.

2. adi

adi Niet meer actief

Maar hij is toch niet afgevallen? Hij is 400gram aangekomen. Na 6mnd gaat het veel langzamer met groei, vooral omdat kindjes veel meer verbranden.

Ter vergelijking: mijn dochter is de eerste 6 maanden bijna 6 kilo aangekomen. De volgende 1,5jaar (!) Is ze in totaal 6kilo aangekomen. En dat is ook in sprongen gegaan, ik cb heeft me ook enorm onzeker lopen maken, heb zelfs een doorverwijzing naar de dietiste gekregen voor mijn zoon. Bij de volgende controle had ie weer alles ingehaald (zonder dietiste of fratsen) enz

Maak je niet druk, hij krijgt echt voldoende binnen en doet het toch goed. Jij ziet hem bloeien en ontwikkelen en daar gaat het om!

3. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ja inderdaad hij ontwikkelt zich als een dolle. Daar maak ik me absoluut geen zorgen over.

Maar wel over het feit dat hij eerst 8800 gram woog (weliswaar op mijn eigen weegschaal, maar die zal toch niet een halve kilo afwijken van de weegschaal van het CB?) en nu weegt hij nog maar 8300 gram.
    Ze hebben me inderdaad weer lekker onzeker gemaakt daar.

4. adi

adi Niet meer actief

Hoe heb jij hem zelf gewogen? Heb je ook een babyweegschaal? Is er een verschil in tijdstippen/voedingen/luiers? 400gram minder aan hem had je echt wel gemerkt zelf hoor.

5. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ik heb hem zelf 's ochtends met kleding aan gewogen, na een voeding en op de babyweegschaal. Dat scheelt natuurlijk alweer 150 gram.
    Ik had juist het idee dat hij zwaarder geworden was!

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Kan ook nog schelen als ie net heeft geplast of gepoept. Al met al kan er tussen tijdstippen op de dag en verschillende weegschalen best veel verschil zitten.

Ik zou trouwens tussen de middag wel de extra boterham geven als hij die wil, is daar geen zoutlozer alternatief voor? Ik ben er altijd wel een voorstander van om kinderen zelf aan te laten geven wanneer ze genoeg hebben :)

Overigens, meer melk?? Wanneer zou je nog meer moeten geven dan? Ik tel zo al 6 a 7 zuivelmomenten op de dag!

7. mamavanlucas10

mamavanlucas10 Actief lid

14 jul 2011
    399
    0
    0
    Hmmm lijkt mij normaal hoor.
    Lucas is nu met 9mnd oud 8400 gram en was ook maar 240 gram aangekomen in 2 mnd tijd.
    Hardstikke normaal zeiden ze hier want Lucas loopt al bijna zelfstandig.Doet dus veel bewegen en is de hele dag aan de sjouw.Veel verbranding dus.Niet erg en heeft een reden.

Hier moeten we nu de melkvoedingen afbouwen (krijgt er nu nog 2 van de 3) en met de 11 mnd oud (volgende cb afspraak) gaat hij volledig over op mee eten met de pot.Geen groeimelk meer dan.

Dus meer melk vind ik nu raar aangeizen hij dus over een maandje of 1 a 2 mee gaat eten met ons.Ik zou lekke rje kindje volgen met eten maar de melkvoedingen niet opvoeren.Mss wat emer brood geven en warm eten en extra koekje tussendoor of fruitje.Lucas krijgt hier in de ochtend een dubbele boterham met pap en in de middag ook maar dan met een banaan erbij.Avondeten warm eten met de pot al mee (zonder kruiden en zout).
    Alles nu in stukken en kauwt (met 1 tand:p) alles naar binnen.

8. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Je kan ook proberen om hem eerst borst te geven en dan bijvoeding. Dan weet je zeker dat hij voldoende melk binnen krijgt.

9. Mayon

Mayon Niet meer actief

Kennisje van mij haar zoontje was niks aangekomen met de 11 mnd controle, deden ze niet moeilijk over op die leeftijd van want at normaal, ging net lopen. Weet niet of dat nog uitmaakt vergeleken bij de 9mnd controle, maar het gaat zeker minder hard dan. En misschien veel in de lengte gegroeid dit keer?

10. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Eh ja vijf centimeter. Is dat veel?

11. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Op zo'n klein kindje wel :)

12. babyproject

babyproject Niet meer actief

Hier vertelde het CB dat er altijd een dipje is in de groeicurve. Ergens tussen 7 en 10 maanden. Een moment waarop ze niet zoveel aankomen, maar idd wel in de lengte blijven groeien. 5 cm is meer dan netjes! Typisch de overgang naar meer bewegen.

Hier hadden wij een klein dipje rond 8 maanden. In 2 maanden slechts 420 gram aangekomen. Terwijl ze in de 2 maanden ervoor 1260 gram was aangekomen. En ze was juist nog helemaal niet zo actief aan het bewegen! Beetje rollen, maar eigenlijk nog weinig verder.

Toen ben ik extra gaan wegen. En was het dipje alweer voorbij. In nog geen 4 weken 580 gram erbij.

Uiteindelijk is ze dus in 3 maanden precies 1 kilo aangekomen.

Rond deze leeftijd gaan ze inderdaad sowieso minder hard groeien. Als je kindje er nog goed en gezond uit ziet zou ik me geen zorgen maken. Misschien vaker naar het CB inloopspreekuur om jezelf gerust te stellen.

Overigens vind ik meer melk echt grote onzin!

13. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    HIer is zoonlief ong net zo oud en weegt ook 8400 gram, igg 2 wkn geleden. Als jij te weinig melk zou hebben, dan zou hij ook niet 5 cm gegroeit zijn lijkt me. ( of zeg ik nu iets heel doms?) Als een kind te weinig krijgt zal naar mijn idee heel de groei stagneren en niet alleen het gewicht.

Maak je niet onzeker over je melk hoor. Hij krijgt gewoon genoeg binnen anders zou hij ook wel in de nacht komen!
    Overigens kun je hem best wel 2 boterhammen geven hoor, dat kun je qua zout beter doen dan smeerkaas geven.

Niet te druk maken!

14. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ik zou de thuisweegschaal niet gaan vergelijken met het cb. Hier op het cb en bij de ka verschilt het ook zeker 300 gram (direct na elkaar gewogen). Zijn beide babyweegschalen maar dan toch anders.

Hier is mijn ventje afgevallen (40 gram in 1 week) en weegt nu 8410 gram. Dit was geen probleem omdat hij nu bijvoeding krijgt, minder flesvoeding en geen rijstebloem meer in de fles. Dat laatste had hij nodig omdat hij met de vorige voeding veel spuugde en hij niet tegen nutriton kan. Verder was alles hetzelfde. Sochtends een poepluier en vlak na de voeding gewogen.

Ik zou me dus niet teveel zorgen maken. Er zijn zoveel factoren die meespelen.

15. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Hou je zelf ook een curve bij op bv.com? Die zijn iets vlakker dan die van het cb, behalve in het begin.

Zou me geen zorgen maken. Volgens mij eet hij behoorlijk goed, beter dan ons meisje ieg! En zij volgt nog altijd mooi haar eigen lijntje :).

16. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Volgens mij ook niets aan de hand! En inderdaad 5cm in lengte gegroeid, dat is prima...

Zou hem tussen de middag ook nog gewoon een boterham geven, de meeste kindjes kunnen goed zelf aan geven als ze genoeg hebben! En die hoeveelheid zout zal ook wel meevallen bij 1 boterham extra... en dan bijv alleen boter erop of zo?

Geen zorgen maken en desnoods tussendoor gaan wegen voor je eigen geruststelling (dan wel bij het cb en niet thuis)!!

Deel Deze Pagina