Laat praten...dyslexie?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Liesken, 2 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liesken

Liesken Fanatiek lid

18 okt 2009
    1.116
    1
    38
    Mijn zoontje is afgelopen december 2 geworden en praat nog amper. Hij brabbelt heel gezellig in zijn eigen taaltje, maar verstaanbare woordjes zijn helaas op 1 hand te tellen.. Qua taalontwikkeling loopt hij dus echt achter en zo langzamerhand begin je je als moeder dan toch een beetje zorgen te maken.

Nu vroeg ik me alleen het volgende af. Mijn man heeft dyslexie, en gisteren kwam hij ineens met de opmerking dat dat ook erfelijk is. Ik dus mijn vriend Google bezocht, en inderdaad lijkt dyslexie voor een heel groot deel erfelijk te zijn. En..1 van de kenmerken is dat kinderen vaak laat beginnen met praten, omdat ze de klanken die ze horen niet goed kunnen omzetten in het zelf produceren van woorden. Zelf begon mijn man ook pas ruim na zijn 2e jaar te praten.

Natuurlijk is het gissen en kan ik mijn zoontje nog lang niet laten testen oid. Maar herkent iemand van jullie dit? En hoe zou je de taalontwikkeling het beste kunnen stimuleren?

2. ona81

ona81 Bekend lid

19 aug 2011
    844
    0
    0
    Heerlijk thuis geweest tot onze zoon 8 manden was,
    Als je twijfelt kan ik je als logopedist het advies geven om behandeling aan te vragen bij een logopedist op het gebied van de jonge kinderen / vroeg behandeling.
    Zijn kan tips geven en indirecte behandeling. Dus niet direct naar jouw kindje toe, maar vooral de adviezen naar jullie als ouders. Deze zijn enigzins algemeen, maar maar ook toegespitst op jullie kindje.

Waar woon je? Je kan eventueel PB'en

3. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Naar de logopediste gaan! Onze kinderen waren en zijn ook late praters.

De oudste had er verder geen problemen mee, maar de 2e werd boos, omdat hij zich niet duidelijk kon maken. Wij zijn met logopedie gestart toen hij 2,5 was. Hij zei toen misschien, max. 10 woordjes, geen combinaties en zeker geen zinnetjes. Nu zijn we 1 jaar verder en loopt hij zelfs voor! We hoeven nu nog maar 1x per maand naar de logo om de ontwikkeling in de gaten te blijven houden.

De jongste is nu 18 maanden en zegt misschien 4 woordjes nu, dus ik denk, dat als de 2e klaar is met logo, we met de 3e kunnen gaan :)

Tijdens de logopedie wacht ik in de wachtkamer en hoor ik dat ze samen de grootste lol hebben. Thom heeft een plakboek en elke week kwam daar iets nieuws in, dat konden we thuis dan ook oefenen.

4. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

het kan ook heel hard gaan qua taal ineens.
    Zo zijn zoonlief tijdens het cb bezoek eind augustus nog heel weinig en ook niet verstaanbaar. Begreep wel alles wat ik zei en aan hem vroeg. Hij was enorm gefrustreerd omdat ik hem niet begreep en had driftaanvallen van meer dan een uur..

Het leek wel of hij bij het cb dacht oja dat praten zal ik ook eens doen. (cb vond het niet raar ook, mocht wel met 2,5 terug komen als ik wilde).

En binnen een week of 2 is meneertje ineens ontzettend gaan praten! Echt een heel verschil en hij ging ineens heel hard. En geen driftaanvallen meer, ook heel fijn.

Zelf kun je hem voorlezen en tegen hem kletsenen inderdaad je zou ook een logopedist kunnen vragen om advies.

5. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Dyslexie is inderdaad erfelijk, maar houdt volgens mij geen direct verband met praten. Wel kan laat gaan praten wijzen op taalproblemen, oa. dyslexie, maar let op, dat kán.
    Dyslexie is een automatiseringsprobleem in de klank/tekenkoppeling op woordniveau. Bij leren praten heb je niks aan die klank/tekenkoppeling. Het praten op zich heeft er dus niks mee te maken. Wel met de taalontwikkeling in het algemeen. Als je het idee hebt dat je zoontje hierin ondersteuning nodig heeft zou ik idd naar een logopediste gaan. Krijg je in ieder geval advies en evt. behandeling.
    Mocht je zoontje later wel dyslectisch blijken, dan heeft hij er alleen maar voordeel van dat zijn taalontwikkeling wel op peil is.

6. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Mijn zoontje is ook laat met praten. Ik maak me er niet druk om. Hij kent al wel heel veel woordjes, alleen zijn die vooral voor mij en mijn vriend verstaanbaar. Ik merk wel dat het steeds beter gaat en zo lang er vooruitgang in zit vind ik het prima.
    Als ik echt geen enkele ontwikkeling zou merken, dan zou ik een logopedist inschakelen. Bij ons op het consultatieburo vinden ze woordbegrip belangrijker dan zelf praten, ook nog in deze leeftijdsfase.

7. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoon was een late prater en praat nu beter dan velen uit zijn klas, Ik heb me er nooit druk omgemaakt. Hij had zijn eigen taal toen die ik alleen kon verstaan en was ook altijd zijn talk. na zijn 3e heeft hij een enorme sprong gemaakt en praat nu echt heel goed! Zijn meester zei ook al dat hij heel goed kan praten nu en moeilijke woorden gebruikt in goed zinsverband.

8. Liesken

Liesken Fanatiek lid

18 okt 2009
    1.116
    1
    38
    Ik denk dat ik het nog even aankijk, maar als hij richting 2,5 jaar nog amper een woord zegt dan ga ik wel actie ondernemen. Zou het ook jammer vinden als hij onnodig een achterstand oploopt.
    Maarja..hopelijk valt binnenkort het kwartje en begint hij lekker te kletsen :)

9. san1981

san1981 Actief lid

8 sep 2008
    218
    1
    18
    Als je binnenkort nog nast het cb gaat kaart het eens aan. Mocht je het niet vertrouwen laat het dan uitzoeken. Er zijn testen om de taalontwikkeling te meten. Hoe eerder je erbij bent hoe meer resultaat bij behandeling. Als het nodig is.
    Succes!

Deel Deze Pagina