Raar, 2 jaar geleden was dat nog met 7 maanden. Nu is dat ineens met 6 maanden geworden hier. Omdat ze dan de kauwbeweging kunnen oefenen. Nouja, ik heb al gezegd dat ik dat niet ga doen. Laat hem eerst maar zijn groente en fruit goed leren eten. Vonden ze ook goed trouwens, maar ik blijf het raar vinden. Is dat overal zo, of is dat ineens een ingeving van ons cb?
Nee is niet overal zo, hier iig niet. Overigens lukt brood hier pas sinds deze week, eerder was het alleen maar kokhalzen. Vanaf 7,5 maand geven wij granenpap en daar gaan we mee door tot hij een boterham kan eten
Hier was het 'advies' (hebben ze niet gezegd maar stond in een foldertje dat ze me mee gegeven hebben) met een maand of 7 a 7,5 te beginnen met een boterham.
Ieder consultatiebureau geeft andere adviezen. Het komt echt niet op een maandje aan. Als ik om mij heen hoor, van vriendinnen die ook kindjes hebben in de leeftijd van mijn zoontje of iets ouder, dan is het overal net iets anders. Zelfs wat jij ervaart, dat het bij een eerste kindje nu anders is als bij een tweede. Het begint soms al bij de kraamhulp met die verschillen (hoe bedje op maken, hoe flessen na het steriliseren te bewaren, hoe melk aanmaken met kraanwater of niet etc etc) Volg gewoon je gevoel, waar jullie je goed bij voelen.
hier ook dat advies met 6 maanden omdat mijn kindje aan de lichte kant was. Ik vond het ook een raar advies... in melk zitten meer calorien dan in brood. Maar mijn kindje is wel helemaal gek op brood en hij at met 6 mnd ook zo een boterham weg, dus uiteindelijk heb ik het advies wel opgevolgd
Maar wat is dan het advies? Om meteen met groenten, fruit en brood te beginnen in 1 maand tijd? Ik bedoel, advies is toch om met 6 mnd met bijvoeding te beginnen, dan lijkt het me toch ook veelste snel gaan om dan ook meteen met brood te beginnen? Ik ben gewoon met brood begonnen toen groente en fruit goed gingen en ze daar wat aan gewend was.
Het CB hier adviseert met 6 maanden: fruit, groente en "eventueel oefenen met broodkorst". Ik zou ook gewoon wachten tot groente en fruit goed gaan en dan pas iets nieuws (brood dus) introduceren. Als je met G&F al vroeg bent begonnen kan brood dus best met 6 maanden. Maar zo niet, dan is 7 maanden ook echt niet te laat ofzo.
hier was het idd met 6 maand beginnen met een broodkorst.. hilarisch spannend was dat hoor Nu waren wij al vroeg begonnen met bijvoeding, maar ook ik heb zoiets van die broodkorst wacht maar even hoor. eerst maar even goed groente en fruit eten, dan pap en dan brood(korst) En als het ff kan van die late fles af, *gaap*
Ik word echt 'schijtziek' van die onderbouwingen die CB geeft voor hun adviezen. 'begin maar brood dan leert ie kauwen' 1. ze adviseren je dus om granen te introduceren. Waarom zijn granen nu wel verantwoord met 6 maanden, terwijl het een tijd terug 7 maanden was? 2. met groente en fruit kun je ook prima oefenen met kauwen, daarvoor heb je geen brood nodig 3. en inderdaad, het is nu ineens de bedoeling om met alles tegelijk te starten qua bijvoeding? Hier was het advies ook om rond 7 maanden te starten met brood. We zijn rond 7,5 maanden gestart, toen groente en fruit redelijk gingen.
Wij zijn nog niet begonnen met brood. Over een paar weken denk ik. Eerst voldoende groente en fruit en dan pas een broodkorstje. Kauwen: Hier word op alles, maar dan ook alles gekauwd dusss... Ik dacht altijd dat het met gluten te maken had?
Nou, 6 maanden is 't advies maar iedereen gaat uit van 4 maanden. Mn dochter kreeg bij 6 maanden 3 weken te horen dat ze te weinig eet en teveel flessen. 5 flessen en fruit en een beetje groenten. Waarop ik zei "Ze eet net 3 weken, en ze eet al fruit EN groenten!" Oh, nee dan is het niet erg.... De meeste kindjes eten al met 4 maanden hoor je dan. En papfles? Nee die geef ik niet, vind ik niet nodig en ze vind het vies. "Oh, de meeste kindjes..."
Was het advies: bij 4 maanden fruit + groente, bij 6 maanden brood? Of: in plaats van pap (vanwege die kauwbeweging)? Brood vervangt trouwens geen fles, het komt erBIJ.
Hier kreeg ik het advies van Stefan Kleintjes om met 6 maanden een broodkorst te geven zodat ze alvast aan een klein beetje gluten kon wennen en met 7 maanden uitbreiden naar een boterham.
ons cb adviseert om met 8 maanden met brood te beginnen. Maar ik woon ook in Belgie dus is helemaal anders. 6 maanden vind ik zelf wel te vroeg.
Lijkt me een persoonlijke brainwave van je CB-juf hoor. Je hoort inderdaad wel dat er met 6 maanden af en toe een broodkorst gegeven kan worden. Gewoon om te oefenen, sabbelen, bijten, smaak leren kennen.
Ik vind ook het "brood om te leren kauwen" wel tegenstrijdig met het foldertje over voeding wat je meekrijgt waarin alleen maar gepureerd eten (groente, fruit ) genoemd staat. Op groenten & fruit kan je toch ook leren kauwen?
Hier zijn we vandaag gestart met een boterham.. Merk namelijk nu pas dat ze echt gaat kauwen op bijv. haar fruit en groente, voorheen was het hap slik weg dus durfte het eerder niet aan. (gevoelskwestie waarschijnlijk) Het ging er overigens met gemak in, ze vond het heerlijk en leuk, en dan vooral het zelf stukje voor stukje pakken van haar bordje
Bij ons is het zelfs zo erg dat de adviezen per CB in de stad verschillen... ik ga naar 1 vast CB maar toen ons meisje een paar weken oud was ging ik wel eens naar een inloopspreekuur op een andere... daar verschilden de adviezen dus ook... Wat ik me wel afvroeg... beetje offtopic... waarom moet je beginnen met een broodkorst? Is het tussenbrood zeg maar niet veel zachter?
Juist daarom! Omdat dat middenstuk een plakkerige deegbal wordt die aan het gehemelte blijft plakken! Ik heb altijd biobrood en dat is een stuk steviger dan supermarktbrood. Op een oude broodkorst, kapje of zelfs geroosterde boterham is het lekker knagen. Vinden ze ook lekker als er straks tandjes komen!