Tot 6 maanden zou ik het sowieso andersom doen: eerst fles, en daarna wat hapjes. Want ze groeit nog op melk, en niet op bijvoeding. Bijvoeding mag vanaf 4 maanden, maar in beginsel mag het geen melkvoeding vervangen, omdat deze nodig is voor de groei en voedingsstoffen.
Vanwege de reflux iig starten met groente en eerst even goed afwachten of dat goed gaat. Als groente goed loopt, dan kun je ook fruit gaan geven, (bevat meer zuren, als voeding toch omhoog komt, is dat helemaal vervelend bij reflux ). Ik gaf het steeds tussen twee flessen in, in de ochtend, omdat ze 's middags toch vermoeider en jengeliger is al. Eerste twee pogingen hier gingen voor de reflux wel goed, maar leverden gigantische darmkrampen op. Sinds dit weekend weer begonnen en nu gaat het wel goed en vandaag ook gestart met een fruithap en dat ging vandaag iig goed In eerste instantie zullen ze er niet echt minder om drinken nog en zodra ze dat wel gaan doen, kun je een hapje ook na een fles geven, als de minimale hoeveelheid van 500 cc in het gedrang komt.
Heb je dat gewogen? Want dat lijken mij erg grote ijsklontjes... 2 ijsblokjes zou dan 80 gram zijn, en dat eten ze in het begin echt nog niet weg hoor! Als ze een eetlepel wegkrijgen is dat al veel, die eerste keren.
De eerste week at hij hier een paar lepeltjes uit mijn zelfgemaakte potje. Ik at dan zelf de rest op, vond het toch zonde om weg te gooien en het smaakte best goed Nu twee weken later eet hij het potje (3 eetlepels) zelf helemaal zonder moeite op en hij laat er geen melkvoeding voor staan.
Ik had dat van de ijsblokjes gevonden op een site met babyvoeding. Is het niet zo dat ze na de melk geen honger meer heeft en dus niet gaat happen? Als ik bijv. anderhalf uur na de voeding ga proberen dan heeft ze nog geen honger en lijkt het mij dat ze oom nog niet hapt?
Als ze er totaal niet naar taalt, zou ik gewoon niet starten met bijvoeden. Dat lijkt me signaal genoeg dat ze er niet aan toe is. Hier wil ze wel echt eten, een uur na de fles, en eet dan echt wel goed. Doen ze dat nog niet, dan lekker niet doen
Haha ik zie t. Dochterlief kauwt heel erg (ook op een babylepel) dus wie weet. We gaan het zien morgen!
Hallo allemaal! Met interesse zitten lezen, want wij gaan dit weekend starten met de eerste hapjes...zo leuk! Ik wil zelf groentehapjes maken en beginnen met worteltjes of bloemkool. Nu las ik dat pompoen ook heel geschikt is als eerste groente. Pompoen heb je op dit moment wel in de diepvries als ingevroren groente...maar nu mijn vraag; weet iemand of je hier dus ook meerdere porties van kan maken en kan invriezen? Het is immers al een keer ingevroren geweest..? En dan nog wat -off topic- Hoe krijgen jullie je kindje van vier maanden al op zo'n handig schema van 5 flessen? Wij zitten toch echt op 6 flessen met overdag drie uur ertussen en ik krijg dit maar niet opgeschoven...iemand daar tips voor? Groetjes LadyT
Even op navolging van mijn vorige bericht...ons "schema" ziet er zo uit op dit moment: 1. Tussen 6-7.30 fles 150/5 2. Tussen 9-11 fles 150/5 3. 13-14 fles 150/5 4. 17.00 fles 150/5 5. 20.00 fles 150/5 6. 23.00 fles 180/6 Onze man is nu 6700 gram. Iemand nog suggesties over wanner groentehapje doen of suggesties hoe schema aan te passen? We proberen regelmatig grotere fles overdag, maar dan drinkt hij toch ong. 160cc en heeft met drie uur weer trek..
Eigenlijk moet je dat niet aan de moeder vragen, maar aan het kind ieder kind is anders en eet en drinkt anders. Op zich, zes of zeven eetmomenten op een dag zijn aan te raden boven maar vier of vijf keer een grote plens melk, dus je kunt je zoon een compliment geven, hij doet het keurig. Niet gedwongen gaan schuiven, je zoon geeft zelf wel aan wanneer hij aan een ander ritme toe is. Zelfde geldt voor vast voedsel: als je even geduld opbrengt komt er vanzelf ruimte op de dag om dat te geven.
Dat is een heel mooie dagverdeling voor een kind dat net 4 maanden is geworden. Gewoon even wachten met vast voedsel, als hij er echt aan toe is komt er vanzelf ruimte voor op de dag. Als hij tevreden is met zijn melk, waarom dan al hapjes geven?