schema (net) 5 maanden

Discussion in 'Baby en dreumes' started by mupet, Jan 11, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mupet

mupet Fanatiek lid

Jan 12, 2011
    2,182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames

ik ben weer eens benieuwd naar jullie schematjes met jullie kleintjes van rond de 5 maanden

hier nog steeds namelijk geen schema, slaapt ook nog niet door, en slaapt overdag ook bijna niets. En nu na weer een ziekenhuisopname (de 2e) heb ik totaal niets meer over wat van ongeveer een soort van schema haha

het is ook niet zo dat ik mijn mannetje precies in een schema wil hebben, maar ik weet dat het bij mijn oudste veel rust en regelmaat bracht. en ik hoop zo ook een soort van vaste slaaptijden te creeeren (tjees hoe schrijf je dat woord?! haha) om dan te hopen dat als hij op vaste tijden op bed ligt hij dan ook moe zal zijn...(vertelde cb me?)

maargoed omdat elke nacht anders is, is elke dag het drinkschema anders en daarmee dus ook de (eventuele) slaaptijden

Nougoed, dus gewoon benieuwd wat jullie kindje op een dag krijgt qua voeding en of jullie soort van schema hebben met slapen/ dag indeling :)

alvast bedankt!

2. angel229

angel229 Niet meer actief

8.30 wakker worden -> fles
    slapen
    +/- 10.30-11.00 fruit
    slapen tot +/- 13.00 -> fles
    Na fles spelen/slapen
    17.00 fles
    18.30 groente
    21.00-21.30 fles
    Slapen tot 8.30-9.00 volgende dag

3. mupet

mupet Fanatiek lid

Jan 12, 2011
    2,182
    0
    0
    NULL
    NULL
    zo dat lijkt me echt een heerlijk schema!

ik zit hier nog wel met 6 flessen, maar wie weet als hij meer vast voeding gaat eten (nu pas begonnen met groente, ging best goed, half potje per x op)

en hoe lang slaapt ze dan ongeveer per slaaptje?

dat hij ook minder flesvoeding nodig zal hebben

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Met 5 maanden was het bij beide kinderen:

8:00 180/6
    10:00 - 11:00 slapen
    ongeveer 12:00 180/6
    13:00 - 15:00 - 15:30 slapen
    ongeveer 16:00 180/6
    19:30 180/6
    slapen

Zoon zijn we gaan bijvoeden met 5 maanden en dochter met 6 maanden en zijn begonnen om lunchtijd groenten te geven voor de fles.

5. mupet

mupet Fanatiek lid

Jan 12, 2011
    2,182
    0
    0
    NULL
    NULL
    ow heerlijk hoor

ja omdat mijn zoontje dus ook echt bijna niets slaapt overdag en dus snachtso ok nog niet doorslaapt is het best moeilijk om een beetje een goed schema te maken

en daarbij ook nog dat als ik werk hij om half 7 zijn eerste fles moet hebben.

ik zie ook dat jullie toevallig allebij 4 flessen op een dag geven ik hoop hier ook naar 5 voedingen te gaan, maar nu heeft hij ook nog het rota virus en veeeeel diaree dus geef ik hem liever nog juist extra voeding/vocht

maar wat ik zeg, met die vaste voeding er straks bij gaan er misschien al sneller wat flessen af :)

6. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik ben van mening, een paar vaste dingetjes mag best maar pin je echt niet vast op een schema!

Ik vind dit ''onnatuurlijk'' en dan niet dat kindjes met een schema slechter af zijn hoor echt niet!! Maar ik vind het ook zeker nog niet per se nodig!

Kwam hier vanzelf!

wel had ik vaste bedrituelen

7. katjepatatje

katjepatatje Actief lid

Jul 8, 2009
    144
    0
    0
    Frankrijk
    Op die leeftijd had ik ook niet een echt schema. Wel soms dingen die in een bepaalde volgorde gebeurden (bijv. middagslaapje, borstvoeding, luier verschonen, naar buiten). Baby's zijn denk ik tevredener als je goed luistert naar hun behoeften (en dat gaat niet op de klok ;)).

Sinds mijn kereltje een jaar is, merk ik wel dat hij heel veel heeft aan regelmaat, maar dat is alweer een stuk ouder.

8. kiki1986

kiki1986 Bekend lid

Mar 27, 2011
    629
    1
    16
    omg. rotterdam
    mijn schema is nu
    7:00 wakker
    7:30 fles 180/6
    8:00 slapen
    10:00 wakker
    10:30 fruithapje
    11:30 fles 180/6
    knuffelen en spelen tot ongeveer 13:00
    +/- 13:00 slapen
    15:30 fles 180/6
    18:00 groentehapje
    19:30 fles 180/6
    daarna nog even knuffelen en dan gaat ze rond 20:00
    naar bed en slaapt ze tot de volgende ochtend

9. angel229

angel229 Niet meer actief

Hier is dat 'schema' er eigenlijk ook vanzelf ingeslopen. Ook het grote voordeel hier is dat ze niet naar een kdv of iets dergelijks gaat. Ze slaapt dus eigenlijk iedere dag minimaal tot 8.00 uur. Dat wil ik er zo ook in houden want dan hebben mijn man en ik tijd om brood te smeren en te zorgen dat ik naar mijn werk kom.
    We kijken ook op de eerste plaats naar haar behoefte. Dat hebben we van begin gedaan. Als ze sliep en ze moest een voeding lieten we haar slapen tot ze wakker werd (kinderen die honger hebben worden toch wel wakker, advies van mijn baas (huisarts)). Gaf ze eerder aan dat ze honger had kreeg ze eerder. Met flessen laten vallen is een kwestie van proberen. Wij zaten in overleg met het CB binnen no-time al op 5 flessen en daar deed ze het super op. Is denk ik ook per kindje verschillend.

Hoe lang ze tussen de flessen/hapjes door slaapt durf ik echt niet te zeggen!

10. Lineke81

Lineke81 Lid

Nov 24, 2011
    73
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Onze kerel is bijna vijf maanden en we zijn soms ook aan het zoeken. Sinds gisteren weer op het volgende schema. Zaten we voor zijn oorontsteking ook op.

6.30 uur wakker
    7 uur fles 190/6
    7.30 slapen of naar gastouder
    9 uur wakker en spelen
    10.30 flesje 190/6
    12 uur slapen
    13 uur wakker
    14 uur fles 190/6
    Wakker tot volgende fles, meestal wandelen
    17 uur 190/6
    18 uur slapen
    20 uur wakker maken en fles 220/7 + pap
    Slapen tot 6.30

Ik vind dit wel fijn maar het verspringt ook vaak als hij slaapt.

11. mupet

mupet Fanatiek lid

Jan 12, 2011
    2,182
    0
    0
    NULL
    NULL
    het is ook echt niet dat ik hem persee een schema wil opleggen

maar omdat het zo'n onrustig mannetje is en mijn oudste het heel goed deed toen ze een vast schema had (kmoest er ook echt niet van afwijken want dan was het foute boel) en ik hoorde dat als je je kindje op vaste tijden in bed legt ze dan ook op den duur op die tijden moe zijn,

dacht ik van misschien brengt het hem wel rust als hij een beetje een schema heeft zodat hij weet wat hij kan verwachten

maar goed, dat lukt hier dus gewoon ook nog niet omdat hij snachts altijd nog een x wil drinken en dat is altijd op verschillende tijden dusja dan kom je overdag ook weer in de war

12. hellen83

hellen83 Actief lid

Nov 16, 2008
    461
    0
    0
    de mijne is nog iets jonger maar heeft veel behoefte aan regelmaat
    ik doe het ongeveer zo

05:30-07:00 fles 150/5
    op schoot - zelf spelen in bv box-slapen(slaapritueel) (of naar kdv)
    8:30-10:00 fles 180/6
    op schoot - er op uit- slaapt in auto of wagen)
    12-13 fles 180/6
    op schoot- zelf spelen in bv box- slapen(slaapritueel)
    15:30- 16:30 - fles 180/6
    op schoot- spelen in bv schommelstoel- slapen (slaapritueel)
    wakker even knuffelen soms in bad
    19-20 fles 180/6
    even op schoot en slapen

hij is soms ook eerder wakker dan hij de fles mag en dan volg ik ook even op schoot (knuffelen)-zelf spelen- fles

slaap ritueel is altijd op de commode schone luier, even liedje zingen/ geluidjes maken, in de snug en tug en dan in bed, tut geven aai over hoofdje en over zijn lichaam en zeg vaak slaap zacht en loop weg.
    soms huilt/moppert hij even dan ga ik met een paar minuten terug en herhaal ik de tut aai over hoofdje en lichaam en zeg slaap zacht.

je wilt je kind niet te veel in een schema maar sommige kids hebben behoefte aan regelmaat en voorspelbaarheid.

succes, ik weet helaas ook dat het niet altijd lukt en zeker niet door ziekenhuis bezoeken

Share This Page