Wie o wie heeft hier ervaring mee? Onze jongen is nu bijna 5 maanden en krijgt sinds een weekje of 2 een paar groentenhapjes elke dag. Hij is er ook wel echt aan toe want elke keer als wij iets eten valt letterlijk z'n mond open! Ook sabbelt hij veel op z'n handjes (geen tandjes te bekennen) en is hij helemaal gebiologeerd als hij eten ziet. Maaarrr....sinds hij een maand of 3 is heeft hij last van eczeem gekregen. Niet heel erg maar sinds een paar dagen heeft hij ineens wel heel veel ruwe rode uitslag op zijn buikje. Kan dit door het bijvoeden komen? Hij heeft de afgelopen 2 weken steeds dezelfde groenten gekregen en dat ging telkens goed.. (wortel, sperzieboontjes en bloemkool). Kan ik nu weer beter stoppen met de bijvoeding? Ik krijg steeds verschillende adviezen dus ik zie door de bomen even het bos niet meer.. Kan iemand me hierin advies geven? Wat is wijsheid...? Mag je wel gewoon bijvoeden als je kindje eczeem heeft?
Nee hoor veel babies hebben eczeem tot ongv. een jaar. Het hoeft geen allergie te zijn. Hier ook een kerel met een zeer gevoelig huidje. Niet te lang of heet in bad doen, badderen met balneum en smeren met vaseline. Het lijkt er ook wel de tijd voor. Ik zit onder de vlekken en mijn kerel ook.
Het kan een allergische reactie zijn, maar het hoeft niet. Zolang je kindje niet extreme last heeft, zou ik het bijvoeden niet per se staken. Ik zou wel voor een 'allergie-vriendelijk' introductieschema kiezen, en de bekende allergenen echt pas laat introduceren. Op de site van borstvoeding.com staat een rustig introductieschema, mocht je zelf niet op de hoogte zijn van wat veelvoorkomende allergenen in voedsel zijn. Koemelk, soja, ei, noten en pinda's, vis en schaaldieren, kiwi en aardbei; die zou ik in elk geval niet snel gaan geven. Beide kinderen hebben af en toe eczeem. Zoon had het nogal ernstig als baby, al heb ik dat toen nooit aan voeding kunnen linken. Dochter reageert qua voeding nergens slecht op, zoon is helaas zwaar allergisch voor cashew en pistache (en licht astmatisch, denk ik).