Vanaf welke leeftijd "straffen"

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Debstertjuh, 6 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Debstertjuh

Debstertjuh Actief lid

22 mei 2010
    479
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben benieuwd vanaf welke leeftijd jullie je kindje zijn gaan "straffen". Straffen klinkt ook weer gelijk zo erg. Maar ik bedoel meer vanaf welke leeftijd jullie je kindje zijn gaan corrigeren. Onze dreumes van ruim 16 maanden is heerlijk ondeugend en lijkt zich van het woord nee erg weinig aan te trekken.
    Op de bank lopen, tafel klimmen en met spulletjes gooien zijn nu favoriet. Hoe zijn jullie hier mee om gegaan met jullie dreumes van deze leeftijd?
    Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, van negeren tot even appart zetten. Maar heb nog niet echt iets gevonden wat lijkt te werken bij ons mannetje...

2. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    vanaf 18 maanden. Ze kreeg 2 keer een waarschuwing en de 3de keer tel ik tot 3 en als ze bij 3 nog niet luistert dan gaat ze in de hoek.

Afleiden werkte toen niet meer.

3. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Onze oudste vanaf een maand of 15. Ze is erg slim en bijdehand en had erg goed door wat we probeerde te doen met afleiden ;)
    Ze kreeg ook 2 waarschuwingen en ging daarna bij de deur.
    Op de een of andere manier heb ik het idee dat dat bij onze jongste wat jonger wordt. Die is nog een standje bijdehandter ;)

4. Debstertjuh

Debstertjuh Actief lid

22 mei 2010
    479
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar bleven jullie kindjes wel op de plaats waar jullie ze wegzetten dan?

5. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
  6. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    In het begin niet maar na 3 keer wel, ik zette haar gewoon steeds terug.

7. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier denk ik ook vanaf ongeveer 1,5 (18 mnd) of zo??
    Krijgt eerst een waarschuwing en als ze niet op houdt of niet luistert moet ze even in de hoek staan... Werkt hier wel goed hoor!
    Ze krijgt altijd wel nog even uitgelegd waarom ze er in staat...
    Bleef overigens (tot onze grote verbazing) gewoon in de hoek staan hoor!

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn dochter is 26 maanden en die heeft nu misschien 3 x 'straf' gehad. Oftewel.. ze had iets stouts gedaan en moest even in het hoekje of op de trap zitten.
    Verder straf ik eigenlijk niet. Ik kan haar wel even wegzetten als ze een driftaanval heeft. Meestal laat ik haar maar even maar tijdens het eten of als zoonlief even aandacht nodig heeft, dan zet ik haar wel even op de gang met de deur open (kan ze altijd terugkomen wanneer ze weer rustig is). Ik ben dan niet boos maar vertel haar wel dat ik haar niet gezellig vind en dat ze terug mag komen wanneer ze klaar is met huilen / boos doen.

Corrigeren hebben we altijd gedaan. Bij zoon was dat bijna aan dovemansoren en moesten we soms even echt ingrijpen (in de box zetten of even in de kinderstoel: even wat anders doen). Dochterlief is erg zoet en luistert gemakkelijk. Dat begon toen ze zich op gingen trekken tot staan dus met een maand of 8-10 en eigenlijk bij zoon eerder want die ontdekte de draden van geluidsintallaties e.d. toen hij kon tijgeren (6 maanden)

Straf krijg je hier als je iets doet waarvan je weet dat het stout is, niet wanneer iets gewoon vervelend is voor mama of papa. We leggen uit en herhalen tot we een ons wegen (helaas... geen goed lijnplan). Dat werkt hier aardig goed.

9. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    @cygnet heerlijk een "zoet" kindje. Ons meisje is een ontdekkingsreiziger en gaat daarin vaak een stapje te ver.

Ze gaat alleen in de hoek als ze slaat of de hond pest(slaan, oren trekken) of aan of op dingen zit waarvan ze wel weet dat het niet mag.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.958
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #10 tupp, 6 jul 2012
    Laatst bewerkt: 6 jul 2012
    Vanaf het moment dat onze zoon zich kan optrekken (en dus aan dingen zit waar hij niet aan mag komen) zijn we hem gaan waarschuwen en weghalen bij dingen waarvan hij moet afblijven. We doen dat (nog steeds) consequent op dezelfde manier.
    "Dat is van ... en niet van XXX. XXX moet er dus afblijven."

Inmiddels kan hij het hele riedeltje mee zeggen. En uiteraard zegt hij graag zijn eigen naam na "Dat is van ..." En dan voegt hij er aan toen " En niet van mama". Maar daar lacht hij wel bij. Dan is hij even ondeugend. Ik zeg dan meestal iets strenger: "Nee XXX. Leg dat eens terug." Over het algemeen doet hij het dan wel. Maar als hij het niet terugzet (of te lang treuzelt) pak ik het gewoon af. (Gevolg: brullend kind. Niks mis mee; leermoment.)

En zo doe ik dat met andere dingen ook. Als hij iets doet wat niet mag, ga ik naar hem toe. Ik zorg dat hij mij aankijkt en zeg dat het niet mag. Meestal stopt hij dan wel. Of hij blijft vlakbij het 'verboden' object treuzelen en dralen. Zijn bedoeling is dan wel duidelijk. :) Ik hou hem dan in de gaten, maar ondertussen doe ik net alsof ik niet kijk. Zodra hij er dan weer naartoe gaat of zij hand uit steekt, zeg ik "Denk erom XXX, niet aankomen!" (Hij kan maar vast leren dat mama ogen in haar achterhoofd heeft. ;)) Over het algemeen is dat wel genoeg. Soms waarschuw ik nog wel even: straks wordt mama boos.

Als hij bezig blijft met hetgeen wat niet mag, pak ik hem gewoon op en zet hem even ergens anders neer. Ik zeg er dan wel bij waarom. ("Ik heb net gezet dat ... niet mag.")
    We hebben geen vaste strafplek. Hij weet het dondersgoed als iets voor straf is. En hij weet ook precies wat niet mag. Meestal brult hij dan even heel hard. (Dat wordt genegeerd.) Na een paar minuten loopt hij alweer door de kamer, met een nep-huiltje. Heel grappig, om het zo huilend door de kamer te zien kruipen met een auto, haha. Even later is hij het wel weer vergeten.

Af en toe heeft hij periodes met hele dwarse buien. Dan blijft hij bezig doorgaan, ook als we al gewaarschuwd hebben en hem apart hebben gezet. Soms blijft hij niet steeds hetzelfde doen, maar gaat hij achter elkaar allerlei andere dingen doen waarvan hij weet dat het niet mag. Als ik hem een paar keer weggehaald heb van plekken waar hij 'stoute' dingen doet, gaat hij meestal zelf huilend op de grond liggen. Als ik het eerder zat ben dan hij, laat ik hem even bij mij op schoot zitten. (Wel in de 'houdgreep' ;) Hij blijft niet vanzelf zitten.) Dan moet hij echt even uitrazen. Zodra hij kalmeert, krijgt hij wat te drinken. Meestal lezen we daarna even een boekje tot hij weer helemaal rustig is. En dan gaan we weer lekker spelen.

11. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Wij zijn stellig en zeggen nee als iets niet mag en halen haar desnoods daar weg of nemen haar iets uit handen zonodig. Dan gaat ze heel hard boos huilen en op de grond liggen, en zodra dat iets minder wordt proberen we haar af te leiden zodat het weer leuk wordt. Meestal werkt dat prima, of soms moet het 2 of 3x achter elkaar tot ze het snapt of zich erbij neerlegt.

Laatst heb ik haar echter 2x een minuut op de gang gezet :$ toen ze in haar eentje op de bank bleef "pingen" (springen) zonder een van ons erbij. Ze was er al eens hard vanaf gekukeld toen ik haar net kon vangen dus ik vond het echt gevaarlijk. Nee zeggen hielp niet genoeg, ze klom steeds weer vrolijk op de bank nl en ik zag het niet zitten om haar 1000x van de bank af te halen terwijl ze er een spelletje van maakte.

De eerste keer werd ze boos, en liep vrolijk weer naar de bank om te "pingen" toen ik haar naar binnen haalde. Toen direct weer van de bank gehaald en op de gang gezet en daarna had ze het echt begrepen. Ik was eigenlijk verbaasd dat het zo'n indruk op haar maakte.

12. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    #12 miis, 7 jul 2012
    Laatst bewerkt: 7 jul 2012
    tja ehct straf is het niet, maar voor hem wel heel duidelijk dat hij te ver is gegaan...
    als hij bijv na een x waarschuwingen iets gooit waarvan hij weet dat het niet mag, loop ik er direct naar toe, zet hem op zn billen, maak zn handen leeg...(zet hem ergens neer waar hij nergens aan kan zitten).. dan spreek ik hem streng toe en kijk heel boos "kijk mama aan, in de ogen, mag niet, gaat kapot, niet leuk, stout blabla( hij moet me blijven aankijken) ...en dan moet hij een paar tellen blijven zitten...

zodra hij een aanstalte maakt om op te staa, steeds consequent corrigeren, zodra hij "luistert" dus blijft zitten, paar tellen....dan praat ik weer heel normaal n zeg ik, dat ga je niet meer doen heh, sorry mama...en dan geeft hij een kusje en knuffel en dan geef ik hetgeen terug waar hij mee speelde...en merk dan dat hij het ehct begrepen heeft want vervolgens speelt ie er weer normaal mee...

Maargoed mn zoontje is best ondeugend, maar vind hem nog niet echt stout...hij wordt ook nog niet driftig enz, dus soms heeft ie zo'n dag dat ie lekker uitprobeert, maar vaak luistert ie al bij waarschuwingen

Maar deze "methode" doe ik al vanaf dat hij gecorrigeerd moest worden, natuurlijk wel minder uitgebreid, maar is dit dus wel gewend sinds jongs af aan

13. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Zeker niet hahaha maar volhouden werkt. De eerste keer straffen heeft ongeveer 20x terug zetten gevraagd ;) Maar na 3-4x straf had ze door dat het geen nut had en bleef ze netjes staan. Uiteraard nog wel met de nodige sirene ;)

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ja, ééntje zoet en één echte doerak!! Hou het lekker in evenwicht. (Ach, zoon is eigenlijk ook niet stout maar wel heeeeeeeeeeel ondernemend)

15. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Nou... hier gaat 't eigenlijk net zo! Wat grappig om te lezen!
    Alleen is het hier een jongetje en die luistert over het algemeen best goed. We zitten nu wel midden in de fase van 'de blik'. De blik met ondeugende ogen, richting ons.. terwijl hij heel goed weet dat wat hij aan het doen is niet mag... Erg komisch eigenlijk, maar dat mogen we niet laten merken hè! ;)

In wat lastiger situaties waarbij ik echt tot 10 moet tellen en dan weer moet herhalen wat ik al 5 keer heb gezegd, loop ik af en toe ook de ruimte even uit om 'm even te laten afkoelen (en ik ook). Hij 'huilt' dan zo op zijn manier, maar als ik een halve minuut weg ben, zit ie ook zo weer te brabbelen en te spelen, en te lachen als ik weer binnenkom. Voor mij een teken dat 't toch echt krokodilletranen waren. ;)

16. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Echt straffen doen wij (nog) niet. Wel corrigeren.
    Ik heb er wat artikelen over gelezen en het schijnt dat een kindje pas vanaf ongeveer 24 maanden een 'geweten' begint te ontwikkelen.
    Dus waar het voor ons lijkt dat ze heel goed weten dat iets niet mag, valt dat kennelijk wel mee. Het is meer dat ze hebben geleerd dat bij een bepaalde actie een bepaalde reactie van papa/mama komt. En ze onderzoeken of diezelfde reactie volgt als ze de actie herhalen (en herhalen en herhalen en herhalen :D).
    Bewust 'stout' zijn en bewust iets doen waarvan ze weten dat het niet mag, komt dus kennelijk pas na 24 maanden.
    Het is dus wel belangrijk dat je voor die tijd consequent handelt/corrigeert omdat ze onderzoeken of iedere keer dezelfde reactie volgt op bepaald gedrag. Als iets soms wel mag en soms niet, dan is dat erg verwarrend.
    Het klinkt voor mij logisch en het past bij onze opvoedstijl, dus wij doen het zo.

17. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik corrigeer Yara al weer ff hoor, weet niet precies wanneer.
    Kleine dame heeft heel goed door als ze iets doet wat niet mag, ik ga dr niet in de hoek zetten ofzo maar haal dr wel weg met een ferme ''nee''

18. arnaa

arnaa Niet meer actief

Mijn ventje is nu 16 maanden en ik straf hem nu af en toe met zijn hand wat steviger vasthouden als iets niet mag.
    In de hoek is nog niet nodig geweest gelukkig :)

Deel Deze Pagina