Schema van onze dochter 4 mnd/1wk oud

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by MvdW, Jan 17, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MvdW

MvdW Niet meer actief

Hallo dames,

ook ik heb even een vraagje.

Dit is het schema wat onze dochter krijgt.

06:30 uur 180 + 6
    10:30 uur 150 + 5
    14:30 uur 150 + 5
    18:30 uur 180 + 6
    22:30 uur 180 + 6

Nu is het geval dat we haar altijd voor de fles van 22.30 uur wakker moeten maken. Ze slaapt dan nog heel vast. En de fles van 22:30 uur drinkt ze ook niet altijd leeg.
    Eveneens als de fles van 10:30 uur, die krijgen we er soms maar met moeite in.

Is het handig om over te gaan naar 4 flessen en de fles van 22.30 uur eraf te halen?
    En wat moet ik haar dan die 4 flessen aanbieden? 180 + 6? Of 210 + 7? En dan in de fles van 18.30 uur rijstepap toevoegen?

Of is ze hier nog te jong voor?
    Met een groentehapje zou ik wel willen beginnen, maar hoor verhalen dat je dit beter met 6 maanden kunt doen i.v.m. allergieen.

Graag hoor ik jullie reactie.

Alvast bedankt!
    Groetjes Mandy

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi Mandy,

Als ik je verhaal zo lees is het misschien goed om eens te proberen of het ook goed gaat op 4 flessen per dag. Dat is voor de leeftijd van je dochtertje ook geen probleem. Het is zonde dat je haar nu telkens wakker moet maken voor die laatste fles. Je zou dan eens kunnen proberen om 4 flessen van 210 ml water (en 7 schepjes voeding) aan te bieden.

Wanneer je standaard flesvoeding geeft mag je al wel voorzichtig beginnen met vaste voeding (fruit-/groentehapje, rijstebloem). Wanneer je hypo-allergene voeding geeft (en er komen allergieen in jullie gezin voor) dan kan je daarmee beter wachten totdat je dochtertje 6 maanden oud is.

Groetjes Linda

3. MvdW

MvdW Niet meer actief

Hoi Linda,

dank je wel voor je reactie.

Ze heeft vanochtend bij mijn man om 06.45 uur de fles gekregen (dit was nog 180+6) en toen pas om 12.00 uur weer de fles 210+7 (hier heeft ze wel 50 van laten staan).
    Dan geven we haar rond 16.30 uur weer de fles 210+7 en dan probeer ik het vanavond tot 21.00 uur te rekken met weer een fles van 210+7.
    En dan gaan we wel even kijken hoe lang ze het volhoud tot de volgende ochtend!

Dus met een groente/fruithapje kunnen we al wel beginnen?
    Is het dan niet verstandig om eerst met groente te beginnen i.v.m. de bittere smaak? En op welk tijdstip kan ik dit dan het beste geven?
    En dan moet je toch minimaal 3 dagen hetzelfde soort aanbieden zodat ze aan de smaak kan wennen?
    Pfff wat een vragen he? ;)

Groetjes Mandy

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi Mandy,

Hoe gaat het nu? Met fruit en groente kan je nu inderdaad al beginnen. In het begin gaat het nog om kleine hoeveelheden, meer om jullie dochter te laten wennen aan een andere structuur en smaak. Je kan met 1 soort fruit/groente beginnen, een hapje, volgende dag 2 hapje, dan 3 hapjes. Gaat het goed kan je er wat meer van geven. Je kan beginnen met in de ochtend te geven om te kijken hoe ze hierop reageert. Dan kan je het een beetje in de gaten houden. Eerst groente of fruit maakt niet. Soms wordt inderdaad eerst groente geadviseerd en daarna fruit.
    Nou succes!

Groetjes Angélique

5. MvdW

MvdW Niet meer actief

Hoi Angelique,

het gaat hartstikke goed! :)
    We hebben gisteren 4 flessen gegeven van 210ml water + 7 schepjes voeding.

De eerste was om 06.45 uur (oh nee dit was nog 180+6)
    Om 12.00 uur (210+7)
    Om 16.30 uur (210+7)
    En om 21.00 uur de laatste (210+7).
    Ze werd vanochtend om 06.00 uur wakker, heb haar speen er even in gedaan en toen heeft ze nog even geslapen tot 06.45 uur en met de fles geven kon ik het rekken tot vanochtend 07.30 uur!
    Heerlijk.

Ben ook bij het consultatieburo geweest vanochtend en die gaven inderdaad ook aan dat ik met groente/fruit mocht beginnen. En ook in de ochtend omdat je dan inderdaad kunt zien hoe ze erop reageert.
    En oh ja de prikjes kreeg ze vanochtend ook weer, niet zo'n succes!! Heel hard gehuild! :( Mama heeft ook net zo hard meegehuild haha.

Ik ga van het weekend met het groentehapje beginnen, mijn man heeft nachtdienst en slaapt dus 's ochtends en ik vind natuurlijk wel dat hij bij haar eerste groentehapje aanwezig moet zijn ;), natuurlijk alleen al om de videocamera in aanslag te houden :D.

Bedankt voor jullie goede adviezen en antwoorden!

Groetjes Mandy

6. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi,
    Graag gedaan! Wat fijn om te lezen dat het zo goed gaat, leuk hoor (een prikje is natuurlijk wel minder fijn)!!
    Veel plezier met het geven van de eerste hapjes!
    Groetjes Angélique

Share This Page