Hallo Dames, Ons lieve dochtertje is vandaag precies 4 weken oud. Super lief kindje en over het algemeen heel tevreden. Natuurlijk ook wel wat mindere dagen, maar goed, wie heeft dat niet met een kindje? Het is alleen , ze spuugt. En ik vraag me af: wanneer moet ik me zorgen gaan maken? Ik zal even de situatie schetsen. Ze krijgt flesvoeding, nutrilon standaard 1. Ze kreeg eerst 7 voedingen op een dag. Toen ze 2,5 week is ze naar 6 voedingen over gegaan. Eerst wilde wij persé op de 7 blijven ivm het spugen. Maar het resulteerde in haar continue wakker moeten maken voor de fles. Ze viel steeds in slaap na 30cc . Ze klakte erg veel met drinken (geen spruw). En 3 x kwam de hele voeding er tijdens het drinken al meteen weer uit. Ik heb het gevoel doordat ze niet met genoeg kracht en overtuiging dronk. Dus we zijn haar nu meer gaan volgen en komen uit op 6 voedingen van 100cc per dag. deze flesjes drinkt ze bijna allemaal binnen 20 - 30 minuten op. Ze is rond de 4 kilo, wordt morgen gewogen. Het is alleen zo, het spugen blijft. Die hele voedingen heb ik gelukkig niet meer gehad. Maar de hele dag door heeft ze mondjes terug. Soms is het echt nog melk, soms is het al dat dikkige wat uit dr mond komt. Ik hou dr na de voeding 30 - 60 min omhoog. Fles difrax, hou hem zo horizontaal mogelijk zonder lucht in de speen. Kind zo veel mogelijk recht op. Voeding roer ik, schud de fles niet.We doen altijd 2 x boeren tijdens de fles, en nog daarna. Er komt helaas niet altijd een boertje uit, maar meestal wel. Klakken doet ze nog wel 50% van de tijd. Andere spenen en flessen geprobeerd, helpt helaas niets. Even kijken, hoofdeind ledikant staat wat schuin omhoog, ze slaapt in een slaapzakje. Maar alsnog.. sommige veodingen is er niets aan de hand. sommige voedingen geeft ze de hele tijd tussen de voedingen door ook een mondje terug. Als ik haar dan in bed leg, spuugt ze zichzelf wel 4 x wakker. Zo zielig. En in de box spuugt ze ook altijd. Tummy time doe ik weinig, ivm met spugen. Ze heeft ongeveer 6x per dag de hik. Moet ik me zorgen maken? Ik heb niet het gevoel dat ze te weinig voeding binnen houd. Ook niet dat het spugen zeer doet. Als ze zichzelf wakker spuugt huilt ze wel. Maar dan maak ik even dr mondje schoon en troost ik haar in bed en dan is ze alweer stil. (Na 4x spugen gaat ze alleen écht niet meer slapen) . Als ze wakker is en ze spuugt hoor je haar niet. Je ziet dan gewoon ineens een natte vlek. Morgen heb ik een afspraak bij de jeugdarts bij het consultatiebureau, zal het dan ook bespreken. Ik maak me vooral zorgen om het onrustige slapen door het spugen.
Hoi ButterflyPassion, Hier ook een spuugbaby! ik heb me er ook erg zorgen over gemaakt. Mijn dochtertje is dysmatuur geboren met een gewicht van 1900 gram. Vanaf 2 weken begon het spugen heel erg. Soms hele golven en inderdaad wat jij omschrijft soms dikke drap ( verwerkte voeding? ) Meerdere malen aangegeven bij het cb en ook bij de huisarts geweest en bij de kinderarts gevraagd omdat we daar toch al onder controle stonden. ik dacht die houd niks binnen! Het is mij opgevallen dat niemand hier paniek over maakt. zolang je kindje goed groeit... doen ze er niks mee. ons meisje had ook nog last van "stikken" als ik het zo kan omschrijven, slijm/spuug/melk kwam dan door haar neus en mond tegelijk waardoor ze niet kon ademen en ging overstrekken. pure paniek bij ons steeds ook omdat ze dit zonder geluid dus durfde ik haar niet uit het oog te verliezen. Hier zeiden ze dat als het even duurt ze zich er zelf uit kunnen krijgen maar om het te versnellen kon je in het gezicht blazen. nou als je dat arme pure paniek smoeltje ziet kan je er echt niet op wachten om te kijken of je kindje er wel of niet zelf uit komt. ze hebben geadviseerd om nutrition te gebruiken dit heb ik niet gedaan. Nu is mijn meisje 5 maanden ( bijna ) en spuugt ze nog steeds, het is wel een stuk minder geworden maar ik hoef haar niet meer een half uur omhoog te houden en we hebben haar bedje weer verlaagd. tummy time deed ik in het begin ook weinig omdat ze dan idd of omhoog moest en daarna sliep en dan meteen eten. nu gaat ze steeds vaker op haar buik. Hier ook steeds de hik nog steeds en de difrax fles. mijn dochtertje slaapt sinds 12 weken wel door en spuugt niet meer in de nachten. Hopelijk gaat dat bij jou kleintje ook strakjes. heb jij wel al nutriton geprobeerd?
@DeniCeD Bedankt voor je reactie. Stelt me nu al een beetje gerust. Nutriton heb ik nog niet geprobeerd. Zit hier wel een beetje aan te denken. Ben alleen een beetje huiverig voor de bijwerkingen. Ze heeft nu 2x per dag een goede volle poepluier, ziet er normaal en smeuig uit hier perst ze wel behoorlijk voor overigens darmkrampjes heeft ze soms, maar niet dagelijks. Hoop dat ook zo te houden. Als de kleine meid snachts eenmaal slaapt, slaapt ze goed door. In 23.00 krijgt ze een fles, en dan komt ze meestal rond 06:00 weer. Alleen duurt het vanaf 23:00 soms 2 uur (incl voeding geven) voordat ze diep genoeg slaapt en niet meer spuugt. Overdag als ze zich vaak wakker spuugt dan slaapt ze niet meer verder. Maar de nachten pakt ze dus wel al aardig goed. Het is alleen: iedereen zegt maar spugen is normaal voor een baby. Maar hoeveel spugen is dan normaal en vooral in relatie met het soms weinige slapen (overdag)? Merk soms echt dat ze oververmoeid is.
ik vroeg me precies hetzelfde af als jij, wat is een normale hoeveelheid spugen. ik heb foto's gemaakt van dat haar hele bedje vol lag, soms spuugde ze zo ver leek wel de excorcist. dat was niet elke dag gelukkig. Bij mij bleven ze maar zeggen, zoalng ze goed aankomt krijgt ze genoeg binnen. Ik heb de eerste 12 weken om de 2 uur gevoed omdat ze daar gewoon om vroeg ( ook in de nachten ) ik heb zelfs gezegd op cb dat ik dacht dat het kwam omdat ze zoveel uitspuugde. dat was dan 20 min voeding, 30 min omhoog dan viel ze in slaap en kwam ze snel daarna ook weer voor voeding. eerst alleen borstvoeding daarna borst/fles.wel bleef ze "kleine beetjes" eten en vaker per dag. nu is ze 5 maanden en eet ze nog om de 3 uur een kleinere fles. ipv om de 4 uur. ik laat dat toe, ze slaapt van 9 tot 6 nu. ik bleef het nutriton advies krijgen, ik heb dit niet geprobeerd ook vanwege de bijwerkingen en ik was bang in combinatie met het "stikken" dat ze de dike drap niet weg kon krijgen. Het is voornamelijk erg veel wassen! en het wordt beter echt waar! mijn meisje lijkt er minder last van te hebben dan ik. ik werd er erg onrustig van. Ik hoorde laatst van een vriendin van mij dat haar kindje koemelkallergie bleek te hebben. bij mij noemde de kinderarts het reflux, ze hebben mijn dochtertje niet getest op koemelkallergie. ik weet niet zo goed want de symptonen verder zijn van koemelkallergie maar anders dat even google? success morgen!
Het is normaa zolang je kindje er geen hinder van ondervind. Mondjes teruggeven is normaal. Hele voedingen gebeurt hier alleen als hij teveel heeft gehad of erg druk is na zijn voeding.
Dankjullie wel dames voor jullie ervaringen en kennis! Zo fijn dit soort onzekerheden hier met andere mama's te kunnen bespreken. Voel me alweer wat minder onzeker
Daar kom ik weer hoor, maar Nutriton/JBPM vind ik persoonlijk echt troep. Sowieso zijn de ingrediënten om te huilen, maar met die van Tammi (van de natuurwinkel) hadden wij hier net zoveel problemen. Obstipatie en krampen, brrrr, krijg er nog nachtmerries van hoeveel last ons zoontje had van zijn darmen met dat spul. In de refluxgroepen waar ik lid van ben zie ik alleen maar kindjes voorbijkomen die obstipatie of juist diarree krijgen van JBPM. En maar een enkeling bij wie het wel werkt Bovendien ligt het als een brok in de maag. Maar het komt dus ook als een brok omhoog en dat is nogal pijnlijk (en gevaarlijk). Maar je zegt dat je dochtertje klakt? Heb je haar lipbandje en tongriem al eens laten controleren door een gecertificeerde lactatiedeskundige? Of ze niet te kort zijn? Dat kan er namelijk voor zorgen dat ze teveel lucht hapt tijdens het drinken. En dat geeft dan weer druk op de maag, wat het spugen verergert.
Ik moest ook aan het tong riempje denken! Mijn zoontje had ook een verkorte en dronk ook "gek" en spuugde veel. Ook hier is er, behalve de tongriem, nooit wat mee gedaan in de vorm van medicatie ofzo. Kreeg ook de naam reflux hier.
O dat is een goede dames om misschien eens uit te (laten) zoeken, dat tongriempje. Had daar nog niet aan gedacht. Thnx!
En bedankt voor de ervaringen wbt nutriton. Ja toch weer die bijwerkingen he? En als het dan niet eens helpt... Oeh wat je zegt het idee dat ze die dikkere voeding uit gaat spugen.. eng! Vandaag hebben we een rustige dag gehad wat betreft het spugen, joepie!
Als een baby tevreden is, voldoende groeit, plast en poept terwijl de baby wel spuugt is het niet erg. Soms lijkt het ook alsof een baby heel veel spuugt, terwijl dit daadwerkelijk maar heel weinig is. Het lijkt dan meer. Het klakken zegt dat ze geen vacuum kan houden met vaak een reden. Lip- of tongriempje kan hiervoor het probleem zijn of gewoon niet de juiste fles/speen. Dit kan handig zijn om even uit te sluiten. Verder kan je nog de leefregels nalezen, zie mijn handtekening. Maar een tevreden baby zou ik absoluut geen jbpm gaan geven. Het spugen ziet er misschien niet prettig uit, maar doet blijkbaar geen pijn. Kindjes met reflux blijken doorgaans een gevoeligere maag te hebben en jbpm ligt wel zwaarder op de maag. Daarnaast kan ik je vertellen, uit persoonlijke ervaring, dat dikke voeding spugen veel meer pijn doet dan dunne voeding. Bedenk ook dat dunne voeding of zo uitgespuugd wordt of zo weggeslikt kan worden. Dikke voeding kan langer in de slokdarm blijven staan en is lastiger weg te krijgen.
Dankjewel voor je uitleg dat dikke voeding uitspugen meer zeer doet dan dunne voeding spugen, dat is voor mij wéér een argument om de voeding voorlopig nog niet in te dikken. De leefregels heb ik al eens gelezen uit je handtekening en een hoop aan gehad, dank daarvoor Gister bij het cb geweest, de jeugdarts. dame groeit goed. Ze zei ook met hoe ik het beschrijf ik mág indikken, maar zolang dochter geen last lijkt te hebben van het spugen dat ze dit eigenlijk niet aanraad ivm de eventuele bijwerkingen. Tong en lipriempjes heeft ze naar gekeken, deze zijn in orde. Toch maar nog wat spenen en flessen proberen dan.
Ik vond zelf de dr browns flessen ideaal. Kwa cb en controle lip- en tongrien heb ik geen ervaring, ik weet dus niet of zij de juiste kennis hebben om dit te beoordelen.
Op medisch vlak denk ik persoonlijk dat je beter de huisarts hier naar kunt laten kijken ipv het CB. Het CB is meer gericht op advies met betrekking tot opvoeding en groei ed. Voor medische dingen moet je daar echt niet zijn. TS, zou dus sowieso het tong- en lipriempje ook nog even laten beoordelen door je huisarts. Ben benieuwd wat die zegt. Hier had Aiden een verkort tongriempje en deze is met 1 week oud dan ook geliefd. Hij had ook een beetje een slangentong/hartvormige tong.
@Be Happy Juist vanwege mijn twijfels zei ik dat. Medisch is een huisarts (of kinderarts) altijd het antwoord. Maar weet dat bijv een lactatiekundige dit vaak ook kan bekijken en zo zijn er misschien nog wel meer?
Lipbandje en tongriem kan je echt beter even door een IBCLC gecertificeerde lactatiekundige laten controleren. CB en huisarts zijn daar niet de aangewezen instanties voor! https://search.nvlborstvoeding.nl/ Hopelijk kan je iemand bij je in de buurt vinden!