Krijg de voeding niet op orde

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Geertje79, 28 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Geertje79

Geertje79 Lid

11 okt 2011
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar wat betreft de voeding van onze zoon van bijna 7 weken oud. Afgelopen vrijdag (23-11) woog hij 4700 gram. Hij zal nu dus nu nog steeds net onder de 5000 gr. zitten schat ik in. Tot die vrijdag mocht hij 100CC per voeding, 7 maal daags. Maar, meestal kwam het neer op 105 tot 110CC per keer. Daarmee kreeg ik overdag de 3 uur tussen de flessn niet vol; een uur vooraf begon hij al verschrikkelijk te huilen tot krijsen toe. Vrijdag na het wegen mocht ik hem 120CC gaan geven van het CB en de avondfles van 135CC. Echter gaven ze wel aan dat het dan goed zou zijn als er wat meer tijd tussen de flessen zat. En dat lukt gewoon helemaal niet; logisch ook want als er een fles af zou gaan (van 7 naar 6) dan zou hij er in volume juist op achteruit gaan en hij heeft gewoon honger....

Ik weet nu niet zo goed wat te doen. Wil graag niet teveel aan hem geven én wil ook graag naar 6 flessen. Een paar zaken op een rijtje:

- Hij krijg HA voeding.
    > Die is licht verteerbaar dus maakt het niet makkelijker. Echter er zit veel astma en allergie in de familie, dus wil hier eigenlijk niet vanaf (of valt het extra risico op allergien bij normale voeding of voeding voor hongerige babies wel mee?)

- Hij krijgt nu 6x120CC en 1x135CC
    > Overdag een fles iedere 3 uur en in de nacht wanneer hij zich meldt. Maar er zou eigenlijk een fles af moeten.

- Hij dronk zijn flessen (Dr. Brown) altijd binnen de 10 minuten leeg.
    > Daarom heb ik vanaf gisteren Johannesbroodpitmeel toegevoegd. Hij drinkt wel langer, maar In tijd tussen de flessen brengt het geen verbetering.

- Hij poept maar om de twee dagen
    > Daarom ben ik ook wel bang voor dat Johannesbroodpitmeel of andere flesvoeding: bang dat er obstipatie ontstaat.

Is er een oplossing voor dit probleem? Toch gewoon maar wat meer geven? Of meer water toevoegen? Ik weet het echt niet en durf niet echt te 'experimenteren', want als ik hem meer geef dan krijg ik het er niet meer af...

Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen, want wil graag een tevreden -niet hongerig- kind zonder dat ik hem onverantwoord ga vetmesten.

Groeten en alvast bedankt.

Geertje

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Wanneer je zoon een verhoogde kans heeft op een koemelkallergie heeft het de voorkeur als je flesvoeding geeft tot 6 maanden een hypo-allergene voeding te geven. Er zit qua verzadigingsgevoel niet veel veschil tussen een hypo-allergene of standaard flesvoeding.
    Het drinktempo speelt vaak wel een rol. 15-20 minuten is een goed drinktempo, wanneer het drinken sneller gaat kan je zoontje daardoor eerder komen voor een volgende voeding.
    Ontlasting verschilt per kindje, de een heeft 3 x per dag ontlasting, de ander 1 x 3 dagen, het belangrijkste is dat hij er geen last van heeft.
    Soms kan het helpen tussendoor wat extra water te geven (handwarm), 10-20 ml per keer, dit helpt voor tijdelijk wat voller gevoel. Gemiddeld zo'n 800 ml voeding per 24 uur is prima voor zijn leeftijd/gewicht. Misschien kun je gaan kijken om iedere fles 135 ml te gaan geven. Dan kan je misschien wel van 7 naar 6 voedingen.
    Groetjes Angelique

Deel Deze Pagina