Beste voedingsdeskundige, Mijn zoontje van bijna 5 weken oud drinkt zijn flesje heel snel leeg, vaak binnen tien minuten. We gebruiken de Avent fles met de newbornspeen. Hebben de difrax al geprobeerd, omdat die speen het kleinste gaatje zou hebben, maar deze was binnen 5 minuten al leeg! De tijden waarop hij komt voor zijn voedingen wisselen erg. Soms is hij echt na 2 uur al aan het rommelen en dan weet ik het nog wel te rekken tot 3 uur, maar fijn is dat niet. Maar aan de andere kant moet ik hem soms na 4 uur ook echt wakker maken.' Ik geef hem 120cc per keer (Nutrilon H.A) en 's avonds bij zijn laatste fles soms iets meer 130-140cc. Daar slaapt hij dan 5-6 uur op. Klinkt nog niet heel zorgelijk mi, maar omdat ik overal lees dat een baby minstens 15 minuten moet doen over zijn fles en omdat het erg wisselt wanneer hij komt voor zijn volgende voeding, ben ik toch wel benieuwd wat jullie ervan vinden! Dan mijn tweede vraag: Hij poept maar 1x in de twee dagen. Vorige week zaterdagochtend had hij een flinke volle luier en daarna afgelopen maandagavond pas weer. Ook een flinke hoeveelheid en gewoon breiig. Maar tot nu toe heeft hij nog niets gedaan. Hij laat wel heel veel windjes, die vreselijk stinken. Maar we geven hem infacol tegen darmkrampjes, dus dat zou daarvan kunnen komen. Gisteravond dacht ik dat ie er last van had, omdat ie een poosje ontroostbaar was, maar na zijn fles was hij weer heel tevreden. Maar goed, vanmorgen dus nog steeds geen volle luier, dus inmiddels maak ik me er wel een beetje zorgen om... Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden! Groetjes, Hen
Correctie: Inmiddels heeft hij een flinke luier volgepoept! Tsjonge, wat kan een mama dáár blij mee zijn! Toch vraag ik me nog af of 1x in de 2-3 dagen goed is...
Hallo Hen, De ontlasting kan heel erg per kindje verschillen. De een heeft bijvoorbeeld 3 x per dag ontlasting en de ander 1 x 3 dagen. Dit is allemaal prima zolang als je kindje zelf er maar geen last van heeft. Zo te lezen zit dit wel goed bij je zoontje. Dat de ontlasting/windjes wat meer ruiken kan ook komen door het gebruik van een hypo-allergene flesvoeding. Dat is normaal en hoef je je geen zorgen over te maken. Het zou inderdaad ook fijn zijn als hij 15-20 minuten over het drinken doet. Wanneer het drinken met de kleinste speen nog te snel gaat kan je het evt wat indikken met johannesbroodpitmeel. Rustiger drinken heeft meerdere voordelen, zuigbehoefte wordt beter bevredigd, evt minder krampjes, minder snel voeding teruggeven. Groetjes Angélique
Ok, bedankt voor de reactie! Mag ik dat johannesbroodpitmeel zonder overleg met het consultatiebureau gewoon geven?