Schema voor huishouden

Discussie in 'De lounge' gestart door elsie22, 20 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snne

Snne Bekend lid

10 feb 2011
    840
    8
    18
    NULL
    NULL
    Hier ook een huishouden van jan steen. Voor nu heb ik het even opgegeven en mijn schoonmoeder heel lief aangekeken. Sinds vorige week komt zij hier nu 1 a2 keer per week een ochtendje helpen. Zo super blij mee! De zomermaanden zijn hier altijd giga druk qua werk. Na de zomer wil ik het hopelijk zelf weer wat meer oppakken.

2. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0

Dit vind ik wel een mooi schema:p. Ik ga het me eens opschrijven en op de koelkast plakken. Ondanks dat je aangeeft niet zo schoon/opgeruimd te zijn vind ik dit wel dat het best gestructureerd is, en volgens mij ook best schoon en opgeruimd bij jullie!

Ik ga er deze week mee beginnen en ben benieuwd!

3. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Hihi meestal is het ook wel netjes , sleutelwoord is gewoon bijhouden en als je ziet dat iets vies is gewoon even schoonmaken en niet denken oh komt wel...

En je bent zo klaar omdat alles bijgehouden is...

Succes !!

4. Imensa

Imensa Niet meer actief

Wat voor vloer hebben jullie dan? Ik hoef mijn houten vloer echt niet elke dag te gaan dweilen hoor.... is naar mijn weten helemaal niet goed voor de vloer.

5. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.160
    1.394
    113
    Vrouw
    België
    Ik heb begin dit jaar de huishoudagenda aangeschaft! Ben zelf een "dat kan morgen of eender wanneer ook nog wel eens ooit misschien mogelijk ;) "

En dit werkt wel vrij goed voor mij (moet er nog mijn routine inkrijgen en het uitstelgedrag wat aanpakken)

Ik plan op zondag wat ik de komende week ga doen
    - wat wanneer (stofvegen, dweilen, andere dingen)
    - wat koken? (er is plaats voorzien voor een weekmenu, wel vrij klein vind ik, maar goed, klein schrijven dus :D)
    - er is plaats voor boodschappenlijstje waardoor ik maar 1 keer per week naar de winkel hoef (aangezien ik de menu al gepland heb)
    - elke week staan er vaste dingen die gepoetst moeten worden (badkamer, slaapkamers, keuken,... enz) plus nog 1 of 2 taken die je om de zoveel tijd maar hoeft te doen (koelkast uitwassen, plinten afvegen, dat soort dingen)
    - er is een overzicht van alle taken in huis zoals oa. ramen wassen, lakens wassen ed, en dan kan je aanduiden in welke week je die gedaan hebt :) heb je mooi overzicht wanneer je dat laatst gedaan hebt, zonder heel je agenda na te moeten zoeken!

Ze hebben ook een kalender, maar ik vond de agenda fijner, ook omdat niet iedereen die op bezoek komt, mijn huishoudschema hoeft te zien :):p

Komt van PlanPoint Homeplanner en Organizing Agenda! Ben er super tevreden over :D

6. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Wij hebben zeil. En een hond. En een kruipende dreumes.

7. Imensa

Imensa Niet meer actief

Zeil kan dan idd geen kwaad.

8. aimee83

aimee83 Niet meer actief

Poeh wat zijn julie schooooon!

Hier dagelijks
    Afwas, opruimen,

2/3 keer per week
    Wassen, stofzuigen, wc met doekje afdoen

1 keer per week
    Strijken, dweilen, keuken, badkamer, stoffen, slaapkamers, toilet goed.

1 keer id 2 weken
    Deuren, bed verschonen, koelkast.

Zoiets. Kheb ook geen schema.

9. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Mijn god ik ben echt een viespeuk als ik dat zo lees, terwijl mijn huis toch echt schoon en opgeruimd is!

Ik heb geen huishoudschema en daar hoef ik ook niet aan te beginnen. Sowieso stof en stofzuig ik echt niet dagelijks. Ik werk 3 dagen in de week buitenshuis. Tegen de tijd dat ik thuis kom wordt er gekookt, moeten de dames in bad/naar bed, moet er gesport worden of boodschappen of één of andere verplichting. Ik ga dan echt geen huishouden meer doen haha.

Wat ik dagelijks doe is opruimen. Ik poets als er wat gepoetst moet worden, het aanrecht bijvoorbeeld iedere keer als we er wat op gedaan hebben. Stofzuigen doe ik 2 tot 3 keer in de week en wanneer nodig vaker (moet wel zeggen dat ik dagelijks zo'n kruimelzuiger op steel gebruik met name na het eten). Dweilen misschien 1x per week. Dit hoeft niet vaker en wil ik ook niet vaker, is niet goed voor de vloer (cementgebonden gietvloer). Als er een vlek op zit doe ik deze gewoon meteen op met een natte doek. Wc poets ik een aantal x per week en de badkamer vaak als de dames in bad zitten. De was doe ik dagelijks.

Ik doe eigenlijk maar wat haha! Maar zoals ik al zei, het is wel schoon en opgeruimd in huis. Een schema zou echt niet werken voor mij omdat er altijd wel wat tussenkomt of omdat het huis de ene keer viezer is dan de andere x.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.789
    18.972
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik verslijt schema's. Elke keer als ik een nieuw schema heb, hoid ik het weer een paar weken vol. Scheelt ook dat ik mijn man dan ook een beetje op zijn aandeel kan wijzen, zolang ik dan mijn deel ook maar gedaan heb, haha. Als het erg weer heel erg in de knel is geraakt, voor ik weer even in dat als we 50 dagen netjes alles klusjes hebben gedaan, dat we dan uit eten gaan. En met grote klussen verdien ik een bonuspunt. Heel infantiel, maar voor ons werkt het. Ik zit nu even niet achter de laptop, maar ik zal mijn lijstjes deze week wel een keer op weshare gooien. Misschien doet iemand er inspiratie mee op.

Wij hebben vaste klusjes die we elke dag doen bij het afruimen na het avondeten. Dan nemen we gelijk alle tafels even af en de wc beneden wordt dan gepoetst. De wc boven staat eigenlijk niet op het schema, die pak ik vanzelf wel 2 of 3 keer per week mee.
    Verder poets ik beneden 2 keer per week, boven en op zolder 1 keer per week. De ene week doe ik de badkamer uitgebreider, de andere keer de keuken. Dingen zoals ramen lappen, tuin e.d. vind ik niet echt noodzakelijk. Die staan er als 'bonus' op. Als ik tijd en inspiratie heb (of zin om uit eten te gaan :D) doe ik dat soort dingen wel.

11. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
  12. elsie22

elsie22 Niet meer actief

Maakt niet uit hoor!

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.789
    18.972
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb twee poetsschema's op wetransfer gezet:
    https://www.wetransfer.com/downloads/0c2a23023ac4290b25a8af48541d44f620140721141007/67f44659b49961915d54772b445fa57920140721141007/b1f329

Ik stem het schema wel af op onze werkdagen, dus het is wat "oneerlijk" verdeeld. Maar het is maar om een idee te geven.

Vraagje: dweilen jullie wel eens boven? Ik eigenlijk nooit. Wij lopen boven nooit met schoenen, dus het lijft daar altijd bij stofzuigen (soms swifferen). En wel eens "lokaal" dweilen, als er iets geknoeid is ofzo. Badkamer dweil ik trouwens wel.

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.789
    18.972
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Oh Steenbokje, dat plaatje: zó herkenbaar! Dat deden wij ook echt zo. Vreselijk toch eigenlijk. Steeds weer dat gezoek naar sokken 's ochtends vroeg ;)

Ik heb nu wel een systeem dat voor mij in ieder geval redelijk werkt:
    Ik draai gewoon een was. Als die klaar is moet ik hem diezelfde dag nog ophangen of in de droger doen. Zodra de droger klaar is, vouw ik de was die daar in zit gelijk op.
    Zodra ik weer een was wil gaan draaien, moet ik eerst van mezelf de was opvouwen die op het rekje hangt. Daarna mag pas weer de machine aan.
    Ik heb trouwens een (gratis!) app van de bibliotheek waar luisterboeken op staan. Tegenwoordig zet ik dan vaak tijdens het opvouwen een luisterboek aan. Soms is het verhaal zo spannend dat ik zelf ga strijken, haha.
    Ik heb drie wasmanden op zolder staan (onze kleding / kleding kinderen / handdoeken & beddengoed) Alles wat ik opvouw, doe ik gelijk in de juiste bak. Eén keer per week ruim ik alles wat in de manden zit op.

Deel Deze Pagina