Van mijn LK heb ik het advies gekregen dat ik met week 4 moet gaan beginnen met het oefenen van het geven van een flesje. Als advies 30 min voor de voeding afkolven en dan de hoeveelheid aanbieden in flesje. Te beginnen met een flesje per dag. Ik heb me helemaal nog niet in flesjes ed. Verdiept. Wat voor flesje geef je naast borstvoeding? Ik begreep dat ik ca 80ml - 100ml aan kan bieden maar hoe krijg je in hemelsnaam zo veel gekolft? Kolven gaat bij mij echt niet zo super de kleine drinkt beter dan dat ik kolf. Hoe en wanneer zijn jullie begonnen met het aanbieden van een flesje met borstvoeding? Wat voor flesje gebruiken jullie?! Hoe en wanneer kolven jullie (genoeg) borstvoeding af? Hoop dat er dames zijn die mij met bovenstaande vragen kunnen helpen.
Ik zou het anders doen. Kolven is iets waar je lichaam aan moet wennen, ik kolfde de eerste paar keren nog geen 20 cc. Wat ik deed, is na de ochtendvoeding even na kolven (of de andere borst als dl maar uit eentje had gedronken) en dan 's middags haar een beetje uit een flesje (maar echt maar heel weinig, de rest kreeg ze gewoon aan de borst). Dl dronk in het begin niet uit de fles, dus als je meteen een hele voeding gaat proberen te geven, kan het zijn dat je die melk vervolgens allemaal moet weggooien. Als je dochtertje eenmaal snapt hoe ze uit de fles moet drinken, dan kun je eens een volledige voeding uit de fles gaan geven (en jij dus kolven op dat tijdstip). Ik heb eerst alleen 's ochtends gekolfd en zo wat voorraad in de diepvries opgebouwd. De hoeveelheid afgekolfde melk die je uiteindelijk per flesje geeft kun je berekenen, heb even de formule niet paraat. Maar het is ook een kwestie van even uitproberen, sommige baby's drinken juist weinig uit de fles. Qua flesjes heb ik van alles geprobeerd, nu gebruik ik de avent natural. Ik heb ook de medela calma speen, dat is een speciale bv speen, maar die snapte dl eerst niet en nu drinkt ze er veel te snel uit waardoor ze zich verslikt. Maar dat is heel persoonlijk en een kwestie van uitproberen.
Heel goed beschreven hierboven. Wie weet dat het bij jou wel meteen werkt om een hele voeding te kolven, maar ik denk dat de meeste borsten toch even moeten wennen aan een kolf ipv een baby. Dus geen paniek als je in eerste instantie niet meteen flessen vol kolft. Probeer het flesmoment overdag te doen. S'avonds heeft je kindje waarschijnlijk nog behoefte aan clusteren. Dat moment verstoor je als je dan een fles geeft. Blijf met enige regelmaat oefenen, zodat je kindje "gewend"is aan het drinken uit de fles
Ik dacht per inderdaad aan om een ochtend voeding te nemen, de eerste??? Moet soms wel kolven omdat ik een behoorlijke tsr heb in mijn linkerborst en de kleine zich anders verslikt in 2 minuten kolf ik 40ml maar dan houdt het ook op. Rechts is stukken minder en links drinkt ze nadat de druk eraf is. Productie neemt niet toe of loopt af als je met de fles begint? En zijn jullie ook in week 4 begonnen?
ik ben bij beide meisjes met 6 weken begonnen. Bij de oudste een aantal keer (max 1x per week) een flesje aangeboden met rond de 100cc. Dronk ze de eerste paar keer prima, maar begon toen te weigeren. De dag dat ik voor het eerst moest werken is ze gelukkig weer gaan drinken uit de fles. Bij de jongste anders aangepakt. Die gaf ik vanaf 6 weken ongeveer 3x per week een flesje met 30cc. De eerste keren dronk ze hier niet veel van, maar dan probeerde ik het gewoon de volgende dag weer. Totaal geen druk opgelegd dus. Na verloop van tijd ging het steeds beter. Ik merkte wel dat ik het pas moest proberen als ze echt graag wilde drinken, anders speelde ze alleen wat met de speen. Wanneer mijn man het probeerde zat ze op schoot, ikzelf zette haar altijd in de wipstoel en ging zo naast haar staan dat ze me niet goed kon zien. Dat werkte het beste. Na de fles mocht ze altijd gelijk aan de borst drinken. Ik vind het zelf handiger om met kleine beetjes te oefenen, lukt het dan niet dan hoef je niet veel melk weg te gooien en heb je ook niet het gevoel dat je te weinig melk hebt omdat je je borsten net 'leeg' gekolfd hebt.
trouwens, als je met een klein beetje oefent heeft het natuurlijk ook niet snel gevolgen voor je productie. En het tijdstip dat ik oefende was heel verschillend, echt net hoe het uitkwam. Meestal 's middags als mijn oudste sliep.
De formule is 150ml x het aantal kilo lichaamsgewicht gedeeld door het aantal voedingen per dag. Bijv. Baby van 6 kilo met 8 voedingen per dag 6x150ml = 750ml / 8 = Ongeveer 95ml. Al geloof ik dat de formule vooral voor flesvoeding is. Borstvoeding mag natuurlijk zo veel als ze willen maar het is een leidraad.
Dank jullie voor de tips. Heb een flesje gezien op aidulac die we gaan proberen. Eens kijken wat er gaat gebeuren. Ga met kleine beetjes beginnen en dan de borst daarnaast aanbieden zodat ik inderdaad niks hoef weg te gooien.
Heb een breastfeed flesje gekocht bij aidulac en vannacht voor het eerst geprobeerd een flesje aan te bieden met Johannesbrooddinges ivm reflux op advies van huisarts en consultatiebureau met afgekolfde melk en omdat mijn rechterborst echt te pijnlijk is op dit moment en ze dronk zowaar het flesje en op dezelfde manier qua kaakbeweging/ zuigtechniek zoals ze doet aan mijn borst. Dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt
Fijn dat ze het flesje snapt! Vervelend zeg dat de rechterkant te pijnlijk is om je kleine te laten drinken! Gaat het inmiddels al beter? Heb je het idee dat het indikken helpt tegen de reflux? Ik heb het bij mijn oudste ook geprobeerd, maar die ging er alleen maar meer van spugen. Ik gaf met een lepeltje wat voor en na de voeding. Geef je het bij iedere voeding heb je het alleen bij het flesje gegeven? Heeft je kindje veel refluxklachten?
Wat is er precies aan de hand met je borst? Eerlijk gezegd...het advies om zo'n kleintje s'nachts de fles te geven snap ik niet. Dat is nu juist het moment om de borst te geven. Omdat dit heel goed is voor je productie (ergo het beste moment), en het voor jou veel relaxter is.Je lijf maakt hormonen aan die er voor zorgen dat je weer lekker snel in slaap valt.Dus als je het kan zo snel mogelijk liggend leren voeden! Nu moet je s'nachts EN kolven EN een flesje geven...(ik heb dat de eerste 4 weken bij oudste dochter moeten doen,believe me,voeden en doorslapen is zooooveel relaxter..) Het flesmomentje beter voor overdag bewaren.
Het flesmomentje in de nacht ipwas uit pure noodzaak. Als het even overdag kan bieden we de fles overdag aan. Ben nu vier weken inmiddels bezig met kolven en borstvoeding geven ernaast. We hebben beide nogal een ongelukkige start gehad. Dl is geboren middels een spoedkeizersnede waar ik dus echt niet op voorbereid was. Helaas ben ik pas 1,5 uur later weer verenigd met dl. ML heeft gelukkig gekangerood maar we hebben wel belangerijker tijd gemist. De borstvoeding ging eigenlijk redelijk maar ze viel in het ziekenhuis steeds in slaap zodra ze ging drinken. Ze was volgens het ziekenhuis te veel afgevallen en moest ik kolven en bijvoeden (gedaan middels cupjes). Thuis is het vier dagen goed gegaan met goede hulp van de kraamzorg (aanlegtechnieken waren super)'maar helaas kreeg ik hoge koorts en werd ik voor 6 dagen weer opgenomen in het ziekenhuis ik kreeg daarboven op een borstontsteking. Dus moest ik kolven, kolven, kolven. Heb het idee dat ik mijn rechterborst 'kapot' gekolft heb want mijn tepel werd alsmaar groter en groter (zat opeens op drie maten grote pr van trechter). Nu doet aanleggen bij die borst mega belijn en heb ik veel steken in rechterborst, die voelt ok tamelijk leeg maar dat is dus niet zo. Ik blijf doorzetten maar doet enorm veel pijn. Tepelhoedjes etc helpen helaas niet Nu moet ik ook nig extra kolven omdat mijn melk te snel gaat waardoor dl zich verslikt en te snel drinkt (en hierdoor soms na 5 minuten al klaar was) dus nu kolf ik eerst 2 minuten voordat ze aangelegd wordt en voed ik middels blokvoeden (advies van lactatiekundigen die aan huis is geweest om ook mee te kijken mbt aanleggen, pijn en advies) ook in het ziekenhuis hebben twee LK's meegekeken denk dat mijn rechterborst gewoon dwars is. De Johannesbrooddinges ben ik geen fan van. Het schijnt vooralsnog geen effect te hebben. Inmiddels al bij kinderarts aangegeven dat wij verborgen reflux vermoeden (nav boek Susanne lampe) maar die gaf aan dat waait wel over, we hebben midden in de nacht op de huisartsen post gezeten, maar ook die zei kijk het even aan en afgelopen dinsdag onze eigen huisarts idem. Vrijdag uit wanhoop langs CB gegaan en hier was de arts serieus en meedenkend morgen weer langs de huisarts en CB en dan kijken hie verder. Waarom vermoeden wij verborgen reflux? Blaast belletjes, wil absoluut nuet op haar rug liggen (dus ja ze slaapt stiekem op zijkant), bed staat omhoog, houden haar 30 min rechtop na voeding, ze gromt, knort erg veel na voeding, smakt met tong, en het zieligste ze verslikt zich regelmatig of het lijkt alsof ze stikt. Daarnaast krijst ze enorm veel (erger dan huilen)... Echt zielig Dus we modderen aan, vermoeiend is het zeker maar we halen de geluksmomenten uit de kleine dingen en daardoor kunnen we doorgaan.
Vervelend zeg dat het allemaal zo moeilijk gaat! Knap dat je doorzet!! Ik hoop dat er een arts is die de klachten van je dochter serieus wil nemen. Want het klinkt inderdaad echt zielig.. Je schrijft over steken in je borst, geen idee of je er al aan gedacht hebt, maar zou het spruw kunnen zijn? Dat voorkolven heb ik bij mijn oudste ook de eerste tijd gedaan omdat ze zich anders zo verslikte in de melkstroom. Ik ben na verloop van tijd, denk een week of 6, er mee gestopt. Toen kwam de melk nog steeds snel, maar kon mijn dochter het veel beter aan. Doe je het bij iedere voeding? Anders zou je kunnen kijken of ze de melkstroom nu misschien wel aan kan zonder voorkolven. Zelf goed achteroverleunen tijdens het voeden, zodat je kindje tegen de zwaartekracht in drinkt, kan ook helpen.
Jeetje wat een verhaal... Wat naar dat het zo lang duurde voordat je kindje bij je had.Hier duurde het bijna 2 uur,ik vond dat zo erg! Wat betreft het kolven,zou je kunnen proberen om met de hand de eerste druk er af te kolven? Dan worden je tepels gespaard maar heb je niet die grote plens.. Wat betreft de reflux...als jij je niet serieus genomen voelt, vraag een second opinion, ga naar de huisartsenpost, ga nog een keer langs je HA,en neem je partner mee.De HA kan ook nexium voorschrijven! Als je alle leefregels in acht neemt en er is geen verbetering moet er toch iets gebeuren.. (zoon had ook reflux)...
Achterover voeden tegen zwaartekracht gaat goed en lukt. Het is geen spruw CB oa naar gekeken. Om 4 uur heb ik weer een afspraak bij de huisarts ze vonden het toch wel "dringend" dat ze er nog steeds last van heeft. Pijn rechterdeel vandaag enorm toegenomen. Ook harde knobbels/ melkkliertjes in borst pffff...... Het lijkt alsof mijn tepel niet mee wil rekken of niet elastisch genieg is. Het voelt aan alsof iemand eraan trekt. Links nergens last van en is genieten. Maar rechts breek ik mijn benen nig een keer over
Fijn dat je iets gekregen hebt! Hopelijk merk je snel verbetering!! Maar vervelend zeg dat de pijn bij jou toegenomen is.. Ga je er nog iemand naar laten kijken? Pas op voor een nieuwe borstontsteking, omdat je schrijft over harde knobbels. Spruw vroeg ik omdat dat ook inwendig kan zitten zonder dat je er veel symptomen van ziet, maar ik weet niet of dat ook in één borst kan zijn..