Schema zes maanden (met borstvoeding en veel slaapjes)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sweetheart, 31 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sweetheart

Sweetheart Actief lid

1 aug 2011
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi mama's!

Ik heb al een beetje op de site zitten zoeken, maar het volgende ben ik nog niet tegengekomen: een schema voor baby's van zes maanden oud met borstvoeding, bijvoeding en veel korte slaapjes.

Ze slaapt 's ochtends soms drie kwartier, soms anderhalf uur, soms ruim twee uur. Dit wisselt elke dag. Zo gaat het de rest van de dag ook door. Met alleen borstvoeding was dit niet zo'n probleem, als ze dorst had, dan kon ze drinken.

Maar nu krijgt ze twee weken bijvoeding en we komen helemaal in de knup. Die korte slaapjes komt door verborgen reflux en veel boertjes. Ze heeft wel medicijnen, het is zo al een stuk beter. Maar doordat geen dag hetzelfde is, heb ik geen idee wanneer ik haar fruit en groente moet geven. En wanneer moet ik haar wassen/badderen? Overdag is er te weinig tijd, ze slaapt teveel en te onregelmatig in combinatie met het schema van de oudste. En 's avonds is ze knock-out tegen de tijd dat we klaar zijn met eten en de oudste in bed ligt (en dat kan niet anders, dan wordt de oudste erg vervelend, de jongste moet dus even wachten - komt ook doordat ze 's avonds nog lang drinkt, ik kan mijn zoontje daar niet op laten wachten). Mijn man is 's avonds vaak niet thuis, dus ik moet het alleen doen.

Dus: wie geeft borstvoeding en wil het schema even opschrijven? Ik ben erg benieuwd wat ik ervan kan maken voor mijn dochtertje. Het schiet zo niet echt op hier...

's Ochtends wordt ze tussen zeven en half negen wakker. Verschilt ook elke dag.

(Schema van de oudste is:
    7.15 pap
    10.00 fruit en drinken
    12.00 boterham
    15.00 tussendoortje en drinken
    17.30 eten
    18.30 (in bad) en naar bed

2. Sweetheart

Sweetheart Actief lid

1 aug 2011
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    En nog iets om rekening mee te houden: mijn zoontje gaat drie dagen per week naar psz. We zijn dan van 8.15 tot 8.45 en van 11.00 tot 11.40 weg voor halen/brengen. Dus dat maakt het ook niet echt makkelijk. Help ;)

3. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    ik zou haar elke ochtend om dezelfde tijd wakker maken.
    plus daarom heen vaste tijden maken voor het drinken.
    Bv 7.30 wakker maken bv
    10.30 bv
    14.30 bv
    19.00 bv
    23.00 bv de nacht in

om 9.00 als je terug komt van de psz een fruithapje en dan slapen tot 10.30. Bv geven. Mee naar pzs en 12.30 weer naar bed. 15.30 wakker maken bv geven en een koekje.
    vervolgens zou ik haar om 17.00 een avondhapje geven en om 17.15 nog even naar bed doen voor een uurtje. Zodat ze niet meer zo moe is. Vlak nadat je je zoontje op bed heb gelegd heb je om 19.00 alle tijd om haar te voeden en evt in bad te doen en dan gaat ze direct weer naar bed.
    Misschien heb je er wat aan.
    Ik zou dus vaste tijden aanhouden, zodat je zelf wat meer overzicht hebt. Wordt ze wel eerder wakker, dan zou ik proberen het toch wat te rekken voordat je haar weer voedt. Ook elke ochtend op dezelfde tijd beginnen geeft wat meer structuur aan de dag.

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Met borstvoeding hoef je juist niet direct in schema. Je kunt rustig starten.

Wat je kunt doen, is bij de BV's die je nu geeft, achteraf een hapje geven. De BV helpt met de verwerking van de hapjes (kalmeert de darmen wat). Dus dat is juist handig..
    Bijv
    1e voeding: puur BV
    2e voeding: BV+fruit
    3e voeding: BV+ evt stukje brood (vanaf 7 maanden steeds meer)
    4e voeding: BV+groente
    en de rest gewoon BV of nog eens fruit als het goed valt..
    Als de hapjes goed gaan kun je eerst een hapje geven op een normaal BV-tijdstip en dan evt de borst als toetje..

5. Sweetheart

Sweetheart Actief lid

1 aug 2011
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt! Wel fijn om zo'n schema te hebben voor over een tijdje, maar nu gaat het denk ik nog niet echt werken. Het is zo lastig met dat meisje qua vaste tijden... Ik ga eerst maar eens hapjes geven tijdens de bv-momenten. En gaat ze dan over een paar weken/maanden ook over op water/sap na het eten? Of blijft dat bv?

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Je mag wel langzaam overstappen over water/thee of sap. Zolang je productie maar op peil blijft, vaak lukt dat na de 9 maand wel met ontbijt-lunch en avondvoedingen. En het mag, het hoeft niet.

Je zou bijv als ze in de middag eens snel dorst heeft wat water/thee kunnen geven.

7. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hee, het heet niet voor niets bijvoeding he?! Het is erbij... als jij volledig bv op verzoek geeft (wat je dus altijd gedaan hebt) kun je haar tussendoor op de momenten dat ze wakker is en het uitkomt wat erbij geven. Je borstvoeding is de hoofdvoeding. Daarvan groeit ze, daar leeft ze op. Wat je aan bijvoeding erbij geeft is nog helemaal niet belangrijk. Als je dat voor ogen houdt maak je het jezelf een stuk makkelijker denk ik!

Gewoon lekker bv op verzoek geven en wanneer het uitkomt iets tussendoor!

Deel Deze Pagina