tips... hoe vers voeding maken

Discussion in 'Voeding' started by balleke, Aug 8, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. balleke

balleke Fanatiek lid

Jan 21, 2009
    1,837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    Miss stomme vraag...:)

Maar ik zit met het volgende. Onze jongste vind groente verschrikkelijk.. Ik heb al alles zowat geprobeerd. Vers, potje, vers met zijn melk beetje erbij, melk erbij bij potje. Dan trekt hij er nog zuurder gezicht bij..haha

Hoe kan ik het beste zijn groente klaar maken, want ik vind het saai om alleen speziebonnen met aardappel te doen en ik weet niet hoe ik het rommig moet maken (zoals potje) help..

We proberen al vanaf 4,5 maand.. Het gaat er wel in of zo (soms) maar zou graag wat recept tips willen, zodat hij aan echt groente went en niet de potjes.

2. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Gewoon laten wennen? het duurt soms even voor ze het lekker gaan vinden hoor. Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen echt de groenten en aardappelen etc proeven dus hier geen mengsel van iets anders er door.

3. balleke

balleke Fanatiek lid

Jan 21, 2009
    1,837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    dus gewoon speziebonnen en aardappels..prakken (blender) verder niks.. En hoelang duurde het voor hij/zij aan gewent was?

4. Mistique

Mistique Fanatiek lid

Mar 7, 2010
    1,053
    0
    36
    Ik doe ook puur verse groenten met aardappel of rijst. En dan een nieuw soort groenten 3 dagen achter elkaar geven voor de gewenning. Zoë vindt eigenlijk alles direct lekker, alleen sperziebonen vindt ze heel vies. Na meerder malen geprobeerd te hebben geeft ze echt aan dat ze het niet lekker vindt. Voor de rest is het meestal de eerste paar happen dat ze het niet lekker vindt en daarna is het goed. Ik doe trouwens wel altijd 1 theelepel boter door de warme hap om het iets smeuïger te maken

5. balleke

balleke Fanatiek lid

Jan 21, 2009
    1,837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    Wat voor groente allemaal?? Ja sorry, maar lees overal dat ze bijvoorbeeld geen andijvie en spinazie mogen hebben. De oudste zoon ook niet veel van gehad het eerste jaar. Maar hoe zit dat dan met wortels, want wij eten die uit het potje en bruine bonen ook, maar die zijn zo zout vind ik.:(

Bloemkool, speziebonen en rodebieten (maar daar mogen ze ook niet veel van hebben het eerste jaar)

6. flipflop

flipflop Fanatiek lid

Dec 4, 2010
    3,250
    1,009
    113
    Zuid-Holland
    in het kookboek Opperdepop van de albert heyn staan erg leuke tips. je kan bijv ook wat opvolg melk of rijstebloem door het eten mengen, wordt het smeuiger en romiger.

7. balleke

balleke Fanatiek lid

Jan 21, 2009
    1,837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    ja dat opvolg melk was echt geen succes...hahah te grappig gezicht zeg maar.. maar idd miss rijstebloem;) is dat Kook boek niet voor grote kindjes?

8. Mistique

Mistique Fanatiek lid

Mar 7, 2010
    1,053
    0
    36
    Zoë heeft de volgende groenten al gegeten: sperziebonen, wortelen, bloemkool, broccoli, courgette, tuinbonen. En alles heeft ze vers gekregen of uit een diepvries pak. Uit een pot kun je beter niet geven, hier zit te veel zout in. Ze heeft van de week voor het eerst kip gehad en sinds vorige week ook ei. Deze week ga ik voor haar macaroni met tomaten saus en gehakt maken.

Volgens mij mogen ze nu wel andijvie en spinazie maar niet meer dan 1 of 2 x per week. En dan wel bladspinazie ( dus de verse) en niet de diepvries met room. Maar dat weet ik niet zeker.

Bruine bonen kan je ook vers kopen. Heb ik nog niet gedaan, maar wil dit volgende week ook eens gaan maken.

9. balleke

balleke Fanatiek lid

Jan 21, 2009
    1,837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    maar hoe maak je bruinebonen vers... Nooit gedaan. oei wel erg..haha
    Zal eens gaan kijken in diepvriesvak.

Ik wil dit echt, want ik merk dat de oudste te lang aan de potjes heeft gezeten..:( maar vlees vind hij fantasties..:)

10. Mistique

Mistique Fanatiek lid

Mar 7, 2010
    1,053
    0
    36
    Je kunt verse bruine bonen kopen in een pak op de 'droog afdeling' van de supermarkt. De avond van te voren de bonen laten wellen (= in pan met water laten staan) en daarna de volgende dag als je eten gaat koken dan kook je de bonen. Je welt ze dus van te voren, zodat je ze niet zolang hoeft te koken.

11. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Ik zou loslaten dat je kindje een bepaalde hoeveelheid moet eten. Jouw zoontje is nog jonger dan de mijne.

Hier krijgt hij gewoon groente (niet gemixt). De ene keer eet hij 'veel' (dan heb ik het over 1,5 stronkje brocolli) en de andere keer eet hij een hele dag geen brood, fruit of groente. Ik vind dat allemaal prima, moet kunnen.
    Ze hoeven nog geen bepaalde hoeveelheid binnen te krijgen voor de vitamines enzo (die halen ze uit de melk) dus ik zou me daar ook niet op blindstaren.

Ik zou zeggen dat je nu alle tijd hebt om je kindje te laten wennsen aan smaken en texturen en als je daar de tijd voor neemt dan gaat het vanzelf beter! PS als je googled op introductieschema kom je op borstvoeding.com en daar staat een uitgebreid schema wat ook inspirerend werkt ;)

Hier heeft uk al vanalles geproeft, en nog heel weinig gegeten :).

PS Leuk het januaribaby's :D En jij hebt er nog wel 2!!!

12. balleke

balleke Fanatiek lid

Jan 21, 2009
    1,837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    jaaa ik heb er idd twee in jan..haha (wel zwaar af en toe)

Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik ook af en toe een beetje gefustreerd ben over zijn voeding..:) Maar dat heb ik sinds gisteren losgelaten een klein beetje..Wel vroeg weet ik (dacht ach dan niet!!). maar vind het zo naar dat hij om 17.00 uur eet en daarna pas om 19.00 uur en dan lijkt mij dat ons ventje super veel honger heeft (Hij laat het niet merken, ook wel raar) maar dat gefrustreerde heeft ook wel een rede..:(

Ik wil gewoon effe alles uitproberen en omdat de oudste altijd potjes heeft gegeten. Wil ik bij de jongste zoveel mogelijk vers voeding geven, maar de bloemkool was geen succes. We hebben vanavond sperziebonnen op (vers) dus die wil ik morgen aan hem geven (dat beetje wat over is) Maar ja hoe maak je het een beetje zoals in een potje.

(nu krijgt de oudste ook een hoektand, dus daar maak ik met niet druk om dat hij het niet op eet;)) hopelijk daarna ook niet...

Jou kindje heeft toch ook reflux?

13. balleke

balleke Fanatiek lid

Jan 21, 2009
    1,837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    ;)
    haha oow erg hoor dat ik dat niet weet.. (schaam me kapot)
    maar bedankt voor de tips.. he het opgeschreven..

14. mama2011

mama2011 Niet meer actief

ons zoontje wou dus ook eerst helemaal niks hebben ook niet uit een potje of met melk erbij ook geen vers!
    toen kreeg ik de tip om het wat grover te laten nou nu eet hij 200 gram gewoon op dat DE tip. hij eet nu vers en 8+ potjes!!!

15. balleke

balleke Fanatiek lid

Jan 21, 2009
    1,837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    thanks voor de tip.. ook maar eens proberen..;)

16. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

Nov 12, 2008
    17,671
    2
    0
    Zuid-Holland
    van aardappel door de blender zou ik ook niet blij worden, door de zetmeel in de aardappelen krijg je dan een soort lijm...

maar hier is flespompoen een grote hit
    is te koop in de supermarkt
    oven voorverwarmen op 200 graden
    ik snij de pompoen door de helft, pitjes en draden eruit
    pompoen in ovenschaal op de platte zijde naar beneden
    paar cm water erin
    en 40 minuten in de oven
    daarna kan je de gare pompoen zo eruit scheppen
    pureren is niet meer nodig eigenlijk, omdat het al zo zacht is

17. Mistique

Mistique Fanatiek lid

Mar 7, 2010
    1,053
    0
    36
    Haha maakt niet uit hoor. :) Tot gisteren wist ik ook niet hoe ik verse bruine bonen moest maken. Mijn schoonmoeder heeft het me gisteren verteld ;).

18. Bajou

Bajou Fanatiek lid

Feb 10, 2009
    4,599
    1
    0
    België
    hoh... mja, ik denk ook dat hij gewoon moet wennen. Niet te snel opgeven.

Ik doe wel vaak wat milde kruiden (peterselie, oregano, basillicum,...) bij z'n eten.

En verder is het altijd heel simpel; groentjes + aardappel/rijst/pasta + gevogelte of vis + klontje boter (maakt wel romig!) in de blender en klaar. (hier ondertussen wel al geplet ipv gemixed)

19. adi

adi Niet meer actief

- Niet te moeilijk denken, koop gewoon milde groente zoals brocolli, bloemkool, worteltjes, pompoen enz en maak die klsar voor t hele gezin. Laat je baby dan gewoon die groente eten;
    - paar happen per keer is echt voldoende,
    - het hoeft niet uit te zien als een potje. Dat glad gepureerde spul is toch haast geen 'vaste' voeding te noemen?
    - als extra vocht kun je kookvocht van de groente gebruiken'
    - probeer de groente en aardappel eens te prakken met een vork en dan wat kookvocht erbij, heerlihk!

20. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Sperziebonen vind mijn dochter ook niet lekker. Wel favoriet zijn; wortel, pompoen, zoete aardappel en erwtjes. Erwtjes en erwtjes gemengd met wortels uit de diepveies. Pompoen vers. Grote pompoen, in stukken snijden, pitjes eruit, schillen en koken. Dan samen met aardappel, heel lekker! Worteltjes gewoon koken, bospeentjes of waspeentjes, geen winterpeen, die zijn niet zo lekker zoet om te beginnen. Zoete aardappel van de toko of de groenteafdeling supermarkt. Schillen en bereiden als gewone aardappel. Door een zeef drukken en met een beetje water mengen om een lekker glad papje te maken. Erwtjes en erwtjes/worteltjes pureren met aardappel. Dat gaat er allemaal heeel goed in bij dochter! Bloemkool/broccoli/sperzieboon = vies. Bruine bonen lust ze ook, is wel meer werk om klaar te maken ( 12 uur weken, 1 uur koken, zonder zout. Voor jezelf dus met lekker veel gebakken spekjes, aardappels en rookworst of gehaktbal. Voor je kindje alleen de bonen, aardappel met best veel water. Eventueel gekookt appeltje erbij, jammie!

Share This Page