We hebben het volgende schema: 7:30: 200ccFV+ pap 11;00 fruit 12:30: 1 boterham met ca 100cc thee 15:00 135cc FV 18:00 warm eten 19:30 165ccFV Het CB heeft mij de vlg richtlijnen meegegeven: - flesje van 15 uur bij de boterham (toewerken naar normaal eetpatroon) en om 15 uur dan wat thee geven met een tussendoortje. - smorgens een boterham aanbieden ipv flesje Maar: ik heb ca 1 maand geleden geprobeerd een flesje bij de lunch te geven maar dat was spugen geblazen. EN een boterham EN een fles was toen teveel. Ik ben huiverig om het opnieuw te proberen ook omdat ik de periode van lunch tot avondeten dan behoorlijk lang vind. Ook denk ik dat de verdeling van het eten dan niet helemaal handig is. Het fruit, brood en de fles zitten dan allemaal in zo'n 1,5-2 uur tijd gepropt en dan vervolgens de hele middag heel weinig meer? Zou ik het fruit dan naar de middag verplaatsen? Of het schema gewoon zo laten? Het gaat gewoon goed zo! De boterham smorgens vind ik nu eerlijk gezegd ook nog niet nodig (vind de fles nog veel te makkelijk en gezellig ) Wat vinden jullie?
Hoi, Ik zou inderdaad het fruit naar de middag verplaatsen. Wij hebben dat gedaan omdat ze het op het kdv geprobeerd hadden en dat goed werkte. Ze ging echt pas goed fruit eten toen ze het 's middags kreeg. Schema was met 8 maanden ongeveer: 7.00 180/6 11.00 broodje 12.00 150/5 15.00 fruit + sap/thee, o.i.d. (met 7 maanden nog fles 120/4, omdat ze echt niets anders wilde drinken, gaat nu nog steeds moeizaam) 17.00 groente 19.00 180/6 Hoop dat je hier iets aan hebt.
Bij ons op het KDV krijgen ze het fruit smorgens en ik vind het ook wel gezellig als ons zoontje daaraan mee kan doen... dus dat vind ik ook weer een nadeel van het verplaatsen... Hij eet t trouwens smorgens wel allemaal op! Het is best een schrok op vandaar dat ik me ook af vraag of hij dan wel genoeg heeft aan een soepstengel en wat thee voor tussendoor? Hoe is de ervaring van anderen?
Roy zit nu sinds 3 dagen op 2 flessen en dat gaat prima. Op het CB raadde ze ook aan om zijn fles 's avonds te laten vervallen en die bij zijn boterhammetje te houden. Maar mama is lekker eigenwijs. Roy eet 2 boterhammen en daar ga ik echt niet nog een fles bijgeven. En 's avonds wil hij graag drinken, dus waarom niet denk ik dan. Zijn schema: 08.00 papfles (180+6+3 bambix) 10.00 200 gr fruit + 50 ml sap 12.30 2 boterhammen + 100 ml sap of thee 15.00 soepstengel, koekje o.i.d. + sap als hij wil 17.00 200 gr avondmaaltijd 19.30 fles (180+6) Het is ook echt een schrokop, en dit gaat prima.
Wanneer ben jij naar 2 boterhammen gegaan? Denk namelijk dat wanneer mn zoontje meer zou eten tussen de middag dat hij t dan misschien wel trekt tot de avond met alleen wat sap/thee en soepstengeltje. Ik denk dat hij best meer zal lusten maar vind t nog iets te vroeg om 1,5 boterham of 2 te geven? Hij geeft t zelf slecht aan als hij teveel eet, dus moet m een beetje tegen zichzelf in bescherming nemen Ik zou er ook meer voor voelen om savonds een fles te houden, ook al zit hij vrij vol van het avond eten. Vind het een fijn moment en ook een prettig idee om hem met een warm en vol buikje naar bed te brengen! Nou vraag ik me wel ineens af: maakt het veel uit qua vulling om een tweede boterham te geven of een fles?
Bedankt voor de tips! Misschien kan ik idd de boterham wel langzaam uitbreiden, mn zoontje is wat vaste voeding betreft wel een snelle! Afgelopen 3 dagen heb ik steeds 120+ 4 gegeven smiddags, maar als hij die voor 15 uur al heeft gehad is het echt krijsend eten 's avonds want dan heeft hij zo'n honger dat het hem niet snel genoeg gaat! Maar zal ik dan het brood uitbreiden en dan de fles smiddags houden en minderen of bij de boterham de fles en een groter tussendoortje? (al vind ik dit dan lastig want fruit hou ik t liefst smorgens ivm KDV ritme).miemand nog ideetjes voor tussendoortjes die beter vullen? En als je de fles mindert, doe je dit dan met minder poeder en dezelfde hoeveelheid water? Of geef je dan een beetje melk en dan ander drinken los erbij? Nu meng ik de fles nog weleens met bijvoorbeeld thee (120+4+30cc thee)
ik lees hier even mee. bij martijn krijg ik overdag vaak maar 2 flessen erin, terwijl ze op het cb zeiden dat hij nog 3 flessen moet. nou weet ik dat het cb ook niet alles is, maar ik wil me er wel nog aan houden. hij mag in totaal 2 boterhammen op een dag en 3 flessen, fruit en avond eten. hij krijgt nu meestal dit: 8.00 fles (wil/lust geen pap) 10.00 fruit 12.00 boterham, en ik mag blij zijn als ik er iets van vocht in krijg 15.00 een flesje proberen wat hij vaak niet wil 17.00 avondeten 19.30 pyjamapapje tussen de middag als hij zijn fles niet wil, geef ik hem meestal wat anders, anders is het zo'n lange tijd dat hij niks krijgt. gister wilde hij geen fles maar wel een soepstengel met dixap. wat zouden jullie doen? groetjes nien
Ik zou het advies van het CB met een korreltje zout nemen! Hoezo "moet" hij 3 flessen en mag hij 2 boterhammen? Als ik het zo lees heeft jouw zoontje geen zin meer in de middagfles want diksap drinkt hij wel? Het is wel belangrijk dat hij minimaal 500cc aan vocht binnenkrijgt. Als hij geen melk drinkt, dan maar uit sap, toch? Die voedingsstoffen haalt ie wel uit zn warme eten en zn boterham. Redt jouw zoontje het dan tot het avondeten met alleen een soepstengel en wat diksap? Want hier is het dus al brullen van de honger als hij 120+4 melk heeft gekregen smiddags en jouw zoontje drinkt helemaal geen melk meer smiddags? En als je toch graag die melk wil geven, zal hij het wel drinken als je geen fruit geeft smorgens maar op een ander tijdstip? Misschien zit hij te vol bij de boterham om nog melk te drinken?
als ik hem melk uit een oefenbeker geef wil hij nog wel drinken, maar vandaag ook niet. s'ochtends komt het fruit er de laatste tijd niet van omdat hij dan slaapt en dan geef ik het hem s'middags en dan is het dus: melk, brood, fruit, avondhap, pyjamapapje. en als het fruit s'ochtends wel lukt geef ik hem s'middags een liga met dixap of een ander tussendoortje. ik denk dat ik gewoon martijn volg met wat hij wil eten en drinken, ik kan het er toch niet ingieten. en aan z'n 500cc vocht komt hij heus wel, fruit is ook vocht. en hij redt het makkelijk tot 17 uur, later moet ik zijn avondhap niet geven want dan drinkt hij zijn laatste fles niet en slaapt hij slecht of is heel vroeg wakker. en dan zou hij dus maar 1 fles krijgen. misschien dat ik hem tussen de middag 2 boterhammen aan ga bieden, die ene heeft hij zo snel op. en dan is hij ook meer verzadigd tot z'n tussendoortje en avondeten. en die fles s'ochtends hou ik er gewoon nog een tijd in, want die gaat nu wel heel goed. misschien dat jouw zoontje ook wel 1,5 of 2 boterhammen op kan en meer verzadigd is. en misschien verzadigd een liga wel meer dan een soepstengel. het is en blijft een kwestie van uitproberen. martijn is vandaag wat later met alles, dus ik geef hem zometeen pas een soepstengel en dixap. dan maar iets minder avondeten.
Hij geeft t zelf prima aan! Dan zou ik er echt geen derde fles in gaan gieten hoor! Volgens mij doet ie het heel goed!
ja dat is ook zo, maar af en toe word je zo onzeker van alles wat je om je heen hoort. hoe gaat het nu bij jou?
Ik heb gisteren en vandaag bij de lunch 1,5 boterham gegeven en dit ging met gemak op! Daarom om 15 uur maar 90cc melk (en daarnaast nog ca 70cc thee) gegeven. Hiermee trekt hij het tot het avond eten (nou ja, vandaag even afwachten, maar hij slaapt nu, dus dat zal wel lukken) Maar ik besefte me ineens: is het wel handig wat ik doe? Eigenlijk bouw ik de middag fles dus af? Terwijl je (ook vlgs de richtlijnen die ik van het CB heb gekregen) later melk bij de lunch gaat geven. Doordat mn zoontje veel spuugde bij de melk na de maaltijd is deze fles toentertijd naar 15 uur verplaatst, en nu wordt ie dus afgebouwd. Net als bij jullie dus, happynienja! Zit straks dus misschien op 2 flessen sochtends en savonds... hoe krijg ik die fles dan van de avond naar de dag? Wil die van de avond niet kwijt... Of wat zijn normale tijden dan voor melk?
Waarom geef je het fruit niet wat vroeger op de ochtend? Tussen je eerste "fles" en het fruit zit ook best een gat. Dan de boterham om bijvoorbeeld 11.45 en een klein flesje melk rond 13.00 uur. Dan kun je 's middags nog een tussendoortje met wat drinken geven.... Melk samen met de boterham is sowieso niet zo'n heel goed idee, omdat melk het opnemen van bepaalde voedingsstoffen remt. Ik snap echt niet waarom cb's dat elke keer aanraden
Ja, met dat ik de boterham uit heb gebreid naar 1,5 sneetje heb ik het fruit ook verplaatst naar VOOR het slaapje ipv het erna te geven. Fruit zit nu op ca 9-half 10. Dit gaat ook goed! En dan is er ook genoeg ruimte om 1,5 boterham naar binnen te krijgen. Maar is het handig om de fles van 15 af te bouwen? (Dit is automatisch het geval als ik 1,5 boterham geef) Of mag dit nog niet? En moet ik t dan bij het brood gaan geven? Waarom adviseren CB's dit als dit eigenlijk niet goed is qua voedingsstoffen opname??
Ik zou dus de fles van 15 naar 13 uur doen en om 15 uur een tussendoortje met wat sap oid. Die fles laten vervallen zou niet mìjn keuze zijn, gezien de leeftijd van je kindje. Pas met een maand of 9 wordt 2 flessen geadvisseerd. Voor die tijd hebben ze die melkvoedingen best nog nodig ivm de groei...Maar nogmaals, dat zou mìjn keuze zijn, iedereen is natuurlijk vrij om zelf te kiezen wat hij/zij het beste voor zijn of haar kindje vindt... Tja, nogmaals, ik snap het melk samen met het brood advies ook niet...Maargoed, het is mij bekend dat het samengeven niet zo goed is voor het opnemen van voedingsstoffen, dus ik zorg altijd dat er minimaal een uur tussen melk en ander (belangrijk) voedsel zit...
Ok, ik hou die 90cc melk sowieso en ga dan wel met 9 maanden over naar bijv 2 boterhammen en de fles vervallen? Is dit ook wat doorgaans gedaan wordt? Ik vind het zelf handiger om de melk om 15 uur te houden ook al is het niet zo veel meer. Maar nu met 1,5 boterham heeft hij ook voldoende vulling rond dat tijdstip en is de melk wel een beetje too much voor mn gevoel. Als ik dan ook nog hoor van die voedingsstoffen dan laat ik t wel staan! Uiteindelijk maakt t vlgs mij niet uit wanner je alles geeft als je maar bepaalde dingen geeft?!
Neehoor, maakt niet uit wanneer je wat geeft, als je inderdaad maar aan de voldoende voedingsstoffen komt. Iedereen volgt een schema wat zijzelf het prettigst vindt werken Met 9 maanden ging bij Misha de avondfles eraf. Ze wilde hem zelf niet meer op dat tijdstip. Vanaf toen gaf ik aan melkmomenten; 8 uur bordje pap van 200cc melk en bambix en rond 13 uur een fles melk van rond de 180 à 200cc. 's Avonds, een half uurtje voor het naar bed gaan, gaf ik nog wat anders te drinken dan melk. Puur voor de dorst en wat extra vocht voor het ingaan van de nacht. Hoe het met Milan ging weet ik echt niet meer Volgens mij heeft die nog tot een jaar die avondfles gekregen.... Hangt dus een beetje van je kindje af welke fles je rond die tijd laat vallen... Geef je wel wat anders te drinken bij de boterham?
Mijn zoontje is nog wel erg gek op de fles, of hij nou trek heeft op dat moment of niet. Ik vind het zelf ook een heerlijk momentje om hem zo te zien genieten|! Ik hoop dat hij die avond fles nog lang houdt Ik geef m voor de nacht nog maar 165cc omdat hij anders veel spuugt, hij zit wrs nog aardig vol van het eten. Het is hier dus geen kwestie van niet meer hoeven of willen dat ik de fles afbouw maar puur zelfbescherming, haha! Ik geef de fles van 15 uur (90cc melk) nu gemengd met ca 70cc thee voor het vocht en bij de lunch probeer ik ook wat thee of diksap. Dit lukt heel wisselend 50-100 cc.