Kans op tweeling groter?

Discussion in 'Zwangerschap' started by freck, Sep 1, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. freck

freck Actief lid

Jul 15, 2012
    235
    0
    0
    Mijn vriend zijn moeder is van een tweeling... is de kans nu groter dat wij ook een tweeling kunnen krijgen? Wat denken jullie?

Weet niet waarom, ben net zwanger, maar moet telkens denken aan een tweeling..misschien ook omdat m'n buik zo snel groeit. Maar dat kan ook komen doordat het de 2e zwangerschap is misschien...
    De echo zal duidelijkheid bieden..maar ben gewoon nieuwsgierig naar jullie reacties. Overigens zou ik een tweeling wel super leuk vinden!!

2. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Meer kans op een tweeling is dat t overgaat van vrouw op vrouw zeg maar.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nee, dan heb je geen verhoogde kans op een tweeling.
    De erfelijke variant van tweelingen, is namelijk de twee-eiige tweeling, en die ontstaat door een dubbele eisprong. Ik geloof dat het wel van moeder op zoon overerfbaar is, waarmee jouw partner die gevoeligheid dus wel door zou kunnen geven aan jullie kinderen, maar omdat jij degene bent die het aantal eitjes bepaalt, hebben jullie daarmee geen verhoogde kans op een tweeling ten opzichte van een willekeurige wereldbewoner... :)
    Een-eiige tweelingen ontstaan 'toevallig' door een spontane deling van het klompje cellen in 2 vruchtjes, die variant is dus niet erfelijk.

4. rally

rally Lid

Jun 20, 2012
    51
    0
    0
    brabant
    OOk ik ben zwanger van een 1eeige tweeling. Aan mijn kant zithet niet in de famillie en vriendje lief zijn kant wel ergens ver weg.Volgens gyn te ver weg om erfelijk te kunnen zijn Maar de kans is er altijd. En ook ik dacht dat ik zo snel groeide omdat het mijn derde zwangerschap is maar niks is minder waar Het zijn er 2.
    Helemaal geweldig.

5. raspberry

Vorig jaar is er zo'n docu geweest, (het wonder van de geboorte, op rtl4) waarin genoemd werd dat de kans op tweelingen ook bepaald wordt door je ras. Aziatische vrouwen hebben de minste kans, (1:400). Nigeriaanse vrouwen de hoogste kans (1:25).
    Blanke europese vrouwen lopen geloof ik een kans van 1:40.

6. JosieJ

JosieJ Niet meer actief

Heh, ik dacht dat alleen twee-eiig erfelijk was toch?

7. raspberry

Ja, twee-eiig is erfelijk, een-eiig niet.

8. rally

rally Lid

Jun 20, 2012
    51
    0
    0
    brabant
    JA zo zij de gyn het dus ikke ook nie meer weten ondertussen.
    Maar vindt het wel stik gaaf.

9. mamaSylvia1975

mamaSylvia1975 Fanatiek lid

Apr 25, 2012
    1,106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    2eiig is inderdaad erfelijk, weet ik alles van! Ben mama van een 2eiige tweeling en mijn oma van moeders kant was zelf een deel van een tweeling en ze is 2x zwanger geweest van een tweeling.

Jij heb dus niet door erfelijkheid kans op een tweeling, maar dat wil niet zeggen dat het er geen 2 kunnen zijn.........

10. Thea23

Thea23 Fanatiek lid

Oct 7, 2011
    4,433
    1,123
    113
    ZZp er
    de erfelijkheid van het zwanger kunnen worden van een 2 eiige tweeling kan niet door je moeder komen of je vriend zn kant maar ja nu komt ie ...
    Een vader kan de erfelijkheid doorgeven om een vrouw 2 eisprongen te laten krijgen...
    Dus .. als het bij je vader in de familie zit heb je meer kans want jou vader heeft jou de mogelijkheid doorgegevnen om 2 eisprongen te hebben..

een 1 eiige tweeling is een ''foutje'' van de natuur

11. Thea23

Thea23 Fanatiek lid

Oct 7, 2011
    4,433
    1,123
    113
    ZZp er
    et vaker voorkomen van tweelingen in een familie is erfelijk. Dit heeft dan betrekking op twee-eiige tweelingen, die zijn ontstaan door een dubbele eisprong. Een dubbele eisprong kan erfelijk zijn.Als aan de vaders kant tweelingen voorkomen kan deze de mogelijkheid van een dubbele eisprong doorgeven aan zijn dochter(s). De leeftijd en het aantal kinderen van de vrouw kan ook een rol spelen bij de kans op twee-eiige tweelingen. Het lijkt erop dat door het ouder worden de voortplantingsorgaan bij de vrouw beter gaan werken gedurende haar vruchtbare periode en als zij al meer kinderen heeft gekregen ook. Na het veertigste jaar wordt de kans op tweelingen kleiner.

mischien wat makkelijker zo

12. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,819
    19,135
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Hier geen andere tweelingen in de familie, maar er zitten nu toch echt twee kindjes in mijn buik! Dus ook zonder erfelijkheid kan het zomaar zo zijn.

Ik ben duidelijk misselijker dan tijdens de vorige zwangerschap. En ik heb ook meer en langer last van buikpijn door de groeiende baarmoeder. Maar uiteindelijk kan alleen een echo zekerheid geven!

Gefeliciteerd met je zwangerschap.

13. gebakje

gebakje VIP lid

Dec 15, 2010
    5,130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Mijn verloskundige zei dat ik toch wel een verhoogde kans had omdat mijn broertjes 2-eiig zijn. En dat zou je wel van je moeder kunnen erven eend ubbele eisprong.

14. BabyBergen

BabyBergen Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,848
    0
    0
    Grappig, ik lees tegenstrijdige dingen dan mijn gyn mij verteld heeft
    ik zou een verhoogde kans hebben op een tweeling, zeker 50%
    ivm mijn oma die tweelingen gebaard heeft

de vader van de tweeling had ook een voorvader met een tweeling
    daardoor zou de kans verhogen naar 75%

de uiteindelijke uitslag bij ons tezamen: 100% ,want ik werd toen zwanger van een tweeling

de gyn zei dat ik met mijn huidige partner zeer lage kans had (plus het feit dat ik al tweeling heb gehad)

en ook dat klopte...., 1 meid

15. Dippertje

Dippertje Fanatiek lid

Oct 4, 2011
    1,528
    59
    48
    Bij ons komen tweelingen voor

Mijn moeder is een van een tweeling waarvan de ander al vroeg afgestorven is.

Twee zussen of broers van mn vader zijn een tweeling en de moeder van mijn vader is er een van een tweeling.

Maar tot nu toe zijn er 6 kleinkinderen geboren maar nog geen enkele tweeling :p (tussen mij mn zus en mn broer)

16. marianne ivf

marianne ivf Actief lid

Jul 25, 2006
    184
    30
    28
    Ik ben vandaag precies 6 weken zwanger van een cryo terugplaatsing.
    Onze cryo was zo sterk dat het flink was doorgedeeld voordat hij/zij in mijn lichaam werdt teruggeplaatst, nu ben ik afgelopen donderdag naar het ziekenhuis geweest ivm extreme misselijkheid en heb ik al mijn 1ste echo gehad....
    En wat we daar zagen hadden we dus echt HELEMAAL niet verwacht...Er zaten 2 vruchtzakjes met beide een knipperlichtje..ik ben dus zwanger van een tweeling, volgens de arts een 1 eiige tweeling!!!
    Het is best een schok..en ik moet het allemaal nog even laten bezinken.
    In onze omgeving en mijn man vinden het allemaal te gek en fantastisch..maar eerlijk gezegt benik best bang van wat er allemaal komen gaat.

Allemaal gefeliciteerd...

@ Freck...ik zie dat we samen gelijk lopen!!! leuk hoor.

Groetjes marianne

17. freck

freck Actief lid

Jul 15, 2012
    235
    0
    0
    Marianne, van harte gefeliciteerd met je (tweeling)zwangerschap! Wat bijzonder zeg! Ik kan me je bezorgdheid ook heel goed voorstellen trouwens hoor.... Je bent al bezorgd om je kindje zodra je weet dat je zwanger bent, dat blijft je zijn of haar hele leven denk ik... maar bij 2 is de bezorgdheid natuurlijk ook dubbel!

Iedereen bedankt voor de reacties! Wat een informatie! De kans is dus niet groter bij ons.. maar stel dat ik een dochter krijg, dan is bij haar de kans wel weer groter op een tweeling later.. nou ja dat is allemaal wel heel ver doordenken maar wel grappig om te weten!
    Ben heel benieuwd... wanneer we de echo hebben gehad zal ik het laten weten of het er toch toevallig 2 zijn.. maar die kans is wel klein dus..

Share This Page