Scherm tijd - tablet mobiel tv computer

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door petitmonsieur, 28 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. petitmonsieur

23 aug 2015
    51
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hi dames,
    Ik ben even nieuwsgierig. Ik zie namelijk steeds meer artikelen waarbij schermen worden afgeraden tot 18 maanden. Nou zie ik op mij heen best veel kindjes onder de 18 maanden naar een scherm kijken, tablet tv mobiel computer etc.
    Ook is er natuurlijk een verschil wat je je kindje dan laat kijken of bijvoorbeeld als je zelf wat kijkt op tv of tablet wat niet geschikt is voor de kindjes.
    Mijn vragen zijn: hoe oud is je kindje? Hoe lang kijkt het zelf naar een scherm? Wat voor soort dingen kijkt hij of zij? Kijk jij zelf ook wel dingen op tv of mobiel die niet perse kind gericht zijn als je kindje erbij is?
    Ik ben benieuwd:)

2. Joycelyn

Joycelyn Bekend lid

27 feb 2015
    602
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hier heeft dochter nog nooit tv/tablet gekeken. Zelf kijken we ook geen tv als zij in de buurt/wakker is. Op de computer check ik wel eens mijn mail als zij naast mij op de bank zit en aan het spelen is. Dat doe ik dan zo snel mogelijk, want ze vindt het wel super interessant! We proberen haar voorlopig achter schermen weg te houden. Ben benieuwd hoe lang dat nog lukt!

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wij zijn daarin vrij makkelijk. Toen ze klein waren kon af en toe best babytv aan. En vanaf een jaar was het bijv Dora, Teletubbies e.d., meestal even 's ochtends en ergens richting kooktijd.

4. Femke86

Femke86 Bekend lid

15 feb 2014
    590
    0
    16
    NULL
    NULL
    Zodra we thuiskomen na een dag werk/ gastouder vraagt hij meteen om een filmpje van graafmachines te kijken 🙈 ergens is er iets misgegaan bij mij haha...
    Ik wil altijd dat hij eerst lekker gaat spelen.
    Rond 17u als ik ga koken mag er dan een filmpje aan.
    Soms vraagt hij er s'ochtends meteen om, maar dat vind ik dan nog echt niet nodig.

Ik kan me herinneren dat we 'vroeger' alleen op zaterdagochtend voor kindernet zaten en door de weeks na het eten sesamstraat oid.

Ik heb zelf nooit de tv aan, maar ben wel bewust minder gaan doen met tablet/smartphone als mijn zoontje in de buurt is.

5. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Tot 1 jaar heb ik dit echt proberen te beperken.

Nu is ze 20 mnd en kijkt ze wat meer tv, zeker nu we minder kunnen buiten met dit weer. Ze vind het ook echt leuk nu en kent de namen van de tekenfilms/personages

Dus ongeveer 's morgens een halfuur tot een uur, namiddag een halfuur tot een uur en tussendoor zet ik soms wat liedjes op zodat ze wat kan dansen.

Vanaf 18u gaat de tv uit en is het family-time voor ze haar bed in gaat.

6. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Met rot weer doe ik gewoon tv aan. Dan is het even tv tijd een half uurtje s morgens max, even teletubbies en nijntje kijken.
    En als ik ga koken doe ik het voormezelf dat hij niet alles uit de keuken trekt weer even bumba op.
    Ik heb niks tegen en zie dat hij ook wat woordjes van oppikt wat heel grappig is.

7. Ilz

Ilz Actief lid

7 apr 2015
    241
    1
    0
    NULL
    NULL
    Tot 1 jaar haast niet muziek vond/vind ze veel leuker. Nu in de ochtend half uurtje. Overdag staat ie uit. Soms tijdens eten koken maar ook niet altijd. T is maar niet hoe de dag gaat. We zijn er niet op tegen.

8. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Tot ongeveer 18 maanden had mijn zoon weinig tot geen interesse in de tv. Alleen een videoclip van Enrique Iglesias (bailando) hebben we grijs moeten afspelen op YouTube via de tv (don't ask;)), maar verder niets. Vanaf ongeveer 2 jaar begon hij de tekenfilmpjes op npo3 in de ochtend leuk te vinden. Vooral kabouter plop was zijn favoriet. Toen heeft hij daarna voor sinterklaas 2 plop dvd's gekregen en die vindt hij nog steeds ontzettend leuk. Hier is het 's ochtends eerst een broodje eten, daarna mag de tv aan. Deze staat dan aan, hij kijkt wat maar speelt ook tussendoor. Dochter van 16 maanden kijkt af en toe op maar interesseert het weinig. Zij kijkt verder nooit op onze telefoon of tablet, daar vind ik haar veel te jong voor. Hier wil zoon sochtends vroeg al dvd kijken of op de tablet maar dat mag niet. Tablet hebben we overigens pas sinds deze zomer, gekocht voor de vakantie in het buitenland ;) Ik heb de 'regel' 1x per een dvd kijken en 1x per dag op de tablet. Tablet is meestal een half uurtje, 3 kwartier maar vaak valt hij ook in slaap ;) Op mijn telefoon mag hij nooit kijken is namelijk ook mijn zakelijke telefoon. Telefoon van papa mag wel af en toe, papa laat dit helaas vaker toe dan mama wil:) Het grootste deel van de dag staat de tv in elk geval uit of zijn we lekker buiten. Maar nummer 1 regel bij ons: alleen thuis op de tablet of telefoon. Als we op visite zijn maar vooral als we bijv in een restaurant zitten, dan absoluut géén telefoon. Hoe jong ze ook zijn, ik wil dat ze leren hoe ze zich in restaurants moeten gedragen. Ik vind hey persoonlijk geen gezicht om kindjes aan een tafel in een restaurant met allemaal telefoons of tablets in de weer te zien. Maar hey, thats me...

9. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    +1 :)

10. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Hier heel af en toe. Wat resulteert in dat papa en mama nijntje kijken na 5 min en madame ergens anders zit te spelen. Wij perken het ook heel erg in. Ongeveer 1x per week. Maar goed ze vind het niks.

11. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Dochter is bijna 2 en kijkt eigenlijk soms wat te veel televisie vind ik. Zeker met die regen van de laatste tijd. Maar dat doe ik natuurlijk zelf. Vaak 's morgens wel een poosje als we gaan koffie drinken en 's middags meestal ook nog wel even. Ik probeer er de laatste tijd wel meer op te letten. En als ze bijvoorbeeld al 2 keer heeft gekeken dat ze dan 's avonds niet meer kijkt. Meestal kijkt ze naar babytv, maar ik zoek ook wel eens andere kinderprogramma's op. Wat ik leuk vind om te zien is dat ze de laatste tijd steeds meer dingen ervan oppikt.

Zelf keek ik ook wel programma's als ze in de kamer was, ook wel voor haar ongeschikte, maar dan was ze gewoon aan het spelen. De laatste tijd kijkt ze ook echt mee, dus let ik op dat ik niet al te bloederige dingen kijk;)

12. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.146
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier vrij weinig, nog geen 10 minuten per dag. Ik vind het niet nodig, en heb geluk dat Dafne er weinig aan vindt, die luistert liever naar muziek. Als ze wat op mn telefoon kijkt, dan is het k3 liedjes, of filmpjes van zichzelf, haha. Heeeeel soms vraagt ze om woezel en pip. Dat is hooguit 5 minuten, dan alweer aan het spelen. Ik vind het wel fijn :D Doe tegenwoordig vooral na het eten ook geen tv meer aan.

13. zuuske

zuuske Fanatiek lid

9 okt 2010
    1.317
    0
    36
    Tilburg
    Een keer per dag kijkt ze 1 of 2 afleveringen van tik tak. En verder af en toe een keertje Nijntje of teletubbies, maar als dat 1x in de drie weken is dan is het al heel wat.
    Ik geloof dat ze bij opa en oma wel wat meer tv kijkt. Tsja...

14. Tazzy

Tazzy Fanatiek lid

20 aug 2013
    1.364
    31
    48
    In principe staat hier de tv overdag niet aan, pas na het avondeten. Enkele keer in het weekend, dan mag ze weleens 's ochtends telekids kijken. Ze is wel gek van k3, dus op een erg regenachtige dag wil ik die dvd weleens opzetten zodat ze lekker mee kan swingen. Tablet ofzo dat gaan we nog niet introduceren. Ze kan zich prima vermaken met haar speelgoed en boekjes lezen enz. Overigens zou ik er niet heel moeilijk over doen als ze er in de toekomst om zou vragen hoor, tv hoeft niet de hele dag aan maar eventjes kijken heb ik geen moeite mee.

15. Alex1982

Alex1982 Bekend lid

18 jan 2011
    607
    0
    0
    Ik werk in de jeugdzorg!
    in het o zo mooie zuiden van het land!
    Ze kijken regelmatig tv. Een uurtje denk ik, opgeteld.
    Daarnaast zit de oudste ook op de tablet maar dan doet hij geluiden opnemen en afluisteren (jongens zijn slechthorend dus aan het stoeien met geluiden/horen).
    De oudste heeft regelmatig ontspanning nodig (horen met oor apparaten kost veel energie) en meneer vind het heerlijk om niet hoeven horen, dus tv aan zonder geluid.
    Haha ga mezelf verdedigen!

De jongste kijkt dan mee. En soms zet ik bumba voor hem op.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Tot een jaar of 2 amper schermtijd hier. Nu 8 en bijna 4 kijken ze tv als ik aan het koken ben een half uurtje. De oudste doet regelmatig ambrasoft (voor school) op de laptop. En heeft youtube ontdekt;) op de tablet. Daar zit ze 2/3 keer per week een uurtje aan. De jongste nog niet, vind ik niet nodig.

17. Alex1982

Alex1982 Bekend lid

18 jan 2011
    607
    0
    0
    Ik werk in de jeugdzorg!
    in het o zo mooie zuiden van het land!
    Volgens mij kijken er ook veel kids op school tv/computer/ en vooral de tablet. De oudste heeft het zelfs op de kleuterschool al!

18. Koon

Koon Niet meer actief

Tja onze oudste kijkt nou eenmaal tv dus kijkt babydochter mee. Al geeft ze er helemaal niks om.
    Wij zijn voor zoon niet zo streng. Kijkt regelmatig best veel. Zo lang hij spelletjes, knutselen en vooral actief (buiten) bezig zijn leuker vindt, vind ik een hoop goed.

19. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Hier wordt in de ochtend vaak 15-20 minuten op de IPad gepuzzeld, dan met koken zet ik iets van Nijntje of brandweerman Sam op want anders lukt koken echt niet (wil "helpen", samenspelen, trekt alles ondersteboven en moppert continue ivm honger) en net voor bedtijd mag hij 1 aflevering zandkasteel zien. Daar is hij zoo dol op. En aks er gezwaaid is door Sasa, toto en koning koos loopt hij zelf naar de trap en z'n kamer en gaat probleemloos slapen.
    Probeer beeldscherm te beperken maar onze wereld stikt er van, ik kijk ook wel eens graag en ik merk dat hij er ook veel van leert en we erover kunnen praten/spelen. En ik bepaal wat en hoelang hij kijkt, vind dat nog meest belangrijk

20. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    Er is onderzoek gedaan bij ratten meen ik, naar de invloed van het kijken naar een beeldscherm (het blauwe licht , dat is met name schadelijk). Dus als je doelt op dat het slecht voor je gezondheid is, dan kun je de instellingen van je tv veranderen zodat er veel minder blauw licht uitgestraald wordt. ik heb zelfs een app op mn telefoon die dat kan. blauw licht heet die app. Misschien een handige tip;)

En ja hier kijkt de dochter van2jr ook wel eens tv of filmpjes op de tablet. MEt name smorgens in bed.. :)

Deel Deze Pagina