Vanavond na het douchen gaf mijn zoon aan dat hij haartjes op zijn balzak heeft. En inderdaad, kleine hele lichte zachte donshaartjes. Ook in zijn oksels. Ik heb nooit eerder zijn balzak en oksels bestudeerd. En vraag mij nu af of dit normaal is en er altijd al zat? Of ik dit wel erg vroege eerste teken van pubertijd? Hij is 130 cm en 22.5 kilo.
Ik denk dat ze dat allemaal wel hebben, hoewel het me zelf nooit echt is opgevallen omdat ik er niet op let. Net zoals ze op hun benen ook al haartjes hebben.
Had mijn oudste ook al heel vroeg, met 8 jaar werden het echt al wat stuggere (krul)haartjes, maar wel nog blond. Inmiddels is hij 10 en heeft hij al echt wat donker schaamhaar en een beetje okselhaar.
Geen idee eigenlijk of dat daar down under al het geval is. Toevallig daar laatst nog wel gekeken omdat ik m controleerde op teken, maar is me niet opgevallen dat daar al haartjes zaten ofzo. Viel mij laatst wel op bij onze nog niet zo lang geleden 6 jaar geworden zoon dat hij echt al flink wat (blonde) beenharen heeft. Toen vroeg ik me ook af of dat niet al erg vroeg was. Zat vandaag ergens te wachten, net als twee puberjongens in korte broek tegenover me. Denk dat ze rond de 13 jaar waren. Die ene had nog helemaal geen beenhaar leek het. Die andere wel (donkere haren). Verschilt dus ook wel echt per kind blijkbaar. En voordat er azijnzeikers komen: nee het is niet dat ik daar bewust naar op zoek was om te bekijken
Mijn zoon van 7 heeft dat ook ja. Hij zei al vanaf zijn 5e ofzo ‘mam ik heb al piemelhaar!’ Hij heeft ook al vrij donkere haren op z’n benen. En sinds een paar weken een zweetluchtje onder z’n oksels.. Dat vind ik dus wel echt te snel gaan.
Mijn oudste had dat toen echt nog niet. Hij krijgt nu sinds een paar maanden daar pas donshaartjes, dat laat hij mij weten omdat hij zo laat is en we het even in de gaten moeten houden De jongste denk ik ook niet, maar die is wat minder vrij, dus weet het niet 100% zeker
Nog geen ervaring mee, zoon is bijna 3. Maar moet zeggen dat hij sowieso meer haar heeft dan ik had verwacht haha. Haar op z’n benen, op z’n rug. Dus zal ook wel kind afhankelijk zijn. Verwacht dat ie snel harig zal worden.