Schermtijd voor volwassenen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Fruity90, 5 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.474
    10.390
    113
    Hier gaat de telefoon wel mee omdat we geen vaste lijn hebben.
    Het is wel makkelijk dat ik geen Facebook, of dat soort zaken hebben dus ook niet verplicht voel om te kijken.

Ik zit of hier of ik zoek iets creatiefs op maar dan heb ik ook een plan.

Gelukkig hebben man en ik beide besloten dat als we dom op een schermpje gaan kijken we net zo goed af kunnen ronden. We kijken samen een serie. 1 van de 2 zoekt even wat op en de ander kijkt zijn /haar programma. We spelen een spel of we gaan lezen. Soms gaat mijn man nog verder met een computerspel en ga ik alvast lezen.

Omdat we er beide mee bezig zijn vragen we ook aan elkaar of we nog lang bezig zijn en waar de andere mee bezig is(interesse)

Als ik laat naar bed ga en ik niet "kan" lezen slaap ik veel onrustiger.

Asil en Fruity90 vinden dit leuk.
  2. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.956
    6.613
    113
    Hier ging het in de vakantie overigens een stuk beter, nu zijn de kinderen sinds vandaag weer naar school en merk ik weer hoe vaak ik de telefoon pak (nu bv bij wachten tot jongste klaar is met sport ;) ).
    Ik stop in het vervolg een boek in m’n tas en de telefoon onderin.

Asil vindt dit leuk.
  3. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik heb een aantal apps weggegooid en een tijd een Max schemertijd per app aangezet (bv uur Facebook en uur internet). Als die tijd op was dan was het ook op. Verder regelmatig kijken op hoeveel minuten ik zat als ik weer eens aan het scrollen was. Zo wordt je wel bewust. En ook bedenken of bepaalde apps echt toegevoegde waarde hebben.
    Daarnaast leg ik de telefoon weg een uur voor ik ga slapen en pak ik een boek of doe nog wat kleins in huis. In elk geval geen schermen meer.

Asil vindt dit leuk.
  4. hibiscusje

hibiscusje Fanatiek lid

31 mrt 2020
    2.225
    3.264
    113
    Vrouw
    Ik heb echt een bizarre scherm tijd en besef me ook echt dat dit wel een probleem is.

Ik zet tijdens mijn werk rustig een serie aan op mijn telefoon welke ik op de achtergrond mee volg (Werkt op 1 of andere manier rustgevend ofzo? ) .
    Maar zodra zoon naar bed gaat zit ik doelloos op tiktok,insta,fb,zp en te shoppen...
    Op de dagen dat ik vrij ben is de schermtijd aanzienlijk minder maar ik stoor me er wel aan.

Ik ga vanaf vandaag stoppen om in bed nog op mijn telefoon te zitten. Dat is stap 1 !

5. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.822
    2.679
    113
    Ik teken hiervoor, ik zit op het dubbele per dag (minimaal).

Maar hier dus ook altijd de telefoon paraat. Op de badkamer, wc, in de keuken, tijdens het werken, bij de wasmachine... Ik werk thuis als zelfstandige zonder deadlines of opdrachtgevers, en doe voir mijn werk veel met social media. Fb, instagram en tiktok zit de meest tijd in, en ik ben verslaafd aan de krant lezen. Dus nul prikkel om te minderen, maar het moet wel.

hibiscusje vindt dit leuk.
  6. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.149
    9.754
    113
    Vrouw
    Dat dus, als ik mijn geld er mee kon verdienen maar dit is echt doelloos aan je telefoon zitten.

7. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Tja vroeger zat er altijd een boek in mijn tas. Nu lees ik boeken op mijn telefoon. Vroeger lagen er altijd tijdschriften in wachtkamers, nu niet meer dus dan maar telefoon. Of ik ga mensen aanstaren maar die worden daar zo ongemakkelijk van dat ze naar buiten gaan en een afspraak missen...

evaleana vindt dit leuk.
  8. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.149
    9.754
    113
    Vrouw
    Ik had mijn schermtijd op 2 uur gezet. In totaal is het 3 uur en 2 min geworden.
    En ik acht hierbij mijn vriend schuldig hahaha, want die zijn bundel was op en vond het leuk om in de auto een nieuw shirt uit te zoeken op mijn telefoon. Dus dat is zeker wel 10 min + ad.nl lezen waar ook zeker wel 10 min. Dus eindstand, vind ik, hahahaaha 2 uur 42.

:roflmao::roflmao::roflmao::roflmao:

Fruity90 vindt dit leuk.
  9. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.909
    4.184
    113
    Vrouw
    Ik had gister 2 uur 13 (volgens Android), Daarvan is 40 minuten Yoga-youtube (dus niet nutteloos scrollen maar actief bezig zijn). . En ik had 's avonds ineens tijd om nog naar de karwei te fietsen, de was op te vouwen en de kruidenla schoon te maken en weer op te ruimen,nu is mijn vrouw ook een week weg met werk dus ik heb ook meer tijd voor mezelf. Maar meestal zit ik dan nog meer nutteloos op mijn telefoon omdat ik niemand heb om tegen aan te kletsen.
    En nu volhouden!

Kolibrie2 en Asil vinden dit leuk.
  10. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.149
    9.754
    113
    Vrouw

11. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.149
    9.754
    113
    Vrouw
    Sorry dat ging niet goed maar wilde:

upload_2022-9-6_9-23-21.png

Fruity90 vindt dit leuk.
  12. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben wel nieuwsgierig, waarom stoor je je eraan, en waarom is het een probleem?
    Functioneer je niet meer in je werk, huishouden etc??

13. hibiscusje

hibiscusje Fanatiek lid

31 mrt 2020
    2.225
    3.264
    113
    Vrouw
    Mijn werk lijd er niet onder mijn huishouden zou wel meer aandacht verdienen.
    En ik vind het toch een stukje verspilde tijd ? Als dat logisch klinkt?

14. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.956
    6.613
    113
    Hier hetzelfde. Ik functioneer prima, maar ik verlies voor mijn gevoel zo gewoon veel tijd - ik kan die tijd nuttiger besteden en aan zaken waar ik meer voldoening van krijg.

hibiscusje, Asil en Fruity90 vinden dit leuk.
  15. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.909
    4.184
    113
    Vrouw
    Er zijn zoveel dingen die ik wil doen waar ik niet aan toe kom: ook niet per se 'nuttig' maar bijvoorbeeld een boek uitlezen, een trui breien die al 1.5 jaar ligt te wachten tot ik verder ga. En dan zie ik dat ik dus zo lang op zo'n telefoon zit te niksen, terwijl ik er zoveel minder voldoening uit haal en zoveel andere dingen ter ontspanning had kunnen doen.

Kolibrie2, hibiscusje, evaleana en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. tuc

tuc Niet meer actief

Als jij dat zo voelt is het sowieso logisch, want dat is heel persoonlijk.
    Ik heb ook wel veel schermtijd, maar als ik een boek wil lezen kan ik het prima wegleggen.

hibiscusje vindt dit leuk.
  17. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.222
    15.021
    113
    Vrouw
    Ook hier een nogal verslingerd aan de telefoon:oops:
    Meeste dagen kom ik wel aan de 4/5 uur. Mijn huishouden lijdt er echt onder. Steeds zit ik weer met dat stomme ding in mijn handen.
    Het lukt niet om hem te laten liggen.
    Ik heb nu voor mijzelf op een paar dingen een max tijd gezet. Eens kijken wat dat doet.

En mijzelf een schop onder mijn komt geven om gewoon als een grote meid niet steeds die telefoon te pakken.;)

Asil vindt dit leuk.
  18. Dress

Dress Actief lid

29 mei 2017
    318
    831
    93
    Vrouw
    Heb net "Detox" gekeken, een Franse serie over 2 vrouwen die dertig dagen zonder telefoon gaan leven. Geen hoogstandje maar wel heel vermakelijk en grappig soms. Wordt op een grappige en over the top manier neergezet hoe verslaafd we zijn aan onze telefoon en als je zelf geen telefoon meer hebt hoe onthand je je kan voelen op bijv. een verjaardag waar iedereen met dat ding in de hand zit. Moest ik even aan denken bij het lezen van dit topic. :o:

Fruity90 vindt dit leuk.
  19. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    #39 Petra82, 7 sep 2022
    Laatst bewerkt: 7 sep 2022
    Ik ben meer gaan haken (Zie handtekening). Dat kan ook heerlijk voor de televisie. 's ochtends voor werk/schooltijd lees ik even mijn social media door en het forum hier. 's avonds beperk ik t tot af en toe tijdens de reclame nog even te kijken als ik een bepaald bericht aan het volgen ben.
    Dus ik blijf gewoon zorgen dat mijn handen ergens mee bezig zijn met iets dat ik (volgens anderen) goed kan en het levert ook nog een heel klein zakcentje op. Mijn schermtijd zit dagelijks zo rond het halfuur/uur. Dat vind ik acceptabel voor dit digitale tijdperk.

Ik reken de televisie dan even niet mee als schermtijd :rolleyes:

Fruity90 vindt dit leuk.
  20. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.222
    15.021
    113
    Vrouw
    Oh wat maak jij een leuke dingen zeg (ik mis de hartjesogen...)

Deel Deze Pagina