even een vraagje mijn moeder kwam vanmorgen ermee dat de regering dus wil dat de maandelijkse belastingteruggave voor eigen huis mensen er af gaat! klopt dit wie heeft er iets over gehoord... bedoel wij redden het wel zonder die belastingteruggave maar die 280euro iedere maand is toch lekker mooi meegenomen... en buiten dat denk ik dat er veel mensen in nederland wel in de problemen zullen komen als ze dit gaan afschaffen... nou heeft mijn ma wel vaker iets opgevangen en gaat vervolgens paniek zaaien maarw as benieuwd wat hier waar van is
Nou ik heb er nog niks over gehoord. Ook op de site van vereniging eigen huis staat er niks over. En de regering kan dit wel willen maar dat wil niet zeggen dat het ook meteen uitgevoerd zal worden. Daar gaat (gelukkig) nog een hoop aan vooraf.
er zijn plannen in die richting maar dat moet eerst goedgekeurd worden etc. dat komt er dit jaar in ieder geval nog niet door als het er uberhaubt doorkomt
is af en toe sprake van, maar dan komen heeeeel veel mensen in de problemen (wij ook, krijgen 600e terug, die we écht nodig hebben!). dus: indianenverhalen, denk ik, voor nu. het lijkt mij sterk dat ze dat in ene invoeren; dan kan half NL zijn huis verkopen namelijk...
mijn schoonvader zei het ook al vandeweek...ik denk/hoop dat het er niet doorkomt..dan krijg je pas een crisis!
ja dat lijkt me een geniaal plan. Dan staat straks half Nederland op straat... Heel slim in een crisis. Oftewel, ik maak me geen zorgen!
oh ja ik had er me niet in verdiept maar mn ma meten paniek zaaien dat we een probleem hebben en dat we maar na haar hadden moeten luisteren en nooit een huis hadden moeten kopen... leek me ook al sterk omdat veel mensen van die teruggave uitgaan
Tja de regering krijgt wel vaker rare regels rond. Maar wij hebben toch mooi een probleem als dat zo is. Krijg nu bijna 400 per maand.
Ach ieder zoveel maanden gaat het ballonnetje van de HRA weer omhoog, niet van in de stress raken. ALS het al gaat gebeuren dan geldt dat waarschijnlijk alleen voor NIEUWE hypotheken. Ze zullen wellicht wel de aftrek inperken, maar dat heeft waarschijnlijk alleen gevolgen als je nu 52% af mag trekken. (dus een hoog inkomen hebt)
Er is al jaren gezeur over de hypotheekrenteaftrek, maar feit is wel dat door de regeling in te perken en uiteindelijk af te schaffen er jaarlijks 27 miljard euro bespaard wordt op de overheidsbegroting. Daarnaast zullen de huizenprijzen zakken omdat hypotheken minder aantrekkelijk worden. Om de huizenmarkt dan toch op gang te blijven houden zullen de prijzen van huizen realistischer worden, en in veel gevallen dus goedkoper. Daarbij hebben de eigenhuis bezitters een belastingvoordeel waar de huurders niet van kunnen profiteren, wat niet eerlijk is. Echter, door de hypotheekrenteaftrek (in politieke kringen ook wel het H-woord genoemd) nu in te gaan perken help je de huizenmarkt de verwoesting in, en dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling. Maar over een paar lijkt lijkt het mij langzaam tijd worden dat het toch gaat gebeuren. Voornaamste reden dat het nooit is gedaan is omdat het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek veel huishoudens veel geld gaat kosten en de waarde van veel huizen zal dalen waardoor de hypotheek uiteindelijk niet afgelost kan worden bij verkoop van het huis. De beslissing nemen zorgt gegarandeerd voor verkiezingsverlies en geen enkele partij wil dat natuurlijk.
gister hoorde ik het ook al dat ze dit willen gaan doen rouvoetswil wel maar jp niet en daarzijn ze nu over bezig. dit in verband met de crisis. maar ja nu helpen ze wel sommige huis eigenaaren een crisis in. mocht het door gaan.wij redden het makkelijk ook zonder maar en zijn ook mensen die niet zonder kunnen wat moeten die dan het huis verkopen?
Volgens mij zal het dan ook alleen gaan om de nieuwe hypotheken en/of hypotheken boven de 3 ton. Maar dit is dus nog niet lang niet zover hoor. Ze debatteren hier al jaren over.
Ja dat is zo'n balletje wat regelmatig wordt opgegooid. Volgens de laatste berichten heeft Bos zoiets van "alle maatregelen" moeten worden bekeken terwijl JP het heilige huisje HRA dus vooralsnog ongemoeid wil laten. De Vereniging Eigen Huis of de Makelaarsbranche (weet even niet wie van de 2) heeft ook aangegeven dat wanneer er nu wordt ingegrepen in de HRA dat dit echt een ramp is voor de complete markt. Er wordt nu gesproken van een dalende markt.... terwijl het momenteel eigenlijk nog steeds vertraagd/stagneert (2% prijsgroei tov 10% enige jaren geleden) Maar als de HRA wordt afgeschaft dat er dan echt sprake zal zijn van een grote klap op de woningmarkt. Ook hier geldt dat we het wel redden zonder HRA maar het is altijd mooi meegenomen.
Nou inderdaad, denk dat dan de helft of zelfs meer van NL hun huis kan gaan verkopen. Dan stort de economie pas echt in!
Rutte waarschuwt kabinet over hypotheekrenteaftrek Uitgegeven: 7 februari 2009 13:11 Laatst gewijzigd: 7 februari 2009 16:51 DEN HAAG - Voor premier Jan Peter Balkenende blijft de hypotheekrenteaftrek ongemoeid. Beperking ervan zou grote schade toebrengen aan de huizenmarkt en daarmee de economische situatie verder verslechteren. Een woordvoerder van de premier benadrukt zaterdag dat Balkenende dit standpunt in het najaar nog duidelijk heeft gemaakt in de Tweede Kamer en dat daar niets aan is veranderd. VVD-leider Mark Rutte riep eerder op de dag de premier nog op ''het uit zijn hoofd te laten'' de hypotheekrenteaftrek te beperken. ''Rommelen'' aan deze fiscale aftrekpost om de economische crisis het hoofd te bieden, vindt Rutte verwerpelijk. Crisis Vrijdag maakten Balkenende en minister Wouter Bos (Financiën) duidelijk dat niets uitgesloten wordt voor het bestrijden van de gevolgen van de financiële crisis. Alle opties om de overheidsfinanciën op orde te houden en de economie te stimuleren worden volgens Bos bekeken. ''Inclusief het politiek onwaarschijnlijke.'' Beperking aftrek Beperking van de hypotheekrenteafrek zit daar voor de premier niet bij, omdat die maatregel in zijn ogen de economie alleen maar verder schaadt. Overigens gaf ook Bos recent nog aan dat een discussie over de renteaftrek in toch al moeilijke tijden alleen maar voor onrust zorgt onder huizenbezitters. Ook de CDA-fractie benadrukte zaterdag dat aanpassingen van de renteaftrek niet aan de orde zijn. Een groep topambtenaren inventariseert momenteel de maatregelen die nodig zijn. Daarbij zijn hun volgens Bos geen belemmeringen opgelegd. Het kabinet hoopt later deze maand alle ideeën te kunnen bespreken. Oud-Tweede Kamervoorzitter Frans Weisglas hekelde in het radioprogramma Tros Kamerbreed de ongerichte boodschap van het kabinet dat er niets wordt uitgesloten. Volgens hem wordt hierdoor onnodig veel onrust gezaaid onder de bevolking.
als ze de huizenmarkt willen stimuleren kunnen ze beter de overdrachtsbelasting afschaffen of beperken. Dat zal flink schelen en ik denk dat veel huizen dan verkocht zullen worden!
Ik geloof niet dat ze er dit door krijgen..want dan komen er veel mensen in de problemen...Wij krijgen per maand 330 euro terug en zouden het dan wel net kunnen redden, maar een vetpot is het dan niet...misschien dat ze dat dan gaan doen voor mensen met een hoog inkomen..nou daar val ik in ieder geval niet onder
Dit roepen ze al zeker vanaf 2001 dat ze het willen doen. Ik denk dat het nooit gaat gebeuren. Inderdaad komen dan waarschijnlijk heel veel mensen in de problemen. En logisch ook.