hoe gaan jullie hiermee om: tv progr. kijken bij vriendjes, waar je niet achter staat

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door hanna76, 1 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Hallo,

Hoe gaan jullie hier mee om?
    Zoontje speelt wel eens met jongetje uit de klas, die hier een paar huizen verder woont. Wij kunnen vanuit de keuken zien dat daar de hele dag de televisie aan staat. Zelf hebben wij dat absoluut niet. Ze mogen hier heus wel tv/dvd kijken, maar ik heb liever dat ze gewoon spelen. Maar... als er bij dat jongetje wordt gespeeld wordt er dus altijd tv. gekeken. Nou ja, prima dan, maar.... nu kijkt zoontje ook dingen waarvan wij thuis vinden dat hij daar helemaal niet naar hoeft te kijken. Spiderman bijvoorbeeld. Ik vind dat dus echt helemaal niks! En Cars-film, met flink wat volume hoeft van mij ook (nog) niet.
    Zoontje is trouwens net 5 jaar. Misschien ben ik hier wat bekrompen in, maar mijn vraag is eigenlijk hoe ga je hier mee om, als je liever niet wilt dat zoontje bepaalde tv programma's bij andere kinderen ziet? En later waarschijnlijk met bepaalde computerspellen etc.
    Hoe doen jullie dit? Je kunt toch moeilijk zeggen, dat ie daar niet meer mag komen...? En hoe doe je dat dan met die moeder? Wat moet die dan wel niet denken? Als zoontje daar 'ineens' niet meer komt spelen...? :)

Groetjes,
    Hanna

2. adi

adi Niet meer actief

Hier wordt geen tv gekeken als vriendjes komen spelen (gaat wellicht ooit komen).
    Maar ik zou het wellicht vreemd vinden als ik aangesproken zou worden omdat een 5jarige hier Cars heeft gekeken. ALS ze al tv kijken kun je moeilijk bumba opzetten voor 5jarige jongens.

Dus denk ik dat het verstandig is dat je jouw regels vooraf bespreekt met de ouders van vriendjes. Zodat ze daar rekening mee kunnen houden.

3. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Bij ons thuis kijken we ook geen tv. als er vriendjes zijn. En er zit natuurlijk nog héél wat tussen Bumba en Cars. Met Cars gaat het mij om dat gejaagde, race-achtige gedoe op zo'n héél groot televisiebeeldscherm. Dát vind ik niet nodig. Maar goed... wij hebben hier thuis ook nog zo'n ouderwetse tv., klein beeld. En hier thuis kijken we 'gewoon' Thomas de Trein, Pieter Post, etc. Niet van die spectaculaire dingen, zeg maar. Komt vanzelf wel, maar vind het nu nog niet nodig. ;)
    En het gaat me eigenlijk nog niet eens zo zeer om die Cars, maar meer om die Spiderman en de vraag hoe je met zoiets omgaat 'als er tv programma's worden bekeken waar je niet achter staat of computerspellen gespeeld wat je liever ook niet wilt'.

4. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Maar stel, je zoon wordt uitgenodigd voor een feestje.
    En met dat feestje gaan ze naar de bioscoop, en dan planes of een cars achtige film ofzo. Zou je hem dan wel of niet laten gaan?

Hier wordt wel eens tv gekeken. Als er vriendjes komen spelen vraag ik de ouders of ze daar problemen mee hebben. Anders gaat hij niet aan.
    Zelfde met vriendjes uit de buurt. Als ze hier binnenkomen en mijn kids zitten toevallig een film te kijken ga ik eerst naar hun ouders om te vragen of het ok is of ze ook mogen kijken. Zo niet, dan gaat hij uit.

Ik ben overigens ook een fan van gewoon spelen hoor, vooral lekker buiten spelen! Maar af en toe tv kijken vind ik ook prima.

5. adi

adi Niet meer actief

#5 adi, 1 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 mrt 2014
    Mijn tip is dan toch om dat van te voren af te spreken met de ouders. Misschien dat hun referentiekader anders is? Mijn kinderen vinden het bijv geweldig om kinderfilms in bioscoop te zien, en zijn helemaal niet onder de indruk van een groot scherm en veel geluid, zolang de film kindvriendelijk is.

Maar ik begrijp dat alle kinderen anders zijn. Dus gewoon aangeven dat je liever hebt dat ze geen tv kijken tijdens de speelafspraak (het heet niet voor niks een SPEELafspraak)

6. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Nou, ik hoop toch werkelijk waar niet dat hij op deze leeftijd al een verjaardagsfeestje gaat krijgen om naar de bioscoop te gaan!
    Maar dat heeft ook wel te maken met hem zelf - kan hij niet handelen. We moeten hem overal op voorbereiden, zelfs op de locatie waar schoolreisje naar toe gaat. Want alles wat anders gaat, kan hij maar moeilijk plaatsen.
    Los hiervan vind ik het zelf ook niet nodig om als je 5 of 6 jaar wordt naar de bioscoop te gaan.
    Dus als hij een uitnodiging zou krijgen, dan zullen we of eerst zelf met hem naar de bioscoop gaan of idd. hem thuishouden van het feestje... maar dat is natuurlijk ook weer niet leuk.
    Lastig, lastig... :cool:

7. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Het zou ook mijn keus niet zijn voor een feestje hoor maar het gebeurt op die leeftijd zeker!
    Ik denk dat je het kenbaar moet maken bij die mensen, dat het voor jou zoon te veel is en als hij komt spelen ze hem dan naar huis moeten sturen of de tv uit zetten.

8. adi

adi Niet meer actief

Kijk dat bedoel ik, een ander referentiekader :)
    Hier waren ze 3,5 jaar bij het eerste biscoopbezoek: 'nijntje in de dierentuin' :)

Maar jullie als ouders kennen je kind het beste en je bent er om zijn grenzen te bewaken. Helemaal prima!

9. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Mja, wat ik het lastige hierin vind, is dat ik al lang blij ben dat zoontje met vriendjes speelt. Sociaal is ie niet zo vaardig, dus ik wil hem absoluut niet isoleren, zeg maar. Kijk, als dit jongetje met z'n tv niet bij ons in de buurt woonde, weet ik ook niet of zoontje wel met hem ging spelen. Komt dus puur omdat ze paar huizen verder wonen en bij elkaar in de klas zitten.
    Maar misschien toch eens aankaarten.... ;)

10. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Jaa. hier hebben we toen nog over getwijfeld om dus wel naar bioscoop te gaan, om hem te laten wennen.................... Maar we zijn niet gegaan. :)

11. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Speel-afspraak... maar dat kun je toch niet voor altijd volhouden?? Om dat tegen ouders te zeggen? Ze zien me al aankomen... ;)
    Gewoon hopen dat zoontje een echt speel-vriendje krijgt. :)

12. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik heb het een beetje los gelaten....
    Ik kan moeilijk verbieden dat ze bij een ander schreeuwerige films kijkt.
    Ik heb er natuurlijk wel de hand in of ze daar elke dag mag spelen.
    En als ik in non-tv-modus ben en ze willen toch spelen.
    Dan komen ze maar lekker hier spelen :)

13. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    :) .

14. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Ik snap dat het vervelend is. Hier staat de tv ook niet vaak aan. En al helemaal niet als ze kindjes komen spelen. Hier word wel cars gekeken. Geweldig vind hij het. Ook naar de bioscoop vind ik eigenlijk geen probleem. Dat is toch een hele ervaring voor een kind. Hier is hij voor het eerst naar de film planes geweest. Super leuk vond hij het.

Je kan er weinig van zeggen vind ik ik zou het jongetje wat vaker bijv jou laten spelen ipv daar.

15. adi

adi Niet meer actief

Trouwens, uit je openingspost haal ik puur dat je niet wilt dat hij naar bepaalde tekenfilms kijkt omdat je hem daar te jong voor vindt, uit principe zeg maar.
    In latere berichten schrijft dat je zoon daar echt last van heeft, hij kan het niet handelen.

Maar wat merk je aan zijn gedrag bij het vriendje? Hoe reageert hij als daar bijv Cars film wordt opgezet? Zien die ouders een heftige reactie bij hem of gaat ie verder met spelen of kijken?
    Hoe is ie na thuiskomst?

Wat ik eigenlijk bedoel: heeft je zoon nu nog steeds letterlijk last van tv bij een vriendje?

16. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Gaat voornamelijk om het principe hoor. ;)
    En dat zoontje bepaalde dingen niet kan handelen, gaat voornamelijk over bijv. een bioscoop, niet over 'gewoon' televisie kijken.
    Maar goed, ik denk dat het ook een beetje bij loslaten hoort... en zoontje speelt daar heus niet elke dag, dus...

17. Ontbijtkoekje

Ontbijtkoekje Actief lid

5 aug 2013
    133
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heeft hij niet van een vreemde gok ik.
    Ik zou jezelf gaan voorbereiden op het feit dat hij op zal groeien en je hem niet voor altijd klein kan houden.

18. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Nou ja, misschien heb ik ook wel van die autistische trekjes: nooit onderzocht eigenlijk. ;) Bij zoonlief hebben we wel de nodige instanties al gehad, maar goed, dat terzijde.
    Loslaten is zeker een proces om te leren! :)

19. Ontbijtkoekje

Ontbijtkoekje Actief lid

5 aug 2013
    133
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sorry het staat er lulliger dan ik het bedoelde :)

Maar ik denk echt dat je het een beetje los moet laten.
    En dingen als een bioscoop zullen er helaas toch aan gaan komen ooit.
    Cars zou ik loslaten er is nog zo erg veel in de toekomst waar jij niet blij mee zal zijn en waarbij je zal denken: jeetje keek hij nog maar gewoon cars bij zijn klasgenootje ;)

20. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Mee eens.
    Ik zie het al gebeuren dat ik bij een ander ga vertellen wat ik liever wel en niet op de tv heb.
    Je zou met je zoon kunnen bespreken waarom jij niet wilt dat er thuis naar gekeken wordt, mocht hij er thuis ook om vragen en verder denk ik proberen los te laten.

Deel Deze Pagina