Mijn zoontje is bijna 15 maanden en ik heb het idee dat hij zijn slaapritme overdag aan het omgooien is. Normaal wordt hij erg vroeg wakker en gaat dan rond een uur of 8 nog even slapen tot 9 uur half 10 en zijn langere slaapje heeft hij dan rond een uur of 13. Nu wordt hij iets later wakker, slaapt dan van 9.30 tot 12 uur en heeft dan de rest van de middag geen zin meer om te slapen tot hij om 19 uur naar bed moet! Hij is wel erg moe en dat merk ik aan hem. Herkent iemand dit misschien?
Ik zou hem, als het lukt, 's morgens als hij wt langer heeft geslapen, lekker meenemen boodschapjes doen. zodat het jochie rond half 12/12.00 uur na zijn brood in bed ligt. Zo ga je langzaam naar het ritme toe wat hij ook houdt de komende jaren.
Hier ook rond de 15 maanden ineens een omslagpunt, voor die tijd sliep ze 2x per dag, en behoorlijk lang. Ineens sliep ze 's ochtends heel lang uit en ging dan overdag nog maar 1x naar bed. Dat middagslaapje hebben we steeds wat later gedaan en nu slaapt ze ongeveer van 12.30 tot 15.30 uur. 's Ochtends slaapt ze inmiddels weer iets minder lang.. (maar we mogen nog niet klagen..).
Wat je kunt doen, wat ik ook bij mijn zoontje doe, is hem 's ochtends na een half uurtje (max 3 kwartier) weer wakker te maken. Dan kan hij vervolgens alsnog om 13.00 uur voor een langere tijd naar bed (hier is dat om 12.00 a 12.30 uur). Mijn zoontje trekt het net niet om tot de middag wakker te blijven, vandaar dat half uurtje. Als ik hem 's ochtends zou laten slapen, slaapt hij 's middags inderdaad niet meer (en is ie chagrijnig). Hier werkt dat half uurtje dus erg goed!