Bij de eerste ben ik geknipt omdat de vacuumpomp er aan te pas kwam. Wel wat last van gehad, maar dat kwam ook omdat de wond weer is gaan wijken nadat de hechtingen waren verwijderd. Nu ben ik wel bekend met dit probleem, mijn lihcaam heeft wat langer nodig om de wonden te herstellen ofzo Bij de tweede ben ik preventief geknipt, omdat ik tijdens het persen aangaf dat het heel erg pijn deed naar "voren" toe. Dus de VK was heel bang dat ik richting clitoris zou uitscheuren... en dat schijnt vreselijk vervelend te zijn Dus heeft ze een knipje gezet in het oude litteken. De hechtingen hierin heb ik helemaal geen last van gehad.
Eerste geknipt, hele zooi hechtingen en lang slecht kunnen zitten. Tweede scheurtje, was geen tijd meer om te knippen, hihi.. Paar hechtingen en nergens last van gehad!
Bah, dit lijkt me echt het engste van de hele bevalling; scheuren of knippen en het hechten! Ik denk dat ik liever 75 uur weeeen heb dan een knip/scheur en hechtingen. Ik ben echt een watje wat naalden enzo betreft haha Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik alles voor ons kleintje over heb.. als moeten ze vanonder alles wegknippen, zolang mn kindje maar gezond geboren wordt! (maar ik hoop om er zonder 'kleerscheuren' vanaf te komen )
Ja dat hoop ik dus ook heel erg! Ik vraag me ook af of je er iets aan kunt doen om niet zo snel te scheuren? Tijdig gaan smeren, luisteren naar de vk/gyn bij persdrang. Iemand nog meer tips?
Bij de eerste een knip gehad. Na 3 dage. Zoveel last van tot dag 10 dat ik liever nog een keer wilde bevallen als die rot pijn maar weg ging. Bij de tweede een scheurtje en daar had ik weinig last van. De knip voel ik nog duidelijk zitten. Geen pijn van. Het scheurtje niet.
Goed luisteren is denk ik het belangrijkste, al kan het wel erg lastig zijn om het tegen te houden. Bij de tweede ging het allemaal zo snel en ik moest het toen ook eigenlijk nog even ophouden maar dat lukte me echt niet. Weet nog wel dat de manlief een nat, warm, washandje moest gaan halen van de vk en die hield ze er tegenaan van onder. Geen idee eigenlijk waarvoor dat was haha.
Ik heb een knip gehad (lage hartslag en vacuumverlossing) In de kraamweek heb ik er nog wat pijn aan gehad, daarna heb ik wel nog lang een trekkend gevoel gehad. De pijn viel dus wel mee, maar dat trekkende gevoel was ook niet echt een pretje.
Bij de 1e geknipt ivm vacuumpomp, echt heel veel last van gehad in de kraamtijd en er na ook nog heel lang. Litteken was erg gevoelig. Bij de 2e geknipt ivm dalen hartslag, hier ook weer superveel last van gehad. Bij de 3e weer geknipt ivm dalende hartslag en weer hetzelfde verhaal als bij de 1e 2 bevallingen. Erg pijnlijk. Bij de 4e gescheurd, volgens de gyn een klein scheurtje, maar ik had er echt last van. Tijdens de kraamtijd is mijn hechting opengesprongen tijdens een toiletbezoek.... vreselijk! Bij de 5e, geen knip en geen scheur, wat een verademing!! Ik heb dus 4 keer gewoon een 'rot'kraamtijd gehad door de knippen/scheuren. Het moment op zich helemaal geen last gehad, maar daarna des te meer. Zeker ook tijdens toiletbezoek. Ik heb ook behoorlijk littekenweefsel op de plekken van de knippen en scheur. Op een fietszadel zitten is echt niet prettig meer. Gelukkig heb ik mijn laatste kraamperiode echt genoten, want ik had geen hechtingen!
geen van beide luister naar je verloskundige. Die zei tegen mij dat ik zo goed geluisterd had dat ze daarom niet hoefde te knippen of dat ik scheurde. uiteraard soms is het nodig maar echt niet altijd.
ik heb ook een knip gehad bij mijn zoontje, en het viel mij heel erg mee, ik had 8 hechtingen maar eigenlijk nergens last van gehad, kon meteen goed lopen etc, ik was van te voren ook doodsbang voor scheuren of knippen maar het viel mij dus heel erg mee maar ik hoop dat het bij mijn 2e kindje niet hoeft natuurlijk
Ik ben uitgescheurd, een subtottaalruptuur! Maar helemaal geen last van gehad. 6 uur na de bevalling (waarvan de laatste 3 uurtjes slaap) liep ik gewoon weer rond als op er niks aan de hand was.
ik ben bij de eersgt geknip en had nergens last van.... ik kon wel als ik voelde de hechtingen voelen maar pijn deed het niet...
Ik had een behoorlijke knip (vacuumbevalling die nogal snel moet gebeuren ivm hartslag zoontje) en de verloskundigen die in de kraamweek kwamen controleren zeiden ook al dat het 'geen half werk' was. Compleet met blauwe harde plekken. Het knippen zelf heb ik niet gemerkt, hechten deed ook geen pijn. Douchen, plassen en ontlasting deed ook allemaal geen pijn. Ik had vooral last met gaan zitten en weer opstaan. Ik heb zelf ook de dag na de bevalling met een spiegeltje gekeken met de kraamhulp en het zag er wel netjes uit (naar omstandigheden), want tijdens het hechten dacht ik vooral 'jeetje, wat hebben jullie daar wel niet aangericht'. Ik vond het dus wel fijn om te zien dat het ondanks de grote knip, het wel netjes gehecht was. Ik heb arnicadruppels en paracetamol genomen de eerste een a twee weken en dat hielp goed. En, klinkt misschien gek, mentaal vond ik het moeilijk in de kraamweek. Ik was bang dat het nooit meer goed zou komen mn man ook voorgoed genezen zou zijn (hij had ook nog gezien dat ze de knip zetten en was daar best van geschrokken hoe lomp dat ging). Maar, het was echt behoorlijk snel genezen en ja, na een week of 3-4 was alles weer goed. Soms wel wat gevoelig hoor (na inspanning) maar alles kon gewoon weer
Ik ben na ongeveer een uur persen geknipt. Toen was ze er snel. Haar hartslag was al die tijd ok, dus daarom hebben ze denk ik niet eerder geknipt maar ik had was helemaal kapot na een uur persweeën dat ik dacht 'had je dat niet eerder kunnen doen?' haha... Ja tuurlijk was die knip wel vervelend de dagen erna, maar het viel me alsnog allemaal mee. Heb geen ervaring met uitscheuren dus...
Ik lees al veel verschillende reacties! Ik ben de eerste keer geknipt en de tweede keer gescheurd... Wat een feest ik vond het beide vreselijk!!! En heb er veel pijn aan gehad. Achteraf vond ik de knip fijner. Die was mooi gehecht en toen die er eenmaal uit mochten was het ergste ook geweest. De scheur was een ander verhaal. Ik had net geen totaalruptuur (was erg beledigd, want had gehoopt dat haar zusje de weg naar buiten wel wat had versoepeld ) maar de hechtingen hebben niet gepakt... Opnieuw hechten na 4 dagen kon niet meer en dus bleef ik achter met een grote nare prij lijke wond die vanzelf moest helen.... Dat heeft werkelijk waar weeeken geduurd! Het ziet er nu nog niet okay uit. Niet alles zit meer waar het ooit zat hahaha, maar ze hadden gelijk. Het is vanzelf geheeld en doet nu totaal geen pijn meer! Ik hoop dat ik met de derde een keer ongeschondenuit de strijd mag komen!
Ik lees heel vaak 'luister naar je vk' wat persen betreft. Ik kan me nog steeds niet voorstellen wat daar mee bedoeld wordt. Even niet toegeven aan een perswee en dus het hoofdje 'gecontroleerd' geboren laten worden denk ik? Ik had zo'n enorme storm persweeën dat ik er alleen maar in mee kon gaan. Toen ze riepen dat ze het hoofdje zagen, voelde ik ook dat ze eraan kwam. Maar heb ook niets gemerkt van het hoofdje dat 'stond' en de gyn zei ook niet dat ik rustig aan moest doen (met 1 wee was haar hoofdje geboren, ik duwde toen nog twee keer (schouders en lichaampje)). Ben overigens niet uitgescheurd, alleen twee kleine schaafwondjes aan de schaamlippen. Ik vraag me af hoe het met nummer 2 zal gaan (aangezien ze zeggen dat de tweede bevalling altijd sneller gaat).
Hahhaha, ik denk da je op die 75 uur terug komt als je bevallen bent. Kinp, scheur, weeen....hoe cliche het ook klinkt, op moment dat je kindje geboren is, ben je al alles vergeten. En geloof me, op moment dat je aan het bevallen bent, maakt het niet meer uit. Ik bij bij het eerste geknipt, de hartslag begon te dalen. Niets ernstigs, 4 hechtingen, voelde het wel, maar verder.... Bij het tweede uitgescheurd, had zelf niets in de gaten totdat de vk ging hechten. 2 hechtingen, stelde helemaal niets voor
Ik was niet bang voor de bevalling maar wel voor de knip/scheur en hechtingen. Nou, ik heb alleen van het hechten wat gemerkt (niet pijn, meer soms even een onprettig stukje) maar dat boeit je na de bevalling echt niet meer. Ik was duidelijk 'bang' voor het verkeerde haha Maar, inderdaad, zo cliche, je vergeet het wel weer. De eerste 2 weken was ik behoorlijk overdonderd van de bevalling enzo, maar nu is het allemaal wel weer een beetje weggezakt.
De eerste keer heb ik een flinke knip gehad aangezien de hartslag van de kleine flink dipte en hij eruit moest. Ik heb erg veel last gehad van de knip, echt wel een aantal dagen moeilijk kunnen zitten en een paar weken pijn gehad. De tweede keer had ik een klein scheurtje (die wel gehecht is) en hier heb ik na het hechten niets meer van gevoeld.
Dat heb ik dus ook, ik ben niet bang voor de bevalling, maar voor het hechten en de pijn aan mijn doos erna Ik hoop dat ik er zonder scheuren vanaf kom. Ik wil dus ook tegen de gyn zeggen dat ze pas mogen knippen als het echt niet anders kan en noodzaak is voor de kleine. Anders liever nog 1 of 2 persweeen wachten. (zeg ik nu zonder ervaring )